بازگشت امید به زاچ وداربست !!!



زمستان 98 و بارندگی در شرق استان هرمزگان. بارش شدید باران گره‌خورده با طوفان سهمگین منجر به سیلاب ویرانگر شد. سیلابی که کام اهالی منطقه را تلخ کرد. اواخر دی‌ماه سال گذشته، جاسک و بشاگرد متأثر از این حادثه طبیعی متحمل خسارت‌های هنگفتی شد و بخشی از منازل مسکونی روستاییان آسیب دید. «زاچ و داربست» در غربی‌ترین نقطه بشاگرد نیز جزو روستاهایی بودند که در این سیل دچار آسیب و خسارت شدند به‌طوری‌که مجبور به تخلیه روستا شدند. طی سیل سال گذشته، خانه‌های مردم روستای زاج و داربست آسیبی ندید اما جاده دسترسی به این روستا مسدود شد که قرار بود ابتدا قرار بود مسیر دسترسی به این روستا بازگشایی و دایک (سیل بند) در مسیر این روستا احداث شود که طبق نظرات فنی و کارشناسی خطراتی را در آینده برای این روستا به همراه داشت که درنهایت شورای برنامه‌ریزی استان جابه‌جایی این روستا را به مکان فعلی تصویب کرد.اهالی این روستا برای گذران زندگی موقت به همت هلال‌احمر و سپاه در مکانی دیگری به نام «بیرکلمی» که یک دشت باز بود، چادر زدند. به گفته نماینده عالی دولت در استان، به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به روستا و واقع‌شدن تعدادی مسیل که در مواقع بارندگی باعث انسداد جاده دسترسی به روستا می‌شود، موضوع جابجایی روستای زاج و داربست ضرورت پیدا کرد و کمپ اسکان موقت با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به‌عنوان محل استقرار اهالی این روستا تعیین شد. بر اساس نظر کارشناسی بنیاد مسکن هرمزگان، منطقه‌ای که دارای امکانات و زمین‌های بیشتری بوده و در کنار جاده آسفالت نیز قرار دارد، جهت اسکان اهالی روستاهای زاچ و داربست در نظر گرفته شد. از آن روز، سروسامان دادن به وضعیت اهالی روستاهای «زاج و داربست» در کانون توجه مسئولان قرار گرفت. استاندار هرمزگان در همان روزها به مردم محروم و سیل‌زده این روستاها اطمینان داد که دولت در کنار آن‌ها خواهد بود. «همتی « به آن‌ها قوت قلب داد که در کوتاه‌ترین زمان، سرپناهی مناسب با زیرساخت‌های موردنیاز منطقه ساخته خواهد شد. آنچه بسیار مهم به نظر می‌رسد، موضوع امنیت ساکنان این روستاها بود که استاندار از همان روزهای نخست به آن توجه ویژه‌ای داشت. اینک بعد از حدود یک سال و پس از اسکان موقت مردم در چادر و روی آوردن سیل‌زدگان به کپرنشینی و تحمل مشکلات مختلفی ازجمله بارندگی، طوفان و گردوخاک، نبود برق و روشنایی و نبود راه دسترسی و نیز بلاتکلیفی در عدم تعیین زمین برای اسکان دائم، همه پای کارآمدند. دولتی‌ها در کنار هم با یک هدف مشخص عزم را جزم کرده‌اند تا آینده‌ای خوب برای مردمی رقم بزنند که صاحبان اصلی این انقلاب‌اند. 
کلنگ امید بر زمین می‌خورد تا فصل تازه‌ای از خدمت به مردم روستاهای سیل‌زده شرق هرمزگان گشوده شود. آغاز عملیات احداث شهرک مسکونی «سرباز ولایت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در روستای زاج و داربست. به گفته مسئولان برای احداث منازل مسکونی اهالی این روستا، طرح تفکیکی ۲۵ هکتار زمین شامل ۲۰۵ قطعه مسکونی و خدمات موردنیاز این روستا آماده‌شده است. نکته حائز اهمیت اینکه دولتی‌ها در تلاش‌اند تا این شهرک مسکونی حداکثر طی مدت‌زمان شش ماه آماده و قابل‌استفاده برای مردم این منطقه شود. اهالی منطقه بسیار امیدوارند که با تلاش سپاه، خیران و مجموعه امکانات دولت، مشکلات آنان در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور رفع وزندگی عادی خود را از سر بگیرند. بدون شک با وحدت و همدلی موجود در استان، ساخت این شهرک مسکونی می‌تواند الگوی یک کار جهادی برای خدمت‌رسانی بی‌منت به مردم محروم استان هرمزگان از سوی دولت، سپاه و خیرین باشد.
 روستای زاج و داربست هم‌اکنون ازنظر تقسیمات کشوری جزو شهرستان سیریک است و به دلیل دوری راه و سخت گذر بودن راه دسترسی، بخشی از خدماتش را از جاسک و سیریک می‌گیرد. روستای زاج و داربست درمجموع دارای ۴۶۱ نفر جمعیت و ۱۱۴ خانوار است.۲ روستای «زاج و داربست« در غربی‌ترین نقطه بشاگرد بافاصله بیش از ۲۷۰ کیلومتر با مرکز این شهرستان قرار دارد؛ این روستاها را که می‌توان دورترین روستاهای بشاگرد، از بعد مسافتی نامید که با مرکز شهرستان سیریک تنها ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها