"نازدشت" رودان، در انتظار توسعه پایدار و اشتغال



نازدشت روستایی از توابع شهرستان رودان است. محله‌های نازدشت، ده نفتی، حسین آباد، اسپیتک، محله کوشکی ها(خمینی آباد) و خیر آباد این روستا را تشکیل می دهند. وجود معادن بسیار غنی واقع در کوه‌های اطراف این روستا، زمین حاصل خیز، آب و هوای بسیار دلپذیر در فصل زمستان و بهار از جمله خصوصیات این منطقه است. درصدد هستیم در سلسله گزارش‌هایی به بررسی این منطقه محروم‌شده از ثروت پنهانی و ذاتی بپردازیم و علت کمتر شناخته شدن آن را بررسی کنیم. به همین منظور با یک کارشناس مکانیک و کشاورزی در خصوص منابع و ظرفیت های روستای نازدشت گفت و گو کردیم.

ایمان مهنی از اهالی نازدشت و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم از دانشگاه کرمان است. 12 سال سابقه فعالیت های کشاورزی و دامپروری دارد. او معتقد است این منطقه به‌عنوان یکی از نقاط شمالی استان هرمزگان، منطقه ای است به صورت دشت که دارای منابع غنی معدنی و دشت‌های حاصلخیز کشاورزی است.

مهنی گفت: کشاورزی در دشت حاصلخیز نازدشت اخیرا  به دلیل کمبود منابع آبی با بحران مواجه شده است. روزگاری مردم مناطق اطراف نظیر رودخانه بر و رودخانه دژ و روستاهای غربی شهرستان منوجان فعلی نظیر چاه نر و ... به این منطقه میآمدند و به صورت دیم، کشت و زرع  می کردند. متاسفانه مسئولین وقت در حق این روستا کوتاهی کرده و با دادن مجوز حفر چاه بدون مطالعات کارشناسی و عدم جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز سفره‌های زیر زمینی این دشت را تخلیه کرده و باعث فلج شدن بخش کشاورزی این روستا شدند. اخیرا نیز با تخلیه آب های زیر زمینی و خشکسالی های پی در پی پدیده فرونشست زمین در دشت موری این روستا رخ داده است.

این کارشناس گفت: منطقه نازدشت به دلیل هم مرز بودن با مناطق جنوبی استان کرمان و قرارداشتن بخشی از این منطقه دشت موری در حوزه استان کرمان مغفول مانده است. بخش زیادی از درختان کهور و کنار این منطقه، باقیمانده کهورستان های جنوب‌شرق ایران بوده که در حال نابودی است. این درختان ذخایر ژنتیکی هستند که باید برای حفظ آنها تلاش کرد. جنگل نازدشت محلی برای پرندگان مناطق سیبری نیز است.

مهنی با بیان اینکه نازدشت، ظرفیت راه‌اندازی کارخانه فرآوری سنگ معادن را دارد که می‌توان با کار کارشناسی این کارخانه را احداث کرد، گفت: روستای نازدشت در زمینه‌های معادن، کشاورزی مکانیزه، دامپروری مکانیزه و گردشگری ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال پایدار در این منطقه نیز شود.

وی ادامه داد: عده زیادی از جوانان این روستا به دلیل از بین رفتن کشاورزی و نبود کسب و کار مناسب به شهرستان‌های بندرعباس و کهنوج مهاجرت کرده‌اند که با راه اندازی طرح های اشتغال‌زایی زمینه مهاجرت معکوس این جوانان را  فراهم  می شود.

مهنی گفت: با ایجاد طرح های اشتغال زایی نظیر دامپروری‌های کوچک روستایی، راه اندازی صندوق‌های خرد، توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در زمینه فرآوری معادن، می توان نقش مهمی در برچیدن غبار محرومیت از این روستا برداشت.

وی در پایان گفت: مسئله مهم مردم نازدشت معضل بیکاری است. با توجه مسوولان استانی و نمایندگان استان در مجلس، ساماندهی معادن و استفاده بهینه از ظرفیت منابع طبیعی آن به شکل بهینه، این مشکل به حداقل می‌رسد و از کوچ جمعیت به سایر شهرها نیز جلوگیری می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها