بررسی وضعیت پروژه‌ی گازرسانی به بندرعباس و مشکلات ایجاد شده در مسیر اجرای این پروژه؛

چاله‌ها‌ی بی‌تدبیری، در خیابان‌های شهر


نویسنده: معصومه نعمتی

 استان هرمزگان دارای منابع غنی نفت و گاز و پالایشگاه‌های عظیم نفت بندرعباس و ستاره خلیج فارس است. اهالی و ساکنان هرمزگان اما، آن‌طور که باید، از این منابع بهره‌مند نشده‌اند. در راستای بهره‌مندی مردم از گاز طبیعی شرکت گاز هرمزگان از اوایل دهه نود به‌طور رسمی فعالیت‌های اجرایی خود را در این استان آغاز کرد. اما پروژه‌ی گازرسانی به بندرعباس، این روزها بندرنشینان را با معضلاتی مواجه کرده است. وجود چاله‌های کوچک و بزرگ در سطح معابر و خیابان‌های شهر که دلیل عمده‌ی آن حفاری‌های مربوط به پروژه گازرسانی است، دردسرساز شده است. تاخیر در ترمیم خیابان‌های حفاری شده هم مردم بندرعباس را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده و موجب نارضایتی آن‌ها  شده است.
  
 میزان پیشرفت عملیات گازرسانی به بندرعباس
اجرای عملیات گازرسانی به بندرعباس از سال 90 آغاز شد و تاکنون تنها حدود 20 درصد از شهر به‌طور کامل گازکشی شده و آماده بهره‌برداری است. طرح گازرسانی به بندرعباس به 8 فاز تقسیم شده و در حال انجام است. گفته می‌شود این طرح تا پایان سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.
اولین مرحله عملیات اجرایی گازرسانی به بندرعباس همان‌طور که گفته شد از سال 90 و در محله گلشهر جنوبی آغاز شد. قرار بود با اجرای این فاز از عملیات، پنج هزار خانوار از گاز شهری بهره‌مند شوند که البته روندی بسیار کند به خود گرفت. به‌طوری‌که حالا پس از گذشت چندین سال از آغاز این فاز عملیاتی، یکی از اهالی این محله هنوز از مشکلات گازرسانی در این محله می‌گوید: «این کوچه و خیابان‌ها را ببینید. هیچکس اقدامی برایشان نمی‌کند. در بعضی جاها  لوله‌کشی گاز انجام شده اما چاله را حتی با خاک هم پر نکرده‌اند». به گفته‌ی «حسین بازماندگان»، معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس، عملیات آسفالت در مهرگان و کوی گلستان 100 درصد به پایان رسیده است. «نایبند شمالی 80 تا 90 درصد، کوی شفا 60 درصد و شهرک امام رضا 50 درصد زیرسازی و 45 درصد آسفالت شده است». این را بازماندگان درمورد میزان پیشرفت کار در  تعدادی از فازهای پروژه گفت و اضافه کرد: « در آزادشهر و زیباشهر به تازگی زیرسازی شروع شده و در نایبند جنوبی هم هنوز کار اداره گاز تمام نشده است». قرار است تا سال 1400 بیش از 120 هزار خانوار بندرعباسی از طریق 770 کیلومتر لوله‌ی شبکه گازرسانی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

   

چاله‌ها‌ی بی‌تدبیری، در خیابان‌های شهر

 
 از چاله درآمدن و در چاه افتادن
یک رفت و آمد کوتاه در شهر برای دیدن نابه‌سامانی وضعیت معابر و خیابان‌های بندرعباس کافی است. خیابان‌هایی که بعضی از آن‌ها حتی پس از گذشت چندین ماه از لوله‌گذاری بازسازی و ترمیم نشده و گرد و خاک و چاله‌های ناشی از حفاری‌های شرکت گاز امان شهروندان را بریده است. تردد در سطح شهر،حکایت از چاله درآمدن و در چاه افتادن شده است. گاهی ترمیم خیابان‌ها به‌قدری طول می‌کشد که قسمت‌های دیگر آسفالت نیز خراب می‌شود و مشکلات را برای عابران و رانندگان دوچندان می‌کند. وقتی از یکی از شهروندان درمورد زمان حفاری یک خیابان‌ پرسیدم،
 گفت: « تقریبا 6_7 ماهی می‌شود که منتظریم این خیابان را آسفالت کنند. اما وضع این است که می‌بینید. خاک و چاله در خیابان. کسی هم جواب‌گوی ما نیست». با وجود اینکه حفاری‌های شرکت گاز معمولا به سرعت پر می‌شود و هزینه‌ی آسفالت کردن هم به گفته مسئولان شهرداری و شرکت گاز به شهرداری پرداخت می‌شود اما وقفه‌ای که در برقراری مکاتبات بین شرکت گاز و شهرداری  می‌افتد و ترمیم نشدن به موقع نوار حفاری از سوی پیمانکاران شهرداری تبدیل به یک معضل شده است. چاله‌های ایجاد شده در خیابان‌ها و کوچه‌ها رفت و آمد وسایل نقلیه را با مشکل مواجه می‌کند. خودروها دچار نقص فنی می‌شوند. حتی ممکن است در راه فرار از این چاله‌ها خودروها و وسایل نقلیه با هم برخورد کنند. از دیگر مشکلاتی که این چاله‌ها در سطح شهر به وجود می‌آورند، تجمع آب در آن‌هاست که علاوه بر مشکلاتی که در تردد به‌وجود می‌آورند می‌توانند معضلات بهداشتی نیز ایجاد کنند. یکی از شهروندان که مغازه‌ی او مشرف به خیابان است در رابطه با این مشکلات می‌گوید: «در این خیابان با وجود چاله‌هایی که ایجاد شده هرروز خطر تصادف وجود دارد. همین چند روز پیش بود که یک ماشین از مسیر منحرف شد و در جدول خیابان افتاد».

   

چاله‌ها‌ی بی‌تدبیری، در خیابان‌های شهر

 
 فاصله‌ی زمانی طولانی میان لوله‌گذاری و آسفالت
«باتوجه به موقعیت محل، مدت زمانی که ترمیم طول می‌کشد متفاوت است. اگر خیابان، اصلی و تردد زیاد باشد پیشرفت کار به کندی انجام می‌شود. همچنین مراحل خاک‌برداری، ساب‌بیس، بیس و تست‌های مربوط به آن‌ها، سپس عملیات قیرپاشی و آسفالت خیلی بیشتر از مراحل حفاری و لوله‌گذاری طول می‌کشد». این را معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس درمورد طولانی شدن زمان ترمیم نوار حفاری می‌گوید. گلایه‌ی عمده‌ی مردم اما، طولانی شدن زمان شروع عملیات آسفالت پس از خاک‌ریزی شرکت گاز است. بازماندگان دراین‌مورد می‌گوید: «ممکن است شرکت گاز اعلام کند که خیابانی را به شهرداری تحویل داده است اما مکاتبه‌ای با ما نداشته باشد. بنابراین ما نمی‌توانیم برای آسفالت کردن اقدام کنیم. درهرحال اگر خیابانی ترمیم نشده به ما اعلام کنید تا سریعا پیگیری کنیم». این درحالی است که  «مسعود ناصری»، رئیس روابط عمومی شرکت گاز هرمزگان، می‌گوید: «پس از لوله‌گذاری به‌‌سرعت خاک‌ریزی و آزمایش‌های لازم انجام می‌شود و محل به شهرداری تحویل داده می‌شود».
مدتی پیش شهروندان ساکن کوچه‌ها‌ی اخلاص در کوی ولی‌عصر، با ارسال تصاویری از کوچه و محله‌ی خود از وضعیت نابه‌سامان کوچه‌ها و آسفالت نشدن آن‌ها گلایه کرده بودند. ناصری دراین‌باره  می‌گوید که کوچه‌های اخلاص را بیستم خردادماه به شهرداری تحویل داده‌اند.
در بعضی خیابان‌ها پس از آسفالت کردن باز هم یک مشکل وجود دارد و آن اختلاف سطح نوار ترمیم شده با خیابان اصلی است که دست‌اندازهایی را در سطح خیابان به وجود آورده است. معاون عمرانی شهرداری درمورد این مشکل می‌گوید: «در محورهای اصلی که تردد زیاد است آسفالت را دولایه کار می‌کنیم. به این صورت که پس از اجرای لایه اول مدتی صبر می‌کنیم تا تردد انجام شود و سطح آسفالت شده هرچقدر می‌خواهد نشست کند سپس لایه دوم را اجرا می‌کنیم».
باتوجه به صحبت‌های مسئولان مربوطه و وعده‌های آن‌ها در جهت رفع این مشکلات باید دید شکاف زمانی بین عملیات‌های اجرایی شرکت گاز و شهرداری کی پر می‌شود. بهره‌مندی از نعمت گاز شهری در بندرعباس کی به سرانجام  و سیلندر به دوشی کی به پایان می‌رسد.

 

چاله‌ها‌ی بی‌تدبیری، در خیابان‌های شهر

منتشر شده: 1
سالاری
۱۹ آبان ۱۳۹۹
باسلام،کوچه های فروزان مخصوصا فروزان ۱۹ هم هنوز اقدامی برای آسفالت کردن نشده،لطفا مسئولان پیگیری کنند باتشکر
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها