سرنوشت بورس در سال 1400



با توجه به پایان احتمالی بیماری کرونا و انتقال قدرت به جو بایدن، روند بازار سهام در سال ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟ انتخابات ریاست جمهوری ایران چه تاثیری بر بورس دارد؟

به گزارش صبح ساحل و به نقل از تجارت نیوز، در یک سال گذشته بازا سرمایه روند قابل توجهی داشت. ابتدا صعوی شارپی و رسیدن شاخص کل به دو میلیون واحد و سپس افت 800 هزار واحدی آن ظرف سه ماه. با این تغییرات و روند نوسانی قیمت دلار، روند بورس در سال 1400 چگونه است؟

نرخ ارز مهم‌ترین پارامتر

«ولید هلالات»، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مولفه‌های بلندمدت تاثیرگذار بر بورس گفت: نرخ ارز، نرخ تورم، بازارهای جهانی و نرخ سود بانکی مولفه‌هایی است که در بلندمدت بر روند بازار سهام تاثیر دارد. با توجه به همسو شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی با بازار سهام به نظر می‌رسد فعلا قرار نیست نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند. همچنین سیر حرکتی بازارهای جهانی نیز صعودی است اما آینده نرخ ارز ابهام دارد. این کارشناس با اشاره به نرخ ارز گفت: نرخ ارز با اتفاقات سیاسی دستخوش تغییرات می‌شود و به دو عامل سیگنال مذاکره و توافق با آمریکا و سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز بستگی دارد. هلالات در رابطه با روند بورس 1400 گفت: به فرض اینکه نرخ ارز در همین محدوده ثابت بماند و سود بانکی تغییر نکند و بازارهای جهانی نیز به روند صعودی خود ادامه دهد ما می‌توانیم منتظر رشد بازار سهام باشم.

بازار سهام جذاب‌ترین بین بازارها

هلالات با اشاره به پایان احتمالی کرونا و به قدرت رسیدن بایدن گفت: با توجه پایان کرونا بازار طلا روند نزولی خواهد داشت و همچنین بازار مسکن نیز با روندی فرسایشی همراه است و نرخ دلار نیز با وجود به قدرت رسیدن بایدن جذابیتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت. اما بازار سهام و سود بانکی سرمایه‌گذاری مطمئن برای سال 1400 خواهد بود که هر کسی با توجه به سواد و سطح ریسک‌پذیری راه خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند.

تاثیر انتخابات 1400  بر بورس

ولید هلالات در رابطه با تاثیر انتخابات برر بازار سهام گفت: اگر انتخابات 1400 همراه با اقبال عمومی باشد و شور و هیجان در انتخابات وجود داشته باشد قطعا بر بازار سهام تاثیرگذار خواهد بود اما اگر شور و هیجان در انتخابات ایجاد نشود احتمالا تاثیری نخواهد داشت. همچنین به دلیل فراگیر شدن سرمایه‌کذاری در بورس قطعا کاندیداها شعار حمایت از بورس می‌دهند حتی اگر در عمل نتوانند کاری کنند. شعارهای حمایتی آنها در راستای تقویت بازار سرمایه،حداقل تاثیر منفی بر بازار سهام ندارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها