مربی ارزنده فریزبی هرمزگان :

لبخند رضایت شاگردانم بهترین لحظه زندگی ورزشی من است



از پانزده سالگی با شنا وارد صحنه ورزش شد و به نوعی اولین رشته رسمی ورزشی ایشان شنا بود.
در کنار شنا ، سابقه دوچرخه سواری ، بدمینتون،  والیبال ، ایروبیک و مدت کوتاهی هم تنیس خاکی و کوهنوردی را تجربه کرده است. گفت وگوی اختصاصی صبح ساحل را با این مربی ارزنده ورزش فریزبی با هم می خوانیم.

 
 خودتان را معرفی کنید.
ندا محمد پور طلائی هستم ، متولد نهمین روز از آخرین ماه فصل پاییز ۱۳۵۹ در کرج ، بعد از ازدواج با همسرم که  بندرعباسی هستند به بندرعباس آمدم و تا به امروز
 ۲۵ سال است که ساکن بندرعباس هستم.

 
 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟
از پانزده سالگی ورزش را در رشته شنا و از استخر تختی شروع کردم و به نوعی اولین رشته رسمی ورزشی بنده محسوب می شود. در کنار شنا ، سابقه دوچرخه سواری، بدمینتون ( بازی و داوری ) ، والیبال ، ایروبیک و مدت کوتاهی هم تنیس خاکی و کوهنوردی را تجربه کرده ام.

 
 با ورزش فریزبی چگونه آشنا شدید؟
با توجه به روحیه و فعالیتی که مربی ایروبیکم در من سراغ داشت  به واسطه ایشان  با خبر شدم دوره مربیگری فریزبی قرار است برگزار بشود . به من  پیشنهاد حضور  در این کلاس دادند و این اولین جرقه برای حضورم در رشته فریزبی شد که گام نخست و اصول اولیه آموزش دیسک فریزبی را از صفا طباطبائی آموختم .

 
 کمی از ورزش فریزبی بگویید ، این ورزش چگونه و با چه وسیله ای انجام می شود؟
فریزبی یا همان دیسک پرواز نوعی وسیله بازی است که از یک صفحه  پلاستیکی و مدوّر لبه‌دار به قطر ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌ متر درست شده است. از این وسیله برای تفریح و ورزش رقابتی استفاده می‌شود. نحوه بازی به این صورت است که صفحه را به آسمان پرتاب می‌کنند و آن را می‌گیرند.
فکر طراحی این صفحه مدور پلاستیکی در سال‌های دهه پنجاه  به فکر والتر فردریک موریسن رسید.  سال‌هایی که با لو، دختری که بعدها به همسری او در آمد، در ساحل کالیفرنیا با یک تابه کوچک کیک‌پزی بازی می‌کردند.
او اسم وسیله‌ای را که ساخته بود صفحه پلوتو گذاشت و آن را در بازارهای محلی می‌فروخت. این وسیله به سرعت، محبوب بچه‌ها و بزرگ‌ترها شد تا سرانجام در سال ۱۹۵۷  موریسن حقوق این اسباب بازی را به شرکت کالیفرنیایی «وام-او» فروخت. این شرکت متوجه شد که بیشتر نوجوان‌ها به این وسیله فریزبی می‌گویند که در آن زمان نام یک شیرینی پای معروف بود. شرکت «وام-او» هم این وسیله را با اندکی تغییر، فریزبی نام گذاشت تا با اسم آن نوع شیرینی کمی متفاوت باشد.
وآنچه باید از ورزش فریزبی (آلتیمیت)بگویم این که ورزشی تیمی است که در آن دو تیم به رقابت با یکدیگر می پردازند. هدف هر تیم زدن گل به تیم مقابل می باشد. هر تیمی که زود تر به پانزده گل برسد برنده رقابت است. این بازی در دو نیمه انجام می شود. نیمه اول زمانی تمام می شود که تعداد گل یکی از تیم ها به ۸ گل برسد. فریزبی مجموعه ای از ورزش های فوتبال، هندبال، بسکتبال، راگبی و غیره می باشد که تحرک و چابکی بسیار بالایی را می طلبد.  قوانینی که هیجان این ورزش را چند برابر می کند این است که فردی که دیسک را در دست دارد اجازه جابه جایی را به هیچ وجه ندارد. بلکه هم تیمی های آن شخص باید به سمت خالی ای از زمین و نزدیک منطقه گل فرار کنند تا آن شخص دیسک را به فرد مورد نظرش پاس دهد. هر کدام از افرادی که فرار می کنند توسط اعضا تیم مقابل قدم به قدم دنبال می شنوند تا نگذارند پاس کاری انجام شود و این رقابت را هیجان انگیز تر می کند.  به همین ترتیب با پاس کاری های پی در پی گل به ثمر برسد. کسب گل در این ورزش به این صورت است که یکی از هم تیمی ها دیسک را در داخل محوطه گل دریافت کند و اگر دیسک به زمین بیفتد گل محسوب نمی شود و همین امر باعث بیشتر هیجانی شدن می شود.  فردی که دیسک را در دست دارد فقط ده ثانیه اجازه دارد تا دیسک را پرتاب کند که این زمان توسط یکی از بازیکنان رقیب که همزمان دفاع می کند، شمارش می شود.
اگر زمان تمام شود دیسک به تیم مقابل داده می شود.
ورزش فریزبی دارای دو رکن اصلی می‌باشد اول پرتاب و دوم مهار فریزبی که در اکثر بازی‌ها این دو بخش اجرا می‌شود  . علاقمندی بازیکنان باعث ایجاد سبک هایی زیادی در این رشته شده که گفته می شود ۴۰  سبک دارد  ،اما در تقسیم بندی فدراسیون جهانی ۷  سبک‌ مورد حمایت قرار گرفته اند.

 
 یک ورزشکار فریزبی باید چه مشخصه های داشته باشد؟
ابتدا باید بگویم شعار فریزبی این است که فریزبی برای همه، یعنی محدودیت سنی ندارد فقط کافی است که شخص بتواند  دیسک فریزبی پرتاب و دریافت کند اما اگر وارد بحث حرفه ای تر این ورزش بشویم  برای سبک آلتیمیت فریزبی یک بازیکن باید توان پاس كوتاه صحيح،  پاس بلند صحيح، دريافت دو دست صحيح، دريافت تک دست صحيح،  پاس گل، دريافت گل بلاک صحيح،  آمادگی جسمانی بالا،  تناسب اندام و نداشتن اضافه وزن( که همین جا باید اعلام کنم در مسابقات شاهد این بودیم که بازیکن با وزن بالا هم توانسته عملکرد مثبتی از خودش نشان بدهد،  یعنی اندام تراشیده آنچنان ملاک نیست)،  جهش رو به بالا و شيرجه به سمت جلو، حركت بدون ديسک و فضا سازی، تشخيص حركت ديسک، دفاع فردی خوب، آگاهی از قوانين و مقررات و احترام به روح بازی،  ديد كامل نسبت به زمين و بازيكنان و  تصميم گيری صحيح.

 
 مشوق تان برای ورود به فریزبی چه کسی بوده است؟
مربی عزیزم در رشته ایروبیک خانم حاتمی که با شناخت کاملی که از روحیه من داشت پیشنهاد شرکت در کلاس مربیگری فریزبی را به من داد و بعد از ایشان دلگرمی همیشگی خانواده ام و علاقه  قلبی خودم باعث گرایش من  به فریزبی شد.

 
 شما در فریزبی چه جایگاهی دارید؟
مربی ، مدیر بانوان باشگاه کاوه نخل ناخدا خلیج فارس و در حال حاضر مسئول کمیته فریزبی  هیات ورزش های همگانی شهرستان بندرعباس هستم.

 
 تاکنون چه مقام هایی کسب کرده اید؟
در مسابقات شنای جام رمضان اداره صدا و سیما در رشته کرال سینه نفر اول شدم، در مسابقات صداوسیما کشوری بدمینتون در قسمت انفرادی نفر دوم و در بازی دوبل مقام سوم کسب کردم.

 
 مهمترین مسابقاتی که شرکت کردید چه بوده  و تاثیر آن در روند موفقیت تان چگونه بوده است؟
هر برهه از زمان و مسابقه ای که انسان می دهد حتما مهم است.  ادامه دادن یا انصراف وقتی خودت در حال مسابقه می بینی انگار داری مبارزه می کنی حال این که می توانی با شکست جا بزنی و یا نه تصمیم بزرگتری بگیرید و  جنگنده بمانی.  بنابراین هر دوره از مسابقاتی که سعادت داشتم و شرکت کردم هر چند کم یا با شکست برایم مهم بوده است.

 
 برنامه های آینده شما برای این ورزش چیست؟
هدف اصلی من پیشرفت و توسعه این رشته است و امیدوارم به روزی که این رشته هم مثل فوتبال ، بسکتبال و خیلی رشته های دیگر بتواند در گوشه کنار این استان تیم های موفقی داشته باشد و بتوانیم این ورزش مهیج را نه تنها در بندرعباس بلکه در همه ی استان فعال کنیم .

 
 حامیان شما برای موفقیت در این ورزش چه کسانی بوده اند؟
خانواده ، دوستان و شاگردانم ، ورزش در حوزه بانوان محدودیت های بسیاری دارد که ما هم از آن استثنا نیستیم. ‌ به عنوان مثال در سال ۹۷  به دلیل مشکلات ایجاد شده تا پای کنار گذاشتن از این رشته هم پیش رفتم که دلگرمی و قوت قلب خانواده و ورزشکارانم و صد البته حمایت همیشگی باشگاه کاوه به خصوص  آقای اهرمی که باعث ادامه حیات ورزشی من در فریزبی شد که جا دارد به واسطه روزنامه وزین شما همین جا از ایشان  و هم از تک تک افراد باشگاه کاوه که حامی ما بوده اند  و زمین چمن در اختیار من و تیمم قرار دادند و فریزبی را به عنوان زیر مجموعه باشگاه ارزشمند کاوه پذیرفتند تشکر کنم . این حمایت ها امروز باعث شده فریزبی دارای دو تیم در بخش بانوان و آقایان باشد.

 
 عمده ترین مشکلات رشته ورزشی فریزبی در هرمزگان از دیدگاه شما چیست؟
نداشتن تبلیغات و اسپانسر مناسب برای این رشته و برگزار نشدن کارگاه های آموزشی و جذب مربی ، نبود زمین ورزشی و سالن ورزشی ، ساحلی  و کمبود دیسک فریزبی که ما اکثر باید از خارج استان دیسک های با کیفیت خریداری کنیم از جمله مشکلات این ورزش به حساب می آید.

 
 چه راه کاری وجود دارد که این رشته به خوبی در استان ارتقاء پیدا کند و این که جایگاه استان در کشور کجاست؟
تبلیغات گسترده در صدا و سیما و معرفی صحيح این رشته، خیلی ها هنوز با این ورزش آشنا نیستند و فکر می کنند فقط برای سرگرمی در پارک ها است و نمی دانند این رشته تیم و مسابقات دارد . مهمترین فاکتور از نظر من برای پیشرفت این ورزش ، پرورش مربی برای آموزش این رشته است و بردن فریزبی در تمام نواحی استان از جمله مدارس و دانشگاه ها و زیر مجموعه باشگاه ها است.
 سال ۹۶  که تیم بانوان توسط مسئول کمیته وقت برای اولین بار به مسابقات کشوری بوشهر اعزام شد نگاه انجمن کشوری به استان جلب شد و همین امر باعث شد در سال ۹۷ هم اعزام تیم آقایان به استان  البرز و اواخر اسفند ۹۷ برای دومین بار تیم بانوان برای به مسابقات اعزام کنیم . در سال ۹۸ توسط باشگاه دو دوره مسابقات برگزار کردیم. مسابقه اول بین تیم های بانوان داخل باشگاهی بود و مسابقه ی دوم میزبان سه  استان دیگر بودیم که یکی از استان ها صبح روز مسابقه اعلام انصراف کرد و ما تیم استان را به دو گروه تقسیم کردیم که نظم ایجاد شده در جدول مسابقه دچار مشکل نشود اگرچه در ارنج تیم ضعف ایجاد شد اما نظم حاکم در مسابقات به قوت خودش پایدار ماند . در حال حاضر وضعیت فریزبی استان در کشور خوب است و فعالیت باشگاه و کمیته مطلوب است  و جا دارد به سمت بهتر شدن گام برداریم.

 
 چه درخواستی از مسئولان دارید؟
اختصاص بودجه برای این رشته و در اختیار گذاشتن زمین و سالن های مناسب در سطح شهر ، گاها  برای معمولی ترین امکانات مثل،  ایاب و ذهاب و البسه به مشکل می خوریم . توقع ما از مسئولین حمایت از اینچنین رشته هایی است که علاوه بر کم هزینه بودنش باعث شور و نشاط در بین جوانان می شود  نه این که از عدم حمایت شان دلسرد شویم  و ورزشکارها  از هدف و انگیزه شان  دور شوند.

 
 آیا در استان علاقمندان زیادی به این ورزش داریم؟
تقریبا می شود گفت بله ، مخصوصا در بخش  بانوان

 
 برنامه شما برای فریزبی شهرستان بندرعباس چیست؟
معرفی و گسترش این ورزش به سمت مدارس و دانشگاه ها و حتی اداراتی که تیم های ورزشی دارند  مثل فولاد ، پالایشگاه نفت ، گمرک،  ایجاد تیم های جوان و بزرگسالان و  فعال کردن سبک های دیگر این ورزش در بندرعباس از برنامه های من می باشد.

 
 خانواده هم اهل ورزش هستند؟
پدرم سعید محمد پورطلایی و مادر عزیزم که همیشه مشوق اصلی من در ورزش بودند  در کنار زندگی با ورزش  همراه من بودند . برادرم محمدجواد که متاسفانه از دنیا رفتند از ژیمناست های خوب در استان البرز بود.  خواهرم الهام هم علاوه بر تحصیلات در رشته تربیت بدنی از ورزشکاران رزمی و والیبال هستند.  در منزل هم همسرم مهدی علاوه بر این که حامی و مشوق اصلی و همیشگی بنده هستند در ورزش رزمی و فوتبال در باشگاه کاوه فعالیت داشتند و همچنین امیر علی فرزند ارشدم بدنسازی ، شنا  و امیر حسین دیگر فرزندم کونگ‌فوتوآ ، شنا  و  مدتی موی تای و در کنار آن بازیکن خوب در فریزبی هستند.

 
 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
دوران ورزشی من به طور حتم درگیر و دست آویز خاطرات زیبایی است که گلچین کردن آن کار بسیار سختی ایت.  دیدن لبخند رضایت بازیکنانم بهترین لحظه و خاطره  زندگی ورزشی من  محسوب می شود.

 
 بهترین مربی کنونی فریزبی ایران چه کسی است؟
خانم محبوبه یوسفیان ، که البته عزیزان دیگری هم  هستند شاید بردن  نام عزیزی از قلم بیفتند به همین خاطر نام نمی برم ولی به همه مربیان سراسر استان و کشور خدا قوت می گویم و آرزوی موفقیت برای آن ها دارم.

 
 دوست دارید برای ورزش فریزبی هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟
متاسفانه بعد از حدود شش تا هفت سال فعالیت این رشته در استان و کشور باز هم خیلی ها شناخت خوب و اصولی از این رشته ندارند . تمام سعی من این است به لطف خدا و همکاری مسئولین ورزش استان بتوانم اولین آکادمی تخصصی فریزبی را در شهرستان بندرعباس
راه اندازی کنم که البته با توجه به حضور بانوان ، مستلزم یک همفکری و همراهی ویژه از سوی مسئولین می باشد.

 
 زیباترین جای هرمزگان از نگاه شما؟
سوال سختی است‌.  همه جای استان زیبا است و از نظرمن جدا از برخی کمبود ها و زیر ساخت‌های شهری ، دریا و جزایر  زیبای هرمز و هنگام ، نخلستان های میناب و باغ های زیبای لیمو در رودان کوه های اطراف بندرخمیر و بندر لنگه، کوه گنو یا طبیعت زیبای سیخوران ، هماگ و فین همه زیبا هستند.

 
 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
اوقات فراغت را با مطالعه، موسیقی، ورزش و گاهی با کارهای هنری سپری می کنم .

 
 از کلاس های مربیگری که رفته اید بگویید ؟
سال ۹۲ مدرک مربیگری درجه سه فریزبی را  در بندرعباس گرفتم. در سال ۹۷  دوره مربیگری درجه دو  کشوری در تهران برگزار شد که شرکت کردم .

 
 وحرف  پایانی...
جا دارد  تشکر کنم از خانواده عزیزم که مشوق اصلی من  بودند. همچنین جا دارد از  آقایان کیانوش جهانبخش، روزبه زابلی ، گردی و دبیر کمیته خانم مینا سالاری به خاطر زحمات های که برای این رشته ورزشی می کشند تشکر کنم و امیدوارم با همکاری این عزیزان بتوانیم گام بلند و موثری در توسعه و پیشبرد فریزبی شهرستان و اشاعه آن در استان و کشور برداریم .
همچنین تشکر از حاجی پور رئیس  هیات ورزش های همگانی شهرستان بندرعباس ، امیدوارم بتوانم با عملکرد مناسب پاسخ اعتماد ایشان را بدهم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها