مجوز تولید ۴ داروی گیاهی برای درمان کرونا در کشور صادر شد



در جلسه بررسى بهره‌مندی از ظرفیت‌های طب ایرانی برای درمان کرونا، مسئولین وزارت بهداشت از صدور مجوز تولید برای ۴ داروی گیاهی موثر در درمان کرونا و کسب جایگاه پنجم جهان توسط ایران در حوزه طب سنتی خبر دادند.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تأثیر داروهای گیاهی تأییدشده توسط وزارت بهداشت برای درمان کمکی کرونا گفت: برخی از این داروها، باعث کاهش مدت بستری شده‌‌اند، برخی دیگر باعث بهبود اکسیژن‌‌رسانی، کاهش سرفه و بهبود علائم بیماران کرونایی شدند.

صدور مجوز تولید برای 4 داروی گیاهی موثر در درمان کرونا

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: علی‌رغم مخالفت‌هایی که با طب سنتی وجود دارد با حمایت و پیگیری دکتر نمکی از طب ایرانی، 4 داروی گیاهی موثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند.

وی با اشاره برخی ادعاها پیرامون داروهای طب سنتی برای درمان کرونا افزود: در بعضی از موارد گروه‌هایی که این داروها را ارائه می‌کنند یا صرفا آکادمیک و علمی هستند و در صنعت تجربه‌ای ندارند و یا کاملا تجربی هستند و با فرهنگ کار دانشگاهی آشنا نیستند.

شانه‌ساز با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه طب ایرانی خاطرنشان کرد: با پشتیبانی دکتر نمکی حجم پروانه‌هایی که برای گیاهان دارویی و طب ایرانی صادر می‌شود افزایش یافته است و حتی داروسازهای بزرگ کشور به این سمت روی آورده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با طی کردن روند استانداردسازی‌های داروهای گیاهی و طب سنتی مشکلات کسب مجوز این داروها برطرف خواهد شد.

ادغام طب سنتی در نظام شبکه‌ای دستاورد بزرگی است

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر داروهای شیمیایی که در سایر کشورها آزمایش و تولید شده در کشور مجوز تولید دارند و در عین حال 4 داروی گیاهی و طب سنتی موثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد صدور مجوز برای تولید داروهای سنتی یادآور شد: از 30 داروی طب ایرانی (سنتی) پیشنهاد شده برای درمان کرونا 4 دارو موفق به کسب مجوز شده‌اند.

وی افزود: از آن طرف داروهای پیشنهادی طب مدرن برای درمان کرونا نیز مسیر علمی و دقیقی را طی می‌کنند که ضرورت دارد برای تنویر افکار عمومی اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد.

انجام 73 کارآزمایی بالینی طب سنتی مرتبط با داروهای گیاهی در درمان کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی

همچنین نفیسه حسینی یکتا، سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با موافقت وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی طب ایرانی به عنوان یک مکتب درمانی مورد پذیرش واقع شده است.

وی افزود: از روزهای اول شیوع کرونا در کشور یک کمیته علمی با حضور خبرگان حوزه طب سنتی در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تشکیل و محتواهایی برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا تهیه شد.

حسینی یکتا ادامه داد: ویدئو کنفرانس‌هایی با کشور چین و سازمان بهداشت جهانی در دفتر طب ایرانی تشکیل و اطلاعات این جلسات گردآوری شد.

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر 73 کارآزمایی بالینی طب سنتی مرتبط با داروهای گیاهی در پیشگیری و درمان کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستور کار است و گزارش 8 کارآزمایی بالینی تمام شده برای درمان و پیشگیری کرونا به کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ارائه شده است.

وی تصریح کرد: در دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به پیشنهادهای ارائه شده برای پیشگیری و درمان ویروس کرونا پاسخ داده می‌شود و در صورت لزوم در بوته آزمایش قرار می‌گیرند.

گفتنی است که، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تأثیر داروهای گیاهی تأییدشده توسط وزارت بهداشت برای درمان کمکی کرونا گفت: این داروهای گیاهی نیز درمان‌‌های کمک‌‌کننده هستند.

وی در مورد نحوه تجویز این داروها تصریح کرد: مانند هر داروی گیاهی دیگری، این داروها نیز به پزشکان معرفی و توسط پزشکان تجویز خواهد شد.
 
جهانپور ادامه داد: تبلیغات این داروها نیز مانند هر داروی دیگری، ممنوع است و نمی‌‌توان اسامی آن را در رسانه اعلام کرد اما در محافل علمی و تخصصی و نشریات تخصصی برای پزشکان و داروسازان معرفی خواهند شد.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که در ساخت این داروها از چه گیاهی استفاده شده است، تصریح کرد: این داروها، ترکیبی از گیاهان مختلف هستند و هرکدام شامل چند گیاهند و متشکل از یک نوع گیاه نیستند.
منتشر شده: 1
شکراله
۱۴ آبان ۱۳۹۹
اگه نمیشه اسامی داروهاراگفت ،یااسم ترکیبی ان راگفت ،پس برای مردم نیست فقط بحث سرمایه وپوله ،جان مردم ارزش نداره ،من مطمئن هستم چنین داروی نیست یااینکه سازندگان آن بوی از انسانیت نبرده اند،مگه میشه روز
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها