تعادل در بازار سکه؛ دلار ارزان می‌شود؟



روز گذشته سکه به قیمت ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید تا قیمت در بازار مسکوکات گرانبها در سومین روز از تعطیلات کرونایی نوسان چندانی نداشته باشد. همچنین دلار در بازار آزاد امروز با 105 تومان افزایش با قیمت 25 هزار و 550 تومان معامله شد که همین عامل، قیمت طلای 18 عیار را 15 هزار تومان گران کرد.

به گزارش صبح ساحل، روز دوشنبه، دلار حدود ساعت ۳ بعدازظهر در بازار آزاد با قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رفت که ۳۰۰ تومان بالاتر از روز دوم هفته بود. همچنین قیمت دلار دیروز در بازار متشکل ۲۴,۹۴۰ تومان ثبت شد. اما امروز برای دلار چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی می‌رسد؟ از سوی دیگر دیروز شرکت داروسازی آسترازنکا نیز خبر از موفقیت آزمایش‌های واکسن کرونای خود داد. این شرکت بریتانیایی بعد از دو شرکت فایزر و مدرنا، سومین شرکت داروسازی است که خبر از موفقیت‌آمیز بودن ۹۰ درصدی واکسن کرونا می‌دهد تا امیدها به کنترل این ویروس در سطح جهان افزایش پیدا کند.

اقتصادنیوز هم در این مورد نوشت: دیروز سوم آذرماه، برخی از معامله‌گران سعی کردند با جوسازی پیرامون اخبار سیاسی، قیمت دلار و سکه را دچار نوسان زیادی کنند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و سکه و دلار،‌افزایش ملایمی را تجربه کردند. اسکناس آمریکایی امروز 150 تومان رشد کرد و به بهای 25 هزار و 850 تومان رسید. سکه هم با افزایش جزیی 50 هزار تومانی به قیمت 11 میلیون و 850 هزار تومان رسید. رشد محدود سکه و دلار در حالی رخ داد که در ابتدای روز، نوسان گیران دو خبر را به صورت وسیع در کانال‌های معاملاتی خود منتشر می‌کردند.اولین خبر حمله یمن به عربستان بود که معامله‌گران سعی می‌کردند با اتکا به آن، احتمال افزایش تنش‌ها را برجسته کنند. در کنار این، آن ها به اخبار برخی منابع توجه می‌کردند که احتمال حمله به تاسیسات اتمی ایران را مطرح می‌کرد. آنها به ملاقات پومپئو، بن سلمان و نتانیاهو در عربستان اشاره می‌کردند؛ با این حال، انجام این دیدار از اساس توسط عربستان تکذیب شد.نکته مهم واکنش بسیار اندک بازار به این شایعات خبری بود. این مساله نشان می‌دهد که بازار دیگر به اندازه قبل به اخبار سیاسی حساس نیست و برای نوسانات خود بیشتر به خبرهای واقعی و مسائل بنیادی دقت خواهد کرد. در این میان، عده ای هم عنوان می‌کردند بارها چنین اخباری به بازار رسیده است و اتفاقی رخ نداده است ، در نتیجه معامله‌گران توجه چندانی به آنها نکردند.

قیمت ارز در ساعت 10:50 چهارم آذرماه

تعادل در بازار سکه

قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز دوشنبه ۳ آذر با 17,500 تومان کاهش، یک میلیون و 112 هزار تومان معامله شد.

همچنین دنیای اقتصاد در این مورد نوشت: هر اونس طلا در بازگشایی روز گذشته بازارهای جهانی با تغییر محسوس همراه نشد و 8/ 1863 دلار (ساعت 15:20 به وقت تهران) دادوستد شد. در حال حاضر از یکسو وضعیت اقتصاد جهانی و از سوی دیگر ویروس کرونا و اخبار هر از گاهی از کشف واکسن این بیماری در شرکت‌های مختلف این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روز گذشته نیز پس از دو شرکت فایزر و مدرنا، این بار دانشگاه آکسفورد و موسسه آسترازنکا نیز از فاز نهایی آزمایش واکسن کووید- 19 و موفقیت 70 درصدی آن خبر داد. این دانشگاه اعلام کرده اثربخشی این واکسن در صورت استفاده از رژیم‌های خاص مربوط به دز واکسن می‌تواند به ۹۰ درصد هم برسد، خبری که به افت بیشتر قیمت طلا انجامید و تا ساعت19 به وقت تهران قیمت هر اونس طلا را به 1840دلار تنزل داد. چهل روز قبل، حباب سکه در بازار به بالای دو میلیون تومان رسیده بود؛ یعنی قیمت بازاری سکه در مقطعی حدود ۱۵ درصد بالاتر از ارزش ذاتی قرار داشت. با این حال، پس از انتخابات آمریکا، به مرور حباب سکه در معرض تخلیه قرار گرفت؛ در ۱۰ روز گذشته، فلز گرانبهای داخلی هرگز بالای سطح ۶۰۰ هزار تومانی حباب نداشته است و در مقاطعی حتی اختلاف ارزش ذاتی سکه با قیمت بازار به محدوده ۳۰۰ هزار تومانی هم رسید. به عبارت دیگر، کف و سقف حباب سکه در دامنه ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی قرار گرفته است.

آخرین بار سکه در اواخر تابستان زیر ۳۰۰ هزار تومان حباب داشت و در پاییز در بسیاری از روزها حباب بالای یک میلیون تومان بوده است. با توجه به کاهش حباب سکه می‌توان گفت، روند معاملات این بازار در حال حرکت به مسیر طبیعی خود است و در صورتی که اتفاق عجیبی در بازار ارز و اونس طلا رخ ندهد، حباب سکه حتی می‌تواند افت بیشتری را هم تجربه کند.دیروز در بازار طلا، قیمت دچار ریزش دیگری شد و حتی به زیر هزار و ۸۴۰ دلار رفت. عاملی که می‌تواند سکه را در روز سه‌شنبه تحت‌فشار بیشتری قرار دهد. در کنار کاهش حباب سکه، نوسانات در این بازار هم به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. دیگر خبری از جا‌به‌جایی‌های میلیونی یا حتی بالای ۵۰۰ هزار تومان نیست. دیروز نیز سکه جا‌به‌جایی قیمتی زیادی نداشت و در نهایت با ۵۰ هزار تومان کاهش به بهای ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. حجم معاملات هم گفته می‌شد بسیار محدود بود و کمتر کسی تمایلی به خرید و فروش داشت. بازار تقریبا تعطیل شده بود و بیشتر افرادی که قصد خرید و فروش داشتند، از فضای مجازی برای انجام معامله خود استفاده می‌کردند.

برخی حتی حاضر بودند سکه خود را در کانال ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم عرضه کنند. با وجود افت قیمت سکه و کاهش حباب آن، این فلز گرانبها در برابر نزول به مرز ۱۰ میلیونی مقاومت زیادی از خود نشان داده و حتی در روزهای گذشته ارزش ذاتی این فلز گرانبها هم در کمترین حالت به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. به‌نظر می‌رسد سکه برای اینکه به کانال ۱۱ میلیون تومانی برود، نیاز دارد که ارزش دلار در بازار داخلی حداقل به زیر ۲۵ هزار تومان برود. برخی حتی عنوان می‌کنند با اونس طلای هزار و ۸۶۰ دلاری، قیمت ارز در بازار داخلی باید به زیر ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان برود که سکه هم تا کانال ۱۰ میلیون تومان افت کند.

قیمت سکه در 10:50 چهارم آذرماه

قیمت سکه در 10:50 چهارم آذرماه

منبع: تجارت نیوز_دنیای اقتصاد_ اقتصاد نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها