مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی:

کاهش قیمت مرغ در راه است



مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت:با توجه به اقدام دولت مبنی بر تامین نهاده‌های دامی، قیمت مرغ در بازار کاهش می‌یابد.

به گزارش صبح ساحل، محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ، از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۲ هزار و ۹۶۷ تومان و در برخی استان‌ها ۲۵ هزار تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۲۷ هزار تومان و در خرده فروشی‌ها از ۳۰ هزار و ۸۴۹ تومان تا ۳۶ هزار تومان است.

وی اقدام دولت مبنی بر تامین نهاده دامی را علت اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توزیع نهاده دامی، مرغداران شروع به جوجه ریزی خواهند کرد که این امر در تعادل قیمت مرغ در بازار اثر خواهد گذاشت.

کمالی سروستانی درباره آینده قیمت مرغ در بازار بیان کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که قیمت مرغ در بازار کاهش یابد، اما در خصوص میزان کاهش نمی‌توان رقمی اعلام کرد.

این مقام مسئول عرضه و تقاضا را تعیین کننده قیمت مرغ در بازار دانست و گفت: گرچه قیمت‌های دستوری در کوتاه مدت ممکن است مرغداران را مجبور به عرضه مرغ‌های تولیدی به بازار کند، اما کمبود نهاده دامی موجب شده مرغدار تمایلی به جوجه ریزی نداشته باشد و به عبارت دیگر تازمانیکه تامین نهاده به درستی انجام نشود، التهابات قیمت در بازار ادامه خواهد داشت.

وی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۶۰۰ تومان نسبت به روز‌های اخیر افزایش یافته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه مرغداران نقشی در تعیین قیمت مرغ ندارند، گفت: هم اکنون ۲۳ هزار مرغدار مشغول تولید مرغ هستند که به هیچ عنوان انحصار قیمت را در اختیار ندارند و کشتارکننده‌های مرغ در بازار نقش اساسی دارند.

وی با اشاره به اینکه مرغداران و تشکل‌های مرغداری در اعلام قیمت نقشی ندارند، گفت: کشتارگاه‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا اقدام به خرید مرغ از مرغداران می‌کنند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان امکان پذیر نیست، گفت: مسئولان ستاد تنطیم بازار، قیمت مرغ را باید نرخ منطقی، متناسب با هزینه‌های تولید و واقعیت اعلام کنند، در غیر این صورت نرخ دستوری شرایط قیمت در بازار را بدتر می‌کند چرا که مرغداران در ماه بعد تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت، درحالیکه با اعلام قیمت منطقی علاوه بر امکان خرید برای پشتیبانی امور دام به منظور تامین ذخایر، تولیدکننده هم متحمل زیان نخواهد شد.

کمالی سروستانی قیمت مصوب هر کیلو ذرت در بندر امام را یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۳ هزار و ۲۲۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان و ذرت ۴ هزار تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد.

این‌مقام‌مسئول ادامه داد: اگر نهاده مورد نیاز مرغدار تامین و به صورت عادلانه توزیع شود، قیمت مرغ به حالت عادی باز می‌گردد در غیر این صورت التهابات بازار ادامه دار خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: وزارت صمت در مهر قیمت مصوب مرغ زنده و مرغ گرم را اعلام کرد و سپس در اواخر آبان قیمت نهاده‌های دامی را افزایش داد، درحالیکه اتخاذ چنین سیاست‌هایی به هیچ عنوان‌منطقی نیست چرا که یک ماه قبل از افزایش نهاده دامی، نرخ مصوب مرغ را اعلام کردند که علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، این‌نرخ اصلاح نشد، درحالیکه قیمت مصوب مرغ در مهرماه۳ هزار تومان از نرخ کارشناسی کمتر بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه اتخاذ تصمیمات نادرست به قیمت نابودی صنعت مرغداری تمام می‌شود، تصریح کرد: اتخاذ سیاست‌های نادرست موجب شده مرغدار از ادامه جوجه ریزی احساس خطر کند و به عبارت دیگر دولت در نظر دارد که هزینه تورم در قبال مردم را تولیدکننده متحمل شود که این سیاست نادرست است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها