وضعیت نگران کننده پوشش کارمندان



صبح ساحل ، اجتماعی - وقتی وارد ادارات، دانشگاه ها ومراکز آموزشی می شوید، درابتدای ورودتان آنچه توجه شما را به خود جلب می‌کند، متن ها وشعارهای متعددی است که درگوشه وکنار ورودی‌ها، راهروها و... دیده می شود. نوشته هایی با عناوین مختلف. از«خط مشی، منشورکاری، منشور اخلاقی گرفته تا موارد مربوط به حجاب وعفاف».

 

تمام دستگاه‌های دولتی، نهادها، سازمان ها، مراکز آموزشی و دانشگاه ها نیز برای خود چنین خط مشی و منشوراخلاقی وغیره و ذالک دارند. اما بدون اغراق باید گفت که وضعیت پوشش و حجاب در سطح جامعه امروزی بسیار نگران کننده است. الگو برداری از رفتار، منش وخصوصیات و ویژگی های فردی دیگران وبه خصوص مردم کشورهای دیگر تا به آنجا که به هویت دینی و اسلامی ما لطمه وارد نکند، هیچ اشکالی ندارد.

 

اما آنچه دربین مردم وبه ویژه کارمندان دستگاه های مختلف به وضوح دیده می‌شود، با معیارهای اسلامی ما بسیار فاصله دارد. آزادی برای همه سطوح جامعه لازم وضروری است. اما اینکه دستورالعملی تدوین شود وتنها برای پرکردن چشم ارباب رجوع باشد، کاغذ پاره ای بیش نخواهد بود. بدحجابی دربین کارکنان دستگاه های دولتی، دانشگاه ها، مراکز آموزشی و دانشجویان روز  به روز رو به گسترش است. حجاب و عفاف تنها متعلق به زنان نیست ومردان را نیز شامل می‌شود. همان میزان که زنان نباید خودآرایی کنندوباعث جلب توجه در ادارات، مراکز آموزشی ، سازمان ها و دانشگاه‌ها شوند، مردان نیز نباید با لباس هایی زننده وبه کار بردن زیورآلات، محیط کار خود را آلوده کنند. موضوع حجاب وعفاف، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. مدیری که برای یک دستگاه منشوراخلاقی رفتاری وکاری تدوین می کند، باید بر رفتار وپوشش نیروهای تحت امر خود نظارت کند. وضعیت پوشش کارکنان بانک ها نیز چندان مطلوب نیست. این را نباید فراموش کرد که حجاب ارزنده ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی درتمدن ایرانی-اسلامی است که پیشینه آن به قبل از ورود اسلامی می رسد. اما درفرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می رسد.

 

انتظار این است که کارکنان حرمت واژه اسلامی را حفظ کرده و پوشش اسلامی را به شکل مطلوب رعایت کنند. شیوع بدحجابی دربین کارمندان وکارکنان درنظام اسلامی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. کارمندان وکارکنان بدپوشش بدلیل اینکه با ارباب رجوع سروکار دارند، به نوعی خود باعث گسترش بدحجابی درجامعه می‌شوند. کنترل پوشش وحجاب کارکنان دستگاه ها بر عهده  مدیران دستگاه ها است. حجاب و رعایت موازین اسلامی و شرعی، امری حیاتی درجامعه اسلامی است ومساله ساده‌ای نیست که از کنارش به آسانی عبور کنیم.

 

به راستی نقش بخش «تخلفات اداری» در دستگاه های دولتی و دانشگاه ها چیست؟ آیا این بخش تنها وظیفه رسیدگی به غیبت کارمندان و کارکنان را پیگیری و به آن رسیدگی می کند یا برخورد با خاطیان بدحجاب و بد پوشش نیز برعهده این بخش است. همین الان سری به یکی از شعب بانک های دولتی بزنید تا ببینیدکه برخی کارمندان زن چگونه خودآرایی کرده که مغایر با قوانین اسلامی است.وضعیت پوشش کارکنان دانشگاه ها  ومراکز آموزش عالی درهرمزگان نیز مناسب نیست. استفاده از مانتوهای چسبان، کوتاه، تنگ و استفاده از لوازم آرایشی  و ناخن های لاک زده و...گرچه برای دانشجویان ممنوع اعلام شده، اما کارکنان همین دانشگاه ها به راحتی از لباس‌های چسبان، مانتوهای آستین کوتاه وتنگ استفاده می‌کنند و برخی نیز چنان چهره خود را رنگارنگ می‌کنند، گویی به یک بزم ومجلس جشن دعوت شده‌اند. دانشجویان این چیزها را می‌بینند اما مدیران مراکز آموزش عالی درهرمزگان برخلاف مردم و دانشجویان، این صحنه ها را امری عادی و در چارچوب قوانین و دستورالعمل ها وبخشنامه‌های دستگاه متبوع خود می‌دانند.چراکه اگر غیر از این می اندیشیدند باید با خاطیان برخورد می کردند. واقعاً این حرکت برخی از مدیران جای تعجب دارد. چطور یک مدیر اجازه می دهدکه کارمندان تحت امرش، به راحتی ، تمام دستورالعمل ها وبخشنامه ها را نادیده بگیرند و با پوشش نامناسب درمحل کار خود حاضر شوند.آقایان!! تا دیر نشده به وضعیت پوشش و حجاب کارمندان وکارکنان خود رسیدگی و آن را کنترل کنید.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها