پیشکسوت فوتبال هرمزگان:

سیاسیون باید در خدمت ورزش باشند نه ورزش در خدمت سیاسیون



فوتبالش را از زمین خاکی ۲۸ سید کامل با تیم جوانان آرش بندرعباس شروع کرد و الفبای فوتبال را زیر نظر   حسین زحمت پیشه فرا گرفت. اوج فوتبالش در تیم جبل بر شهرو با سرمربیگری حسن زرنگار بود که موفق شد  با این تیم از لیگ دو استان به  لیگ برتر صعود کند.
 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟
اسماعیل مرادی هستم  متولد پانزدهم خرداد ماه ۱۳۵۷ در شهر بندرعباس محله نظرآباد
 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟
پسر خاله ام علی رئیسی دفاع آخر تیم آرش بندرعباس بود به واسطه ایشان  به فوتبال علاقه مند شدم  و در سال ۷۲ جذب تیم جوانان آرش شدم .
 الفبای فوتبال را در کدام تیم و با چه مربی آموختید؟
از زمین خاکی ۲۸ سید کامل با تیم جوانان آرش بندرعباس وارد عرصه حرفه ایی فوتبال شدم و اولین مربی من  حسین زحمت پیشه بود و الفبای فوتبالم را زیر نظر ایشان آموختم.
 از فوتبال مدارس و افتخاراتی که در آن کسب کرده اید بگویید؟
در تیم  منتخب مدرسه شهید سایانی مدافع چپ بودم و در  مسابقات آموزشگاه ها حضور داشتم اما موفق به کسب مقامی نشدم.
 در چه تیم هایی فوتبال بازی کرده اید ؟
افتخار حضور  در تیم های آرش بندرعباس، قائم بندرعباس، فانوس بندرعباس ، انتظام زابل ، ملوان زابل، جبل بر شهرو ، نخلاب بندرعباس و کشاورز گیشو را دارم و با تیم  جبل بر شهرو از دنیای فوتبال خداحافظی کردم.
 اوج فوتبال شما با کدام تیم و در زمان چه بازیکنانی شکل گرفت؟
اوج فوتبال من در تیم جبل بر شهرو با سرمربیگری حسن زرنگار بود که موفق شدم  با این تیم از لیگ دو استان تا لیگ برتر صعود کنیم.  محمود رئیسی، حسن رئیسی ، ابراهیم قویدل، جلیل  پرک، هوشنگ محمدی، حسین رئیسی، اصغر آیارده  از معروفترین هم تیمی هایم در تیم  جبل بر بودند.
 در کدام  پست بازی می کردید؟
دروازه بان بودم
 در کنار چه کسانی راحت تر بازی می کردید؟
همیشه پشت سر  حسن رئیسی در جبل بر و  امیر رحیمی درنخلاب با خیال راحت گلری می کردم . ضمن این که همیشه از بازی کردن درکنار  سیروس بنی اسدی  لذت می بردم.
 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟
افتخاراتی همچون نایب قهرمان جوانان بندرعباس، قهرمان جوانان بندرعباس، قهرمان دسته اول بندرعباس ، قهرمان فوتسال بندرعباس به همراه تیم آرش ،  قهرمانی در لیگ دو استان با جبل بر به عنوان بازیکن ، و دو عنوان قهرمانی با بزرگسالان ، یک عنوان نایب قهرمانی با تیم آرش بندرعباس ، قهرمان لیگ برتر نوجوانان با تیم برق منطقه ایی ، نایب قهرمان لیگ برتر نوجوانان استان با شهرداری ، قهرمان امیدهای بندرعباس با قائم بندرعباس به عنوان مربی را در کارنامه ورزشی خود دارم.
 مربیان شما چه کسانی بوده اند؟
حسین زحمت پیشه، غلامحسین مشت زن ، عبدالمجید  دبیده ، مرحوم حسین عطایی ، مرحوم کامبیز رحیمی، منصور رئیسی، محمود رئیسی، حسن زرنگار بندری، استاد حسین ویژه، حسین عسکری، میرحسین رضایی ، مربیانی بودند که طی سال ها حضورم در فوتبال افتخار شاگردی این عزیزان را داشتم که همین جا دست همه  این بزرگواران را بابت تمام زحماتی که  برایم  کشیدن می بوسم.
 از مشکلات فوتبال بندرعباس بگوئید؟
بنده همیشه گفته ام سیاسیون باید در خدمت ورزش باشند نه ورزش در خدمت سیاسیون ،  متاسفانه کل ورزش استان ما سیاسی است و در حالی که باید از ورود سیاسیون نهایت استفاده و بهره را ببریم داریم از ورودشون ضربه می خوریم و تا این رویه ادامه داشته باشد فوتبال ما حال و روز خوشی را نخواهد داشت.
فوتبال بندرعباس نزدیک به یک دهه است اسیر همین کشمکش های سیاسی است و کلا تعطیل است.  امیدوارم مسولان فکری به حال این کشتی به گل نشسته کنند تا بیشتر از این شاهد هدر رفتن استعدادهای شهرمان  نباشیم .
 الگوی فوتبالی شما چه کسانی هستند ؟
الگوی اخلاقی بنده استاد حسین ویژه و دکتر حمیدرضا سایبانی هستند و درس هایی زیادی از آن ها فرا  گرفتم.از نظر فنی  هم حسن زرنگار الگوی  بنده در استان بودند.  ایشان یک اعجوبه به تمام معنا در چارچوب دروازه بودند.
 بهترین بازی را مقابل کدام تیم انجام داده اید؟
مقابل پاس بندر لنگه در لیگ یک استان ،  همراه با تیم  جبل بر در بتدرلنگه که دوبر یک بازی را بردیم.
 از هم بازی های شما کدام بازیکن به سطح برتر فوتبال کشور رسیده است ؟
اسماعیل جمعه پور بود که با هم در تیم منتخب جوانان هم بازی بودیم و تا کاپیتانی تیم ملی هم رفت.
 در فوتبال به حق خودتان رسیده اید؟
خدا را شکر می کنم و از آنچه تا امروز در فوتبال به دست آورده ام راضی هستم . مهمترین آن داشتن دوستان و رفقایی  است که ارزش شان با هیچ چیز قابل قیاس نیست.
 صمیمی ترین دوست فوتبالی خود را نام ببرید؟
با تمام رفقای فوتبالی خود ارتباط خوبی دارم ، اما ارتباطم با محمد نظری، نادر بارانی، بهروز مرادی، روح الله مرادی زاده ، عبدالرضا پورسبزعلی ، محمدرضا جمشیدی ، مجتبی ذاکری و احمد بهرامی  نزدیکتر است.
 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
کسب عنوان قهرمانی با تیم امید شهدای قائم در لیگ‌ برتر شهرستان بندرعباس بنا به دلایلی برام شیرینی خاصی داشت.
 تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
فوت هم بازی قدیمی مرحوم مهرداد آسوری در آرش و همچنین فوت استاد عزیزم کامبیز رحیمی از تلخ ترین خاطرات ورزشی من است.
 چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟
فضای امکاناتی امروز با زمانی که ما بازی می کردیم قابل قیاس نیست . توصیه می کنم جوانان از این امکانات به خوبی استفاده کنند و نگاه شان به ورزش نگاه حرفه ایی باشد .استان ما پر از استعدادهای ناب است قدر خودشون رو بدانند می توانند در کشور موفق باشند.
 از فوتبال استان بگویید آیا در جایگاه خودش قرار دارد؟
خیر ، متاسفانه طی سال های اخیر هیچ پیشرفتی نداشتیم و هر چه بوده سقوط بوده ، چه در رده پایه چه در رده های بزرگسالان ‌ متاسفانه فضای امروز فوتبال ما فضای پیشرفت و رشد نیست.  موفقیتی اگر به دست می آید صرفا جرقه ایی است به واسطه تلاش و همت مدیران و مربیان متعصب استان مان وهمچنین  تلاش خود  استعدادهای ناب هرمزگانی.  
 تیم مورد علاقه شما در جهان؟
بارسلونا
 بهترین دروازه بان فوتبال هرمزگان از نگاه شما ؟
مجید حسینی

   


 بهترین مربی کنونی ایران؟
امیر قلعه‌نوعی را بهترین مربی ایران می دانم.
 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟
پپ گواردیولا
 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش فوتبال کمرنگ شده است؟
یکی از دلایل مهم آن از بین رفتن باشگاه های بزرگ است . پیشکسوتان ما به نوعی شناسنامه تیم های بزرگ هستند.  احیاء تیم های قدیمی یعنی احیاء پیشکسوتان و امیدوارم با احیا دوباره تیم های قدیمی شاهد حضور موسفیدان باشیم . ضمن این که باید از این عزیزان و تجربیات شان در کنار نیروی جوانی جوانان امروزی  به خوبی بهره برد و استفاده کرد.
 دوست دارید برای ورزش هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟
در حال حاضر عضو هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی شهدای قائم هستم و در تلاش هستیم تا بتوانیم دوباره این باشگاه قدیمی را احیاء کنیم.  ساخت سخت افزارها برای ورزش شهر فکر می کنم بزرگترین کاری است که می توان انجام داد. تمام کردن  این مجموعه با کمک اعضاء هیئت مدیره  می تواند بزرگترین دستاورد تمام طول عمر ورزشی ام باشد بعد از آن  دیگر  آرزوی ندارم.
 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما؟
همه جای استان هرمزگان زیبا است ، اما به شخصه سرخون را خیلی دوست دارم.
 ازدواج کرده اید؟
بله ، بنده در سن ۱۹ سالگی ازدواج کردم و حاصل این ازدواج سه فرزند است. پسر بزرگم ، امیرحسین دانشجوی ترم سوم دانشگاه سما در رشته برق صنعتی است .
پسر دوم من عبدالحسین ایشان هم در رشته برق صنعتی تحصیل می کنند و  کلاس دهم هستند. دختر چهارساله ام  آیناز آخرین فرزندم من می باشد. جا دارد تشکر ویژه ایی داشته باشم از همسر مهربانم که طی تمام این سال ها همراه و همگام من بود و به  بنده کمک کرد. چه در زمانی که بازی می کردم چه الان که مربیگری می کنم. زندگی با ورزشکاران مشکلات خاص خودش را دارد که اگر یک همراه واقعی در زندگی کنارتان نباشد موفق نخواهید شد و از این بابت سپاسگزار زحمات همسرم هستم.
 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
بیشتر در کنار خانواده هستم.
 از کلاس های مربیگری که رفته اید بگویید ؟
مدرک c آسیا را زیر نظر استاد محمد امین  چرخنده گذراندم و مدرک مربیگری دروازه بانی را  زیر نظر جلال بشرزاد پشت سر گذاشتم.
برای بازگشت باشگاه های قدیمی به صحنه فوتبال چه پیشنهادی دارید؟
داشتن ثبات اقتصادی تنها راه نجات ورزش استان و باشگاه ها است .صاحب نظران و کارشناسان باید دنبال طرحی باشند تا تیم های قدیمی احیا شوند. خیلی از تیم ها زمین دارند اما منابع مالی برای احیا زمین های خود ندارند. ورود صنایع به ورزش در قالب اسپانسر می تواند راه حل مناسبی برای برون رفت از وضعیت کنونی باشد.
ورزش استان نیاز مبرم به یک اتاق فکر قوی خارج از جناح بندی های سیاسی دارد تا به نفع ورزش استان برنامه ریزی دراز مدتی را تهیه و تدوین کند و در اختیار مسولان اجرایی استان مانند استاندار و مدیر کل ورزش و جوانان بگذارند و خود وظیفه نظارتی داشته باشد. در این صورت می توان امیدوار بود ورزش ما پنج سال دیگر  حرفی برای گفتن داشته باشد.
 بهترین فوتبالیست های فعلی هرمزگان را معرفی می کنید؟
مهرداد آوخ ، علی خبر ، امیرحسین قویدل ، اسماعیل زاهدی و مهدی پابرجی از استعدادهای ناب استان هستند . البته از مهدی پابرجی به زودی بیشتر خواهید شنید.
 خانواده هم اهل ورزشی هستند ؟
بله هر دو پسرم فوتبال حرفه ایی  بازی می کنندو فوتبالیست های خوبی هستند. ضمن این که برادر بزرگم فوتبالیست بود.
 کمی از مشکلات فوتبال ایران بگویید ؟
فوتبال ایران در حال حاضر از لحاظ مالی هزینه های سرسام آوری را دارد در سطح لیگ های مختلف بر دوش باشگاه ها می گذارد.  امکانات سخت افزاری نیز چند سالی است که خوب شده و تیم ها امکانات خوبی دارند اما آنچه باعث عدم نتیجه گیری نهایی ما در آسیا است عدم مدیریت صحیح همین منابع مالی است .‌ فوتبال ما مدیر خوبی  ندارد و سومدیریت مدیران باعث عدم نتیجه گیری مادر سطوح بین الملی شده است.
 برای این که هرمزگان حداقل یک تیم در لیگ یک کشور داسته باشد چه راهکاری دارید ؟
فوتبال در استان هرمزگان ۹۹ درصد در دست بخش خصوصی است و تمام این تیم ها اولین مشکل آن ها  مسائل مالی است.  اولین راهکار رسیدن به اهداف بزرگ فوتبالی  ورود صنایع بزرگ غرب شهر بندرعباس به ورزش است. نمونه بارز آن ورود آلومنییوم بود که تا لیگ برتر هم رفت . در غیر این صورت ما با باشگاه های خصوصی هیچ گاه به سطح اول فوتبال کشور نخواهیم رسید و اگر هم باشد بسیار محدود در حد انگشتان یک دست هم نمی رسد.  شهرداری در حال حاضر محتمل ترین باشگاهی است که می تواند به لیگ یک صعود کند. خوشبختانه امسال با تغییر رویکرد و اعتماد به مربیان بومی و شروع کردن به موقع تمریناتش این امیدواری را به وجود آورده است.
خواهشی که از شهردار و مسولان این تیم دارم این است که نگذارند این تیم وارد مشکلات مالی شود و تمرکزش به هم بخورد چون این تیم امسال می تواند به لیگ یک صعود کند.
 در حال حاضر فعالیت ورزشی هم دارید ؟
بله سرمربی جوانان شهدای قائم هستم ، ضمن این که سال قبل در پنج بازی آخر جبل بر افتخار این را داشتم تا روی نیمکت این تیم بزرگ بشینم.
 وحرف آخر...
سپاسگزارم از شما که به پیشکسوتان اهمیت می دهید  و یادی از آن ها می کنید. یک بار دیگر  دست تک ،تک عزیزانی که طی این سال ها در فوتبال کنارم بودند و افتخار شاگردی ، همکاری و همراهی عزیزان را داشتم می بوسم.  برای همه آرزوی موفقیت و سربلندی می کنم و دوست دارم شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای ناب هرمزگانی در کشور باشم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها