مدیرکل گمرک شهید رجایی و ناظر گمرکات استان هرمزگان:

بیش از ۷۸ هزار تن اظهارنامه برای ترخیص کالاهای اساسی صادر شده‌است



مدیرکل گمرک شهید رجایی و ناظر گمرکات استان هرمزگان اظهار کرد: بیش از ۷۸ هزار تن اظهارنامه برای ترخیص کالاهای اساسی صادر شده که در حال طی کردن تشریفات گمرکی خود هستند و در سریعترین زمان ممکن به بازار خواهد رسید.

به گزارش صبح ساحل، گمرکات کشور نقش عمده‌ای در ورود و خروج کالا ایفا می‌کنند، اما نقش برخی از گمرکات به واسطه حجم مبادلات در آن‌ها پررنگ‌تر است، به طوری‌که حدود ۵۲ درصد فعالیت‌های تجاری کل کشور از طریق گمرکات استان هرمزگان و بندر شهید رجایی انجام شده و شاخص‌های ورود و خروج کالا در این مدت مثبت به نظر می‌رسد.

۱۵۷ گمرک با بیش از هشت هزار نیرو سکان مرزبانی اقتصادی را در دست دارند، در این میان بیش‌ترین فعالیت‌های گمرکی کشور که تمام رویه‌های گمرکی را شامل می‌شود در استان هرمزگان انجام می‌گیرد که افزون بر ۲۷ درصد فعالیت‌های گمرکی کشور را در برمی‌گیرد.

بیش‌ترین حجم واردات کالاهای اساسی و صادرات مواد نفتی و پتروشیمی و هم‌چنین بیش‌ترین صادرات غیرنفتی کشور متعلق گمرک شهید رجایی است. به طور مشخص‌تر باید گفت که گمرکات استان هرمزگان بیش از یک چهارم فعالیت‌های گمرکی کشور را بر دوش دارد که این مهم توسط پنج اداره کل و ۱۹ دفتر گمرکی در این استان جاری است.

ابوالفضل اکبرپور، ناظر گمرکات استان هرمزگان  افزود: خوشبختانه با صدور بخشنامه دولت مبنی بر تسهیل شرایط برای ترخیص کالاهای رسوبی و دپو شده به ویژه کالاهای اساسی و مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات واحدهای تولیدی، شاهد روند مناسب در ترخیص کالاها از گمرکات استان هرمزگان هستیم.

وی با بیان اینکه مشکلات پیش رو شامل بیش از ۹۰ درصد واردکنندگان کالاهای اساسی بود، تصریح کرد: مشکل در خصوص اختصاص کد رهگیری بانک مرکزی بود که خوشبختانه با بخشنامه دولت در تسهیل فرآیند تریخص نیز امیدواریم این مشکل برطرف شود و با ایجاد شرایط لازم شاهد هستیم حجم کالاهایی که مدت زیادی دپو شده بود به تدریج در حال ترخیص از گمرکات هستند.

ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به اینکه تمامی خدمات گمرکات نیز به صورت شبانه روزی و بدون وقفه در حال انجام است، اضافه کرد: همکارانم در شرایط محدودیت های کرونایی  به عنوان مرزبانان اقتصادی حضور دارند و تمامی دوایر گمرکات هرمزگان فعال و در حال خدمات رسانی به ارباب رجوعانی است که به دنبال بخشنامه دولت نیز بر تعدادشان افزوده شده و برای رفاه حال مردم و تزریق کالاهای اساسی و نهاده های واحدهای تولیدی دست از هیچ تلاشی نمی کشیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین تا آذرماه سالجاری بیش از ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالای اساسی و غیراساسی وارد گمرکات هرمزگان شده است، عنوان کرد: بیش از ۲ میلیون تن از این کالاها شامل کالای اساسی می شود که در سبد خانوار، سلامت جامعه و کمک به چرخه حمل و نقل کشور و توسعه بخش کشاورزی کشور مربوط می شد.

اکبرپور با اشاره به اینکه بیش از ۷۸ هزار تن اظهارنامه برای ترخیص کالاهای اساسی صادر شده که در حال طی کردن تشریفات گمرکی خود هستند و در سریعترین زمان ممکن به بازار خواهد رسید، بیان کرد: در مجموع برای ترخیص ۲۲۷ هزار تن کالا اظهار نامه تنظیم شده است که روند تشریفات آن جهت ترخیص در حال انجام است.

ناظر گمرکات استان هرمزگان با بیان اینکه تاکنون ۲۹۱ هزار تن کالا که ۱۶۰ هزار تن را کالای اساسی تشکیل می دهد پس از صدور بخشنامه دولت در همین مدت اندک ترخیص شده است، افزود: در بحث کالاهای اساسی سیر ورود روند مناسبی دارد و هیچ نگرانی در بحث ورود کالاهای اساسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر ملت ایران، با اقداماتی که دولت با همکاری وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی در خصوص ورود کالاهای اساسی به کشور داشت دغدغه‌ای برای کمبود چنین کالاهایی در کشور وجود ندارد و فعالیت های مرتبط با تجارت در گمرک، به ویژه ترخیص کالاهای اساسی و نهاده های تولید علی رغم محدودیت های کرونایی تعطیل نیست.

اکبرپور در پایان اضافه کرد: در خصوص تأمین کالای اساسی مشکلی وجود ندارد و مردم در این خصوص دغدغه ای نداشته باشند و در این بخش گمرک تمامی تلاش خود را برای تسهیل در ترخیص کالاهای اساسی به کار بسته زیرا یک روز ماندن این کالاها در انبار سبب فشار بر مصرف کننده و مردم خواهد شد.

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها