هوش مصنوعی ما را از همه‌گیری بعدی نجات می‌دهد



دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی روند شناسایی پروتئین‌ها را به کمتر از یک ساعت رساندند، دستاورد خارق‌العاده‌ای که می‌تواند در همه‌گیری‌های بعدی ناجی انسان باشد.

 با وجود هشدار برخی از غول‌های فناوری در جهان مبنی بر تهدید این دستاورد برای بشریت از جمله تسخیر حریم خصوصی و تغییر مسیر زندگی انسان، اما برخی یافته‌ها می‌تواند نجات بخش باشد.

نیوریورک تایمز به تازگی در مطلبی درباره جزئیات نحوه استفاده از شبکه عصبی DeepMind به منظور یافتن راه حلی برای این مسئله که چگونه می‌توان چین‌های پروتئین را شناسایی کرده و از اطلاعات آن برای تشخیص عملکردش در تعامل با سایر پروتئین‌ها و حتی ویروس‌ها استفاده کرد، نوشت.

متخصصان این کار خارق‌العاده را با بهره جویی از هوش مصنوعی انجام دادند که بر اساس آن می‌توان شناسایی پروتئین را که پیش از این هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان می‌برد، در کمتر از یک ساعت انجام داد.

به اعتقاد کارشناسان برای حل مسائل دشوار باید پایه و اساس آن را یافت مانند اینکه دریابید یک پروتئین بر اساس اسید‌های آمینه موجود در رشته پروتئین به وجود می‌آید؛ اگرچه این موفقیت هیچ ارتباطی با نژاد فعلی واکسن کرونا ندارد، اما ممکن است تأثیر بسزایی در بهبود بیماری‌های قابل درمان و همه گیر در آینده داشته باشد.

فناوری در بسیاری از اشکال آن، اکنون ستون فقرات جامعه است. این ستون فقرات است که ما را در طی این همه گیری حفظ می‌کند. نادیده گرفتن آن سطح انسان را به اندازه گوشت‌های بی‌فایده تقلیل می‌دهد. دانشمندان به کیلیون‌ها نفری فکر می‌کنند که اگر فناوری از راه دور نباشد، قادر به کار نیستند، به کودکانی که برای آموزش در خانه به گوشی هوشمند، تبلت و رایانه نیاز دارند، به اینکه چگونه می‌توان بدون نگاه کردن به نقشه از نقطه A به B رسید و با فشار چند کلید آنچه را که دقیقا نیاز است یافت و به اینکه چگونه اینترنت دنیا را بدون خروج از خانه پیش روی انسان قرار می‌دهد.

رشد فناوری ادامه خواهد یافت و هوش مصنوعی هوشمندتر خواهد شد. ما باید نگاهی دقیق به اندازه این شرکت‌ها و قابلیت‌های کنترل هوش مصنوعی داشته باشیم، اما هیچ یک از این موارد نباید سرعت نوآوری در هوش مصنوعی یا سایر جنبه‌های فناوری را کاهش دهد.

شناسایی پروتئین انعطاف پذیری بدن و الگو برداری از آن با استفاده از هوش مصنوعی برای خلق ربات یا انگشت منعطف است که می‌تواند همان عملکرد مشابه این عضو انسان را داشته باشد. در پایان دانشمندان معتقدند فناوری و هوش مصنوعی انسان را نجات خواهد داد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها