مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان:

ساخت و ساز تالار فرهنگی مرکزی بدون داشتن پروانه ساخت شروع شده است



مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: متاسفانه ساخت و ساز تالار فرهنگی مرکزی بدون داشتن پروانه ساخت شروع شده، به همین دلیل در حال حاضر منتظر صدور حکم دادگاه در خصوص پروانه ساختمانی این پروژه هستیم.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تسنیم، با توجه به اینکه همواره اهالی فرهنگ و فرهنگ دوستان از کمبود یا نبود زیرساخت‌های فرهنگی در هرمزگان گلایه‌مند هستند، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در این استان ضمن کاهش دغدغه این افراد موجب حفظ فرهنگ و تمدن مردم این خطه خواهد شد.

در بحبوبه انتقادهای اهالی فرهنگ از کمبود امکانات فرهنگی در استان مصوبه احداث تالار فرهنگی بندرعباس درسال 1386 در دولت نهم ابلاغ و در سال 1388 کلنگ احداث آن توسط  سید محمد حسینی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور بر زمین زده شد.

این پروژه فرهنگی که بزرگترین تالار مرکزی جنوب نام گرفت با وجود وعده‌های بسیاری برای بهره‌برداری از آن در حالی که زمان اندکی از آغاز عملیات اجرایی احداث آن می‌گذشت با اما و اگرهایی روبه‌رو شد.

قرار داشتن بخشی از این پروزه در حریم 60 متری دریا موجب شد تا این پروژه با مساحت 27 هزار مترمربع و 17 هزارمتر زیربنا با وجود میلیاردها تومان اعتبار که برای احداث  آن هزینه شده بود، متوقف و در مرز تخریب شدن قرار بگیرد.

با توجه به اهمیت احداث این پروژه تالار فرهنگی در بندرعباس این سوال مطرح می‌شود که چرا پروژه به این مهمی باید بدون در نظر گرفتن حریم دریا برای آن اعتبار تخصیص پیدا کرده و عملیات اجرایی آن آغاز شود؟

هرچند پس از گذشت بیش از ده سال از این پروژه همچنان فرهنگ دوستان در انتظار مشخص شدن روند احداث و بهره بردای ازاین پروژه هستند، متاسفانه وعده‌های مسئولان در خصوص بهره‌برداری از این پروژه محقق نشده است.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 8 سال پس از ناتمام ماندن این پروژه سال 1396 در سفر خود به هرمزگان با اشاره به قدیمی و طولانی بودن موضوع تالار فرهنگی بندرعباس اظهار کرد: با توحه به زمینه‌سازی و بودجه‌ای که برای ساخت این پروژه هزینه شده و اعتبار تخصیص یافته برای این پروژه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این سال‌ها بر این باور است که این پروژه در فضای مرکزی باید حفظ شود.

فریدون همتی استاندار هرمزگان تیرماه سال 98 با اشاره به محرومیت استان هرمزگان در تامین زیرساخت‌های فرهنگی و هنری اظهار کرد: متاسفانه هرمزگان برخلاف بسیاری از استان‌ها از منابع ملی و توسعه فرهنگ عقب مانده است.

استاندارهرمزگان با اشاره به موضوع تخریب تالار مرکزی بندرعباس، افزود:اعتبار و سرمایه زیادی جهت احداث این پروژه هزینه شده، به همین دلیل تخریب این پروژه و آغاز پروژه دیگر موجب عقب نگه داشتن زیرساخت‌های فرهنگی دراستان خواهد شد، به همین دلیل پیگیر حفظ این پروژه و رفع موانع قانونی هستیم.

رضا کمالی زرکانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان اظهار کرد: پیگیری‌های حقوقی و اداری این پروژه در دستگاه قضایی در حال انجام است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: متاسفانه در زمان ساخت پروژه پروانه ساخت دریافت نشده و ساخت و ساز بدون داشتن پروانه ساخت شروع شده، به همین دلیل در حال حاضر منتظر صدور حکم دادگاه در خصوص پروانه ساختمانی این پروژه هستیم.

کمالی با اشاره به قرار گرفتن بخشی از این پروژه در حریم دریا گفت: محوطه این پروژه در حریم 60 متری دریا قرارداشت که از پروژه حذف و فقط ساختمان اصلی این بنا احداث خواهد شد و درصورت احداث بوستان در نزدیکی پروژه محوطه این بنا در بوستان قرار خواهد رفت.

وی خاطر نشان کرد: این بنا جزء بناهای عمومی مردم محسوب می‌شود به همین دلیل مانع ورود و خروج مردم به ساحل نخواهد شد همچنین در صورت بهره برداری از این پروژه خدمات فرهنگی_هنری به مردم ارائه می‌شود.

با توجه به اینکه احداث تالار فرهنگی مرکزی بندرعباس نقش مهمی در اشاعه فرهنگ و تمدن مردم خطه جنوب و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی در جامعه دارد، توجه به ساخت پروژه‌های فرهنگی از سوی مسئولان می‌تواند در گسترش این فرهنگ موثر باشد، در همین راستا ضروری است که مسئولان با اهتمام هرچه بیشتر نسبت به رفع موانع موجود اقدام کنند و این پروژه را به سرانجام برسانند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها