تیر برق بتنی در بندر لنگه افتاد و سیمبان جان داد

مرگ در بلندای فرسودگی



فرسودگی تیر برق، جان جوان 30 ساله‌ای را در بندرلنگه گرفت. تیر برق بتنی با عمر حدود 30 سال با ظاهری سالم و درونی فرسوده، در هنگام اصلاح شبکه توسط نیروی شرکت توزیع برق سقوط کرد و جوان بندرلنگه‌ای را به کشتن داد. «عبدالواحد باشی»، باسابقه 10 سال خدمت در آن منطقه، دقایقی بعد از بالا رفتن از پایه تیر برق و انجام مأموریت به همراه این پایه بتنی سقوط کرد و به علت شدت جراحات وارده، در محل جان داد.
  
مرگ و مجروحیت ناشی از سقوط تیر برق
مدیر دفتر ایمنی و کنترل ضایعات توزیع برق هرمزگان بابیان اینکه این حادثه در ساعت 16 و 30 دقیقه یکشنبه یازدهم آبان ماه جاری رخ داد گفت: عبدالواحد باشی حدود 10 سال به‌عنوان سیمبان شرکت توزیع برق هرمزگان در بندرلنگه مشغول به فعالیت بود که آن روز با توجه به رعایت کردن نکات و پوشش ایمنی در هنگام مأموریت بر روی تیر برق ،دچار حادثه مرگباری شد. مسعود مکاری زاده ادامه داد: دقیقه‌ای از آغاز کارش نگذشته بود که به علت فرسودگی پایه تیر برق به همراه این پایه سقوط کرد. این مقام مسئول در خصوص سقوط 8 پایه برق فرسوده از سال گذشته و تاکنون سخن گفت که براثر برخورد یکی از پایه‌ها در غرب استان بر روی یکی از عابران پیاده خانم، موجب مرگ این زن شد. وی به مجروحیت یکی از مأموران برق توزیع برق به علت سقوط تیر برق فرسوده در مهرماه سال گذشته در میناب اشاره‌ای داشت و گفت: شبکه‌های برق استان به علت شرایط اقلیمی و آب و هوایی، به‌سرعت فرسوده می‌شود و نیاز به اصلاح و بازسازی دارد اما با توجه به بودجه اختصاص‌یافته، این امر تا حدودی میسر نیست و نمی‌توان همه را تعویض کرد.
  
حجم فرسودگی و کمبود بودجه
این تیر برق در بندرلنگه نمونه‌ای از پایه‌های فرسوده در هرمزگان است که به علت عدم اختصاص بودجه کافی، تعویض و نوسازی نشدند.
معاون بهره‌برداری شرکت نیروی توزیع برق هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل با اشاره به اینکه نیروهای این شرکت در مناطق مختلف دو بار در سال از تیر برق‌ها بازدید می‌کنند گفت: سالیانه بر اساس نرخ استهلاک، بودجه تخصیصی از اعتبارات داخلی توانیر کشور تزریق می‌شود و بودجه‌ای از استان در این موارد اختصاص نمی‌یابد. حمید ساعد پناه این بودجه تخصیص‌یافته شده اصلاح شبکه را حدود 100 میلیارد تومان در سال عنوان کرد و افزود: در هرمزگان با توجه به شرایط اقلیمی و همجواری دریای خلیج‌فارس و عمان، نرخ فرسودگی پایه‌های برق  به‌خصوص در نوار ساحلی بالاست. به گفته وی، عمر پایه‌های تیر برق در استان‌های دیگر، حدود 60 سال است ولی این پایه‌ها در قسمت نوار ساحلی هرمزگان عمری کمتر از 10 سال و در قسمت شمالی استان عمری 30 ساله دارد. ساعد پناه گفت: در حال حاضر 35 درصد شبکه‌های برق استان فرسوده است که نیاز به نوسازی دارد و در این مورد  به بیش از 800 میلیارد تومان بودجه نقدینگی نیاز است. وی با بیان اینکه حجم فرسودگی بالاست و با  کمبود بودجه روبرو هستیم یادآور شد: حدود 10 هزار پایه فرسوده با عمر 10 تا 15 ساله فقط در نوار ساحلی وجود دارد  که اولویت اول ما برای تعویض این تعداد  پایه است. ساعد پناه از تعویض بیش از ۳ هزار پایه تیر برق فرسوده در سال گذشته خبر داد و گفت: در این 6 ماه گذشته 500 پایه تعویض شده است و مقرراست تا پایان امسال حدود 3 هزار و 500 پایه فرسوده دیگر در استان به‌خصوص در نوار ساحلی تعویض شود. معاون بهره‌برداری شرکت نیروی توزیع برق هرمزگان خاطرنشان ساخت: در برنامه امسال تعویض 7 هزار پایه در دستور کار است اما با توجه به بودجه اختصاص‌یافته و نوسانات قیمت این امر محقق نمی‌شود.
ساعد پناه در سخنانش به پایه‌های بتونی «پیش‌تنیده گرد«اشاره کرد و گفت: حدود دو سالی است که پایه‌های جدید گرد مانند با ساختار محکم و کیفیت بهتر تولید داخل کشور و استان در محل‌های در نظر گرفته نصب‌شده  و پایه‌های چهارگوشه بتنی در مناطق شمالی استان قرار گرفته است.
معاون بهره‌برداری شرکت نیروی توزیع برق هرمزگان این را گفت که مأموران برق باید قبل از بالا رفتن از پایه‌ها به‌خصوص پایه‌های با عمر بیش از 15 سال ،تست مکانیکی انجام دهند که پس از اطمینان از آن به انجام مأموریت بپردازند و اگرنه با بالابر خودرو، اقدام به اصلاح و تعمیرات شبکه نمایند. وی در خصوص مرگ مأمور این شرکت در بندرلنگه تصریح کرد: این مأمور برق با پوشش کلاه و کمربند ایمنی در هنگام انجام‌وظیفه بود که ناگهان تیر برق سقوط کرد و وی به همراه آن تیر، به‌شدت به زمین برخورد نمود و جان سپرد. ساعد پناه از بررسی تکمیلی این پرونده حادثه خبر داد.
  
جان‌های درخطر است
به گفته مسئولان استانی، پایه‌های بتونی برق با هوای شرجی به‌سرعت دچار خوردگی و فرسودگی می‌شود که باید چندین بار در سال توسط عوامل فنی شرکت توزیع برق هرمزگان بررسی اصلاح و ترمیم شود. ضرورت دارد اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع رخدادهای مشابه بکار گرفته شود تا دیگر شاهد خبرهای مرگباری در این مورد نباشیم، البته نقش بودجه در این موضوع پررنگ است و مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند چراکه جان‌هایی درخطر است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها