اقدام عجیب دیگر از آموزش و پرورش/ وزیر آموزش: متاسف شدم؛ هرچند در دوره من نبوده



روز گذشته تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده تغییراتی در کتاب فارسی پایه هفتم است، در این تصاویر نشان داده شده که در بخشی از متن داستان قلب کوچکم را به چه کسی هدیه بدهم؟ اثر "نادر ابراهیمی " عبارت «به خاطر اسلام» به متن داستان اضافه شده است.
به گزارش صبح ساحل، این اقدام آموزش و پرورش موجب نارضایتی برخی از کاربران و نویسندگان در فضای مجازی شد. محسن حاجی میرزایی امروز دوشنبه با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: از تغییر متن نویسنده فاخر کشورمان در کتاب فارسی پایه هفتم متاسف شدم.(هرچند در دوره مسوولیت من نبوده است.)

وزیر آموزش و پرورش گفت: از همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خواستم تغییرات ۲ سال اخیر کتاب های درسی را بازبینی و اصلاحات لازم را در چاپ جدید اعمال کنند.

وی در ادامه آورده است: در همان ماه های اول مسوولیت، فرآیند دقیق، منسجم و حرفه ای را برای بررسی و اصلاح تغییرات تدوین و ابلاغ کردم تا مطمئن شویم که در آینده شاهد چنین مواردی نخواهیم بود.

افزودن کلمات و تغییر در متن بدون اعلام آن، خارج از عرف نشر و بازنشر مطالب نویسندگان است.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای در این باره می‌گوید: ضمن تذکر و برخورد جدی با ناظر این امر، این متن سال آینده اصلاح می‌شود.

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

در پاسخ به درج مطلبی در برخی رسانه‌ها در خصوص تغییرمتن کتاب درسی؛ این سازمان به اطلاع عموم و بویژه رسانه‌ها می‌رساند:

۱-کتاب‌های درسی همواره توسط شورای تألیف با توجه به نیازهای اجتماعی، علمی، روانشناسی و گزارش نقدها و پیشنهادهای رسیده از طرف معلمان، دانش آموزان، والدین و مراکز علمی و اجتماعی و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت لزوم، تغییرات در آن‌ها اعمال می‌شود.

۲- الحاق کلمه یا جمله‌ای به متن یک نویسنده و در داخل کروشه یا قلاب {} قرار دادن آن در تألیف مرسوم و کاری علمی برای فهم بهتر مطلب محسوب می‌شود و این کار به ویژه در بازنویسی  نسخ کهن ادبیات و تاریخ هم  فراوان دیده می‌شود.

۳- در خصوص کتاب فارسی پایه هفتم؛ با تصمیم شورای تألیف وقت با توجه به ایثار و فداکاری رزمندگان میهن اسلامی در ۸ سال دفاع مقدس و عشق و ایمان آنان به اسلام و ایران عزیز، دو کلمه «بخاطر اسلام» به متن داستان “قلب کوچکم را به چه کسی هدیه بدهم” اضافه شده است، اما متاسفانه در داخل کروشه یا قلاب قرار نگرفته است که این سازمان ضمن تذکر شدید به ناظر مربوطه این موضوع را، برای سال تحصیلی آتی و در قالب زیرنویس و کروشه یا قلاب اصلاح خواهد کرد.

گفتنی است این دومین اقدام جنجالی آموزش و پرورش در سال 99 بوده است. ماجرای اول به موضوع حذف عکس دانش آموزان دختر از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان برمی گردد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها