زندگی سخت تر معلولان در سایه کرونا



معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی به طور معمول با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبرو هستندکه بحران کرونا نیز بر مشکلات آن‌ها افزوده و نمکی بر زخم‌هایشان شده است.

به گزارش صبح ساحل کرونا با ایجاد شرایط ویژه در جامعه همه را تحت تأثیر تهدید سلامت روحی و جسمی قرار داده است، در این بین اقشار آسیب پذیر به دلیل محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که دارند بیش از دیگران در معرض خطر هستند و آنچه مشاهده می‌شود بیانگر بی توجهی برنامه ریزان مدیریت بحران کرونا نسبت به این اقشار است، از سوی دیگر می‌توان گفت برخی اقدامات یا برنامه ریزی ها در این زمینه نقش مُسکنی دارد که دردی از آلام جسمی و روحی معلولان درمان نمی‌کند.

افراد دارای معلولیت از جمله گروه‌هایی هستند که در شرایط انتشار ویروس کرونا نیاز به حمایت‌های ویژه دارند. این افراد در تمام عمر خود نیازمند حمایت‌های خاص هستند، اما تطبیق آن‌ها با شرایط جدید به مراتب سخت‌تر از سایر افراد جامعه است. در این بین نقش نهاد‌های حمایتی مانند سازمان بهزیستی بیش از پیش پررنگ می‌شود.

بیشتر ساعات روز را صرف آموزش های مجازی فرزند معلول ذهنی خود می‌کنیم اما در نهایت باعث تنش، دعوا و کتک کاری در خانه می شود. اینها تنها بخشی از نقل قول هایی از خانواده های دارای فرزند معلول است که در شرایط کرونا زندگی برای آنها سخت تر شده است.

خانواده های دارای فرزند دچار معلولیت های ذهنی یا جسمی و حرکتی این روزها از نگرانی های خود در سایه همه گیری ویروس کرونا می گویند و اینکه نگران کرونا باشند یا نگران بچه هایی که  به دلیل وقفه افتادن در دریافت خدمات توانبخشی و آموزشی آنها مثل شمع مقابل چشم هایشان آب می شوند.

خانواده ها و والدین عنوان می کنند؛ در دوران همه گیری کرونا و با اعمال برنامه ها و طرح هایی مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی و محدودیت ها و تعطیلی مراکز توانبخشی و مراقبتی و  آموزشی ، بعلت همین تعطیلی ها مجبورند فرزندان معلول خود را در خانه نگه دارند. در حالیکه والدین تخصص و توانایی ارائه برخی آموزش ها، خدمات توانبخشی و مراقبتی خاص به این بچه ها را ندارند.

با اینکه آموزش ها و یا بخشی از خدمات توانبخشی متاثر از همه گیری کرونا و تعطیلی های مراکز توانبخشی بصورت مجازی ارائه می شود و حتی از نظر زمانی می توان گفت مدت زمان بیشتری صرف ارائه این فعالیت های مجازی می شود ولی از آنجایی که والدین تخصص ، توان و مهارت انتقال این آموزش ها و خدمات را ندارند عملا ، بنا بر گفته خود والدین و مسئولین توانبخشی، نه تنها در برخی موارد نتیجه رضایت بخش نبوده است بلکه بنا بر گزارش خانواده ها،  عملا منجر به ایجاد تنیش و عصبانیت و حتی دعوا بین بچه ها و والدین شده است.

نکته قابل توجه  این است که فارغ از محدودیت ها و تعطیلی های مراکز توانخبشی و کمتر شدن حمایت های مورد نیاز از معلولان بخش دیگری از مشکلات این قشر جنبه روحی و روانی نیز دارد به این صورت که در چنین شرایطی همه افراد با شیوع کرونا نگرانی های خاص خود را دارند، اما از آنجا که معلولان در گروه افراد پرخطر هستند و انجام اقدامات حفاظتی در برابر کرونا برای آنها سخت‌تر است، شنیدن اخبار و گفته هایی مبنی بر اینکه آنها بیشتر در معرض خطر هستند  باعث بروز مشکلاتی روحی و افسردگی بیشتر آنها می شود.

سازمان ملل متحد سوم دسامبر برابر با ١٣ آذرماه را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها