خریدوفروش وام ازدواج در سایت دیوار در بندرعباس، زن جوانی را به دردسر انداخت

پول ازدست‌رفته، وام نگرفته



فرد کلاه‌برداری که با دریافت 5 میلیون تومان، وام ازدواج غیرواقعی به زن جوانی در بندرعباس فروخته بود دستگیر شد.
«اعطای وام ازدواج 30 میلیون تومانی با سود 4 درصد و اقساط 5 ساله، ماهیانه 500 هزار تومان»
این آگهی چشمگیر در ‌سایت دیوار کافی بود تا زن جوان در بندرعباس که نیاز مالی داشت، در تور مرد کلاه‌برداری بیافتدو نه تنها به پولی نرسد، بلکه 5 میلیون تومانی را هم از دست بدهد. این مالباخته که به دنبال تهیه یک وام بود مدتی قبل با دیدن آگهی با مضمون اعطای وام ازدواج 30 میلیون تومانی با سود 4 درصد و اقساط 5 ساله ماهیانه 500 هزار تومان با تعهد محضری و نیاز به یک ضامن کارمند، به شماره‌ای در انتهای آگهی پیامک زد و متقاضی این وام شد. دقایقی گذشت جواب پیامک آمد که با این شماره تلفن تماس بگیرید. این فرد از طریق تماس تلفنی، با مرد جوانی آشنا شد که وی توضیحاتی در خصوص این وام ارائه و ادعا کرد بر اساس روال قانونی و در دفترخانه رسمی پس از پرداخت 5 میلیون تومان وام به متقاضی واگذار می‌شود. زن جوان که سخنان صاحب وام را باور کرده بود و فکر نمی‌کرد او کلاه‌بردار باشد، در روز تعیین‌شده
به همراه او به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و مبلغ 5 میلیون تومان برای خرید وام به‌حساب این فرد واریز، همچنین وکالت‌نامه را از او اخذ کرد و با خیال راحت از دفترخانه خارج شد.

وام خیالی
مدتی از موعد تعیین‌شده برای واریز وام گذشت اما خبری از پول نبود. به همین علت خریدار چند بار به گوشی فروشنده تماس گرفت، اما گوشی او همچنان خاموش بود. این زن جوان به خود قبولاند که ناخواسته  و فریب‌خورده است. وی با توصیه خانواده، به پلیس فتا مراجعه کرد و بعد از مطرح کردن شکایت، کارآگاهان پلیس متوجه شدند که اصل وام غیرواقعی بود و این تبهکار پول را به جیب زده و ضمن خاموش کردن گوشی متواری شده است.

 
کلاه‌برداری با کارت همسر
به گفته سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان، متهم فراری با کارت‌بانکی همسرش، اقدام به دریافت مبلغ 5 میلیون تومان و انتقال آن به‌حساب شخص دیگری بابت اجاره خودروی پژو پارس کرده بود.سرگرد «احسان بهمنی«ماجرای این پرونده را این‌طور تشریح کرد: در پی مراجعه خانمی به پلیس فتا استان و اعلام شکایت مبنی بر کلاه‌برداری از وی، موضوع در دستور کار کارشناسان قرار گرفت. وی افزود: با تحقیقات صورت گرفته و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد یک آگهی با مضمون اعطای وام ازدواج 30 میلیون تومانی با سود 4 درصد و اقساط 5 ساله ماهیانه 500 هزار تومان با تعهد محضری و نیاز به یک ضامن کارمند در وب‌سایت دیوار منتشر، همچنین در انتهای آگهی از متقاضی خواسته‌شده از طریق پیامک برای پرداخت هزینه خرید وام اطلاع داده شود.

 

کلاه‌بردار به دام افتاد
سرگرد بهمنی ادامه داد: سرانجام با جمع‌آوری ادله دیجیتال و تکمیل تحقیقات میدانی، مشخص شد متهم فراری با کارت‌بانکی همسرش اقدام به دریافت مبلغ 5 میلیون تومان و انتقال آن به‌حساب شخص دیگری بابت اجاره خودروی پژو پارس کرده است. وی افزود: این فرد کلاه‌بردار دستگیر شد و مادر او طی توافق با زن شاکی، خسارت‌های مربوطه را جبران و پرونده همراه با رضایت کتبی برای کسب تکلیف به دادسرا ارسال شد.

 

ترفندهای شیادان برای شکار کردن طعمه
سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل با بیان اینکه پرونده‌های بسیاری در خصوص کلاه‌برداری اینترنتی در پلیس فتا تشکیل می‌شود و روزانه بسیاری از شیادان از انواع ترفندها برای شکار کردن طعمه‌های خود استفاده می‌کنند گفت: یکی از این ترفندها سوءاستفاده از جوانانی است که در شرف ازدواج و چشم‌انتظار کمک دولت و دریافت وام ازدواج هستند و یا نیاز فوری به وام‌دارند.
سرگرد بهمنی با تأکید بر اینکه افراد باید مراقب کلاه‌برداری از طریق وام ازدواج باشند و تسهیل درگرفتن وام ازدواج ترفند کلاه‌برداران در فضای اینترنت است اظهار داشت: اگر متقاضیان قبل از هرگونه پرداختی یا ارائه مدارک شناسایی، اقدام به تحقیق و استعلام صحت وجود وام برای شخص آگهی‌دهنده با هویت معلوم از طریق بانک مربوطه نمایند به ‌آسانی از وقوع این نوع کلاه‌برداری‌ها پیشگیری می‌شود.

 

کلاه‌برداری بسیاری از آگهی‌های فروش امتیاز وام
سرپرست پلیس فتا استان گفت: بسیاری از آگهی‌های فروش امتیاز  وام می‌تواند نوعی کلاه‌برداری باشد، چون زمانی که فرد خریدار امتیاز،مبلغی را به‌عنوان خرید به‌حساب طرف مقابل واریز می‌کند، فروشنده کلاه‌بردار از واگذاری تسهیلات امتناع می‌‎ورزد. سرگرد بهمنی افزود: گاهی نیز کلاه‌بردار اعلام می‌کند که خریدار باید ضامن وام بانکی شود، اینجاست که باید توجه داشت زمانی که قربانی به ‌عنوان ضامن قرارداد را امضا کرد، کلاه‌بردار تعهدات خود را انجام نداده و پس از دریافت وام متواری می‌شود و در این‌بین فرد ضامن باید مبلغ وامی که دریافت نکرده است را پرداخت کند. وی این را هم اضافه کرد که به یاد داشته باشیم برای خرید امتیاز وام حتماً باید با بانک مربوطه مشورت لازم را انجام دهیم زیرا بعضی از وام‌ها امکان واگذاری امتیاز به افراد غیر را ندارد و همیشه درصورتی‌که
 قصد خرید کالا و یا خدماتی راداریم تا زمانی که آن را کاملاً دریافت نکرده‌ایم پولی بابت آن به‌عنوان پیش‌پرداخت نپردازیم.
 
هشدار
سرپرست پلیس فتا استان با هشدار به شهروندان توصیه کرد که به سایت‌های کاربر محور، غیر معتبر و ناشناس که آگهی‌هایی از قبیل پرداخت وام در آن‌ها درج‌شده اعتماد نکنند و جهت دریافت هرگونه وام، فقط از طریق مجاری رسمی بانک‌ها اقدام کنند. وی افزود: به‌صورت مستمر برای مشاهده محتوای آموزشی، مطالعه اخبار جرائم سایبری، مصونیت از شگردهای مجرمانه و گزارش جرائم سایبری به وب‌سایت ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها