سرپرست خانوار پس از تخریب سرپناه اش خودسوزی کرد

آتش بی خانمانی



وسط آلونک ، میان  گرد و خاک ،سر و صدای لرزش سقف و دیوارها ایستاده و با چشم های اشکبار، التماس کنان می خواهد سرپناه  شان را ویران نکنند، سرپناهی که مادر ، خاله و عمه به سختی آن را بنا نهادند،تا آواره خانه های مردم  و خیابان نباشند...آن روز  گویا ضجه ها و  صدای این دختر بچه  شنیده  نمی شود و سقف چوبی ویران می شود و دیوار بلوکی خراب... دقایقی بعد شعله های آتش  در میان بهت و حیرت، ترس و وحشت اطرافیان  زبانه می کشد و سر ، صورت ، دست و قفسه سینه  زن جوان را می سوزاند  زنی که با دیدن خرابی خانه اش بنزین را روی خودش خالی می کند و...

صدای شیون، داد و فریاد شنیده و اتاقکی 12 متری در کنار نیزارهای خور، تخریب می‌شود. اتاقکی ناایمن و غیراصولی، بدون برق و آب و سرویس بهداشتی که سرپناه 3 زن سرپرست خانوار است و 5 کودک و نوجوان. اتاقکی که به ناگزیر در زمین تصرفی بنا شده است، ناگزیر به خاطر فقر، عدم شغل، درآمد، مسکن وحامی مالی. زمینی که اراضی ملی و متعلق به راه و شهرسازی است و عوامل شهرداری و یگان حفاظت اراضی مسکن استان بر اساس دستورات و وظایف قانونی خود اقدام به تخریب این ملک غیر قانونی در محله «گل کنی»می کنند و پس از آن حیاط خانه همسایه، می شود پناهگاه و مامن این زنها و بچه ها...

 

  انتشار فیلم و شروع داستان پر از تنش

به گزارش صبح ساحل، فیلم کوتاهی روز بعد از این حادثه تلخ، دست به دست در فضای مجازی می چرخد و واکنش های انتقادی کاربران و افکار عمومی، شهرداری بندرعباس را هدف قرار می دهد ...ساعاتی از بازتاب این فیلم پر از تنش نمی‌گذرد که شایعاتی مبنی بر مرگ زن جوانی که در صحنه تخریب منزلش خودسوزی کرده است، فضای مجازی را در بر می گیرد، بلافاصله دکتر نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این مطلب را تکذیب می کند و از بهبودی طیبه 35 ساله با 17 درصد سوختگی خبر می دهد زنی که دارای یک دختر 12 ساله و پسر 15 ساله است و در اتاقک خراب، با بنزین خود را آتش زده که بلافاصله با اورژانس به بخش سوختگی مجتمع آموزشی پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) (بیمارستان شهید محمدی) بندرعباس منتقل می شود و تحت درمان قرار می گیرد.

 

  آتش  بی خانمانی

  

  روایتی از روز حادثه

»ساعت 10 صبح چهارشنبه 28 آبانماه جاری بود، همه در خواب بودیم که با صدای درب بیدار شدم، پس از باز کردن درب خانه، ماموران شهرداری  و...را دیدم».

این مطلب را زهرا حسن زاده یکی از ساکنان خانه تخریب شده می گوید

«من، زن برادرم و خواهر زن برادرم به همراه دو دختر 12 و 16 ساله و 3 پسر 7، 15 و 17 ساله در یک خانه 12 متری زندگی می کردیم که ماموران به زور وارد خانه شدند و در مقابل چشمان اشک بار و پر از التماس های ماها، با بی رحمی پناهگاه مان را ویران کردند». این زن 40 ساله و بی سرپرست ،دارای یک پسر 7 ساله است  وهم اکنون  پس از تخریب آلونک به همراه ساکنان خانه تخریب شده در حیاط خانه همسایه زندگی می کند.  ماه پیش بود که به ناچار به علت نداشتن سرپناهی ، در این زمین کنار خور و حادثه آفرین  با کمک اهالی محله، اتاقکی را بدون آب و برق و سرویس بهداشتی ساختیم و برق را از همسایه ها می گرفتیم، در این مدت 2 بار دیگر نیز از سوی عوامل شهرداری تخریب شد، ما غیر از خدا کسی را نداریم که کمک حالمان باشد«.

زهرا در میان مصاحبه گاهی صدایش می‌لرزد و به سختی ادامه می دهد

»در هنگام تخریب و التماس های ما، با فحاشی ماموران روبرو شدیم، به طوری که دیگر مشاهده این اتفاق برایم قابل هضم نبود به همین علت  با چوب و سنگ، می خواستم آنها را از محل دور کنم در همین هنگام، طیبه با بنزینی که نمی دانم از کجا آورده بود جلوی چشمان همه ما و بچه هایش، خود را آتش زد«.

لحظه دردناکی است...

»برادرم به سرعت آتش را خاموش کرد و آمبولانس پس از دقایقی به محل آمد و طیبه را به بیمارستان شهید محمدی انتقال داد، از آن روز به بعد بچه ها به خصوص پسرم هر شب، وحشت زده از خواب می پرد و گریه می‌کند، روز عذاب آوری برایمان بود.»

وی گله مند است از مسوولین که وعده و وعید می دهند

»از روزی که اتفاق افتاد هیچ یک از مسوولین استانی مانند کمیته امداد، بهزیستی، فرماندار و... به دیدار ما نیامده اند بلکه عده ای در بیمارستان ملاقات زن برادرم رفتند و قولهای داده اند ، کسی از حال من و این بچه های که در خانه تخریبی بودند سراغی نگرفته است، بچه ها روحیه خوبی ندارند و از نظر مالی در مضیقه هستیم«.

 

   ضرورت حضور مددکاران اجتماعی

«ندا هاشمی پور»، مدیرعامل کیلینک مددکاری اجتماعی و مشاوره تابش هرمزگان و مسئول  انجمن مددکاران اجتماعی استان در گفتگو با صبح ساحل با اشاره به ضرورت حضور مددکاران اجتماعی به عنوان نیروی متخصص در خط مقدم برای مقابله با آسیب های اجتماعی می‌گوید: «مددکاران و فعالین اجتماعی به عنوان یک حمایت گر، پشتیبان، میانجی گر، آموزش گر، تسهیلگر و... می‌توانند در جلوگیری از بسیاری از مشکلات اجتماعی جامعه نقش موثری داشته باشند». وی در خصوص حادثه تخریب منزل و خودسوزی زن جوان می‌افزاید:» این زن به دلیل تخریب منزلش خودسوزی کرد، همچنین تنش های روانی که برای کودکان این خانم پیش آمد اگر اقدامی به موقع و مداخلات اجتماعی اولیه صورت گرفته بود، شاید این اتفاقات صورت نمی گرفت به این دلیل که پیشگیری به موقع می‌توانست به بالابردن تاب آوری آن زن سرپرست خانوار کمک کند». به گفته مدیرعامل کیلینک مددکاری اجتماعی، اگر تمامی ارگانهایی که به هرصورتی دارای مسولیت اجتماعی هستند برای پیشگیری از چنین مشکلاتی به صورت بین بخشی همکاری خوبی داشته باشند شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود. سازمان بهزیستی یا کمیته امداد و هر نهاد حمایتی دیگر خود به تنهایی نمی‌تواند ناجی افراد نیازمند جامعه باشند برای مبارزه به آسیبهای اجتماعی همتی همگانی می‌طلبد.وی یادآور می‌شود: «اگر سازمان های دولتی و غیر دولتی برای نیروهایش آموزش های لازم در خصوص مهارتهای زندگی و ومحیط کار... را توسط آموزشگران متخصص، دارای اهمیت بدانند می‌توانیم همه باهم با توجه به مسولیت هایی اجتماعی که داریم درعدم انجام برخوردهای خارج از عرف، قدمی مثبت برداریم».هاشمی پور می‌گوید:« به عنوان یک فعال اجتماعی که بیش از یک دهه فعالیت می کنم بر خود لازم می‌دانم که تاکید کنم مدیران ارشد دولتی برای حضور مددکاران اجتماعی و نقش موثر آنها برای مقابله با آسیبهای اجتماعی و کاهش پرونده های قضایی در دادگاه ها... تصمیماتی به موقع در خصوص استفاده از ظرفیتهای مددکاران اجتماعی و فعالین اجتماعی استان برای جذب نیرو در ارگانها دولتی و غیر دولتی اتخاذ شود«....

 

  آلونک غیرمجاز ...

این آلونک خراب می شود  هر چند در زمین تصرفی که جزو اراضی دولتی با کاربری فضای سبز متعلق به راه و شهرسازی است و باید طبق قانون تخریب می‌شد.ظاهرا بارها از سوی شهرداری بندرعباس به این خانواده گفته شده بود که محل نامبرده در بستر رودخانه های که مسیر سیلاب و آبهای سطحی از شمال شرق به سمت دریاچه ۲۲ بهمن است  را تخلیه کنند اما آنها  توجهی نداشتند و مأموران شهرداری به همراه مأموران یگان حفاظت مسکن در بخش رفع تصرفات بدون حکم قضایی تخریب به محل اعزام شده بودند. ..مسوولین دستگاه های متولی پس از این ماجرا و جنجالی که در فضای مجازی رخ داده است وارد میدان می شوند  و معتقد هستند که تصرف اراضی ملی به صورت غیرقانونی مجاز نیست اما نوع برخورد ماموران شهرداری از جریحه دار کردن احساسات مردم محکوم می کنند. آنها تاکید می کنند  که با عوامل و مقصرین موضوع بدون اغماض برخورد قانونی می شود و پرونده به صورت ویژه در دست بررسی قرار می گیرد. عده ای از مسوولان عالی رتبه نیز با مراجعه به بیمارستان با دلجویی از این زن جوان وعده و وعیدهای می دهند  در مسیر حل مشکل خانواده ای که ظاهرا سرپناهشان ویران شده است.

 

  چهاردیواری پر از حکایت‌ها

بلوار ثارلله است (محله گل کنی) و کوچه ثارلله 12. چهاردیواری خرابه پشت خانه های ساخته شده و در میان نیزارهای که بلوکهای آن فقط با زور دست، ویران می شود نه با تیشه و کلنگ و... خشت خشت این دیوارهای بلوکی پر از داستانهای است از درد و رنج یا طمع و... قبول داریم  هر چه باشد در زمین تصرفی بنا شده است و باید قانون مداران، متصرفان فقیر و غنی در یک ترازو قرار دهند و با آنها برخورد نمایند اما باید ماموران اجرای حکم، در راستای اجرای صحیح قانون و تخریب اصولی ملزم به مدیریت رفتاری باشند که شان خانواده های آسیب پذیر را زیر سوال نبرند و می توانستند داستان را به نوعی پایان دهند تا دل کودکی نشکند و فریادهای «یا خدا» دختر بچه گوش فلک را کر نکند و زنی از تنگدستی وباختن زندگی مجبور به خودسوزی نشود.

ناگفته نماند مشکلات اقتصادی و بالا بودن اجاره و رهن خانه خیلی از خانواده ها را فقیر و درمانده کرده و لازم است دولت، خیران و نهادهای مردمی بیشتر به این مسئله ورود کنند و تا شاهد چنین حادثه دلخراش نباشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها