وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن و دانه‌های روغنی/ ۷۰ هزار تن روغن به زودی راهی بازار می‌شود



حسن حنان بیان کرد: در حال حاضر شرایط روغن خانوار و صنف و صنعت در تعادل قرار دارد و ۷۰ هزار تن از ذخایر برای خانوار در زنجیره تامین در حال توزیع است.

به گزارش صبح ساحل، حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: میزان مصرف ماهیانه روغن کشور  ۱۲۰ هزار تن و میزان مصرف روغن سالیانه تا ۱۶۰۰ هزار تن (یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن) می‌رسد که ۵۵ تا ۶۰ درصد مصرف صنعتی و ۴۰ تا ۴۵ مصرف خانوار است.

به نوشته 90 اقتصادی، وی بیان کرد: روغن پالم و سویا برای مصارف صنف و صنعت و روغن‌های آفتاب‌گردان و ترکیبی از سایر روغن ها برای خانوار استفاده می‌شود که روغن خانوار در بطری‌های ۸۰۰ گرمی تا ۲ کیلوگرمی و روغن صنایع به صورت فله و یا جلب ۱۶ کیلویی بسته بندی و به مصرف می‌رسد.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: به عنوان یک مسئول دوباره تاکید می کنم در حال حاضر شرایط روغن خانوار و صنف و صنعت در تعادل قرار دارد و ۷۰ هزار تن از ذخایر برای خانوار در زنجیره تامین در حال توزیع است. مردم هم این فضاها را می‌دانند و خود می دانند چگونه با این ترفندهای که القای کمبود کالا در بازار را می کنند، مقابله کنند.

این در حالی است که  تولیدکنندگان مواد غذایی از کمبود روغن نباتی در بازار سخن می‌گویند.

حبیب برنجی یکی از این تولیدکنندگان است که کمبود مواد اولیه و روغن خام را مشکل اصلی تولیدکنندگان روغن نباتی و مایع در کشور می‌داند.

به نوشته ایسنا، حبیب برنجی افزود: هیچ محدودیتی بر سر راه تولیدکنندگان روغن نباتی در کشور وجود ندارد و تنها مانع پیش روی تولید نبود مواد اولیه و روغن خام برای تولید انواع روغن نباتی و مایع است.

وی با اشاره به کاهش میزان تولید روغن نباتی و مایع در این کارخانه اظهار کرد: در حال حاضر موجودی مواد اولیه و روغن خام در این کارخانه رو به اتمام است و چنانچه مواد اولیه تامین نشود شاهد تعطیلی خطوط تولید روغن در این واحد تولیدی خواهیم  بود.

برنجی، به وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن و دانه‌های روغنی اشاره کرد و افزود: از آنجاکه بیش از ۹۰ درصد میزان مصرف روغن نباتی کشور وابسته به واردات است لذا مهمترین مشکل تولیدکنندگان روغن نباتی موضوع تبادل ارز برای تامین مواد اولیه و مشخصا روغن خام است و اگر مشکل انتقال وجه برطرف نشود و نتوان روغن خام وارد کرد عرضه این محصول با چالش مواجه خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها