رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان:

برای مقابله با فساد و رانت باید این مشکلات آسیب شناسی و ریشه یابی شود



رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان در نشست با اعضای شورای مرکزی دفتر نمایندگی نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت استان هرمزگان، گفت: دانشگاه و دانشگاهیان در همه حوزه ها در زمینه شفافیت و عدالت آمادگی همکاری دارند زیرا اگر در جامعه عدالت و شفافیت نهادینه شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد .

به گزارش صبح ساحل، «احسان کامرانی»،  رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان با اشاره به اینکه برای مقابله با فساد و رانت باید این مشکلات آسیب شناسی و ریشه یابی شود، گفت: دانشگاه آزاد بندرعباس به دلیل داشتن رشته حقوق می تواند در این زمینه کمک‌های موثری باشد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان به ضرورت آمایش آموزش عالی و منطبق ساختن آن با نیاز استان اشاره کرد و گفت: خودتان را صرف کارهای کوچک نکنید، بلکه نگاه کلانی به مفسده‌های بزرگ و بی‌عدالتی‌های بزرگ در مقیاس استان داشته باشید تا بتوانیم برخی شاکله‌ها را اصلاح کنیم.

کامرانی ادامه داد: هرمزگان، چهارمین استان تولیدکننده درآمد در کشور است اما رتبه او در تخصیص بودجه چهاردهم است که بر اساس اصل عدالت توزیعی، استان‌هایی که برخوردار هستند و زمینه رشد دارند، باید بیشتر دیده شوند.

وی با اشاره به در پیش بودن فصل بودجه و اهمیت کمک به نمایندگان استان در زمینه دفاع از منافع استان، گفت: ما در 3 سال اخیر با یک تیم دقیق علمی در دانشگاه، بودجه کشور را در بخش‌های مختلف آنالیز کردیم و جالب است بدانید که 76 درصد بودجه کشور صرف شرکت‌های دولتی می‌شود که هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان با اشاره به معضلات آلودگی و فاضلاب ورودی صنایع غرب در استان و دریا افزود: این آلودگی‌ها سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و زمینه بروز بیماری‌های مختلف از جمله سرطان است.  حال باید دید استان چه سهمی از این صنایع دارد و این صنایع چه سهمی از مسائل اجتماعی و فرهنگی استان را حل کرده اند؟

 مدل توسعه هرمزگان به جای تولید محور، خدمات محور است

«پرویز سالاری»، مدیر دفتر نمایندگی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در هرمزگان، گفت: 16 آذر سال 1332 آغاز مقاومت و شروع مرگ بر آمریکا توسط دانشجویان و اساتید پر شور بوده و در 26 سال بعد در 13 آبان 1358 که روز مقاومت و ایثارگری است اسلاف دانشجویان شهید با تسخیر لانه جاسوسی بساط استکبار را برچیدند و این روز به عنوان روز روشنگری و استکبار ستیزی در تقویم ایران ثبت شد.

سالاری افزود: طی 67 سال گذشته شاهد جنبش های فراوانی با حضور و مدیریت اساتید و دانشجویان در زمینه استکبار ستیزی ، شفافیت و مبارزه با فساد و اشرافی گری بوده ایم زیرا دانشگاهیان همیشه محور بصیرت افزایی ، استکبار ستیزی جامعه بوده و هستند. وی بیان داشت : دشمن همواره حجم وسیعی از شبهه افکنی را در جامعه راه اندازی کرده و می کندبه طوریکه در ابتدا سعی داشت انقلاب را از مردم بگیرداما به دلیل اینکه انقلاب ریشه در باور مردم دارد نتوانست و اکنون سعی داردمردم را از انقلاب بگیردکه در این راستا می طلبد حوزه ها و دانشگاهها با آگاهی بخشی به مردم آنها را پرسشگر و مطالبه گر نمایند.

سالاری با بیان اینکه یکی از چالش های امروز جامعه ما عدم توجه اساتید و نخبگان به فساد اداری، رانت خواری و... است ادامه داد: دشمن سعی دارد فساد و رانت را به جناح های سیاسی ربط دهد و با دو قطبی کردن جامعه مردم را به جان یکدیگر بیندازد که در همین راستا حضرت آقا 19 سال پیش حضور مدیران نفوذی و فاسد را در بدنه ادارات پیش بینی کرده بودند که برای مقابله با آن فرمان 8 ماده ای صادر نمودند. وی بیان کرد : رهبر معظم انقلاب اسلامی از زمان تدوین برنامه چهارم توسعه کشور، دغدغه مقابله با فساد اداری را داشتند و در سال 90 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و برای تحقق آن بر ضرورت تشکیل قرارگاهی برای این منظور تأکید کردند.

مدیر دفتر نمایندگی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قوانین و بودجه باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد گفت : متاسفانه بیشتر مفاد بودجه ما به جای تولید محور، خدمات محور است.

پرویز سالاری اظهار کرد :  بر اساس اصل 44 واگذاریها باید به بخش خصوصی  که ریشه اصلی آن مردم هستند صورت گیردو طبق بند " الف" همین اصل، دولت حق سرمایه گذاریدر این زمینه را ندارد و اگر سرمایه گذاری صورت گیرد باید در جهت تولید و توسعه شرکتهای دانش بنیان باشد که متاسفانه واگذاریها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به انحراف رفته است و ما به عنوان نخبگان جامعه چه میزان در این زمینه به تکلیف خود عمل کرده ایم؟

وی از تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در جامعه به عنوان اصلی‌ترین راهکار تحقق عدالت در جامعه یاد کرد و گفت:نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در راستای اجرای فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری  در سال 90 شکل گرفت و در سال 94 نیز مجوز فعالیت دفاتر استانی آن صادر شد.

سالاری با تقدیر از نقش دکتر احمد توکلی در شکایت از سازمان خصوصی‌سازی در ماجرای پرونده واگذاری آلومنیوم المهدی، عنوان داشت: فقط محتوای موجودی انبار آلومنیوم المهدی هرمزگان در زمان واگذاری به اندازه کل پول پرداختی خریدار بود و این پیگیری‌ها به نتیجه رسید و این واگذاری لغو وکارخانه بازگردانده شد.

مدیر دفتر نمایندگی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در هرمزگان ابراز داشت : یکی از اشکالات عمده که اکنون  وجود دارد ، انحراف بین وظایف و عملکرد دستگاههای اجرایی است به طور مثال شورا ها به عنوان منتخبین مردم موظف هستند بر عملکرد شهرداریها نظارت کنند که آیا بودجه های شهر های مختلف منطبق بر وظایف تقسیم شده است ؟ در زمینه تفریغ بودجه به مردم روشنگری و اطلاع رسانی نمایند، این در حالی است که شورای شهر و مجلس شورای اسلامی موظف هستند در پایان سال وضعیت بودجه را به اطلاع مردم برسانند. وی تصریح کرد: ما در هرمزگان در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم و تنها به حرف زدن بسنده نمودیم.

سالاری خاطر نشان کرد : اقتصاد مقاومتی  دارای 4 کلید واژه  آگاهی بخشی، انگیزه ، مهارت و فرصت است که باید ببینیم ما به عنوان نخبگان جامعه و صدا و سیما به عنوان رسانه ملی تا چه میزان در این زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی کردیم؟ یا چه میزان از فرصتها استفاده شده در حالی که بندرعباس دارای بهترین موقعیت به لحاظ داشتن مناطق آزاد ، نفت، بنادرو... برای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد : باید دید چه میزان از پتانسیل اساتید و فارغ التحصیلان استان در نفت و صنایع استفاده شده ؟یا چه میزان از مزیت های رقابتی شهر بندرعباس اطلاع رسانی شده و یا چه میزان از ظرفیت علمی استان در زمینه پژو هش و طرح های پژو هشی استفاده شده است؟ مدیر دفتر نمایندگی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در هرمزگان بیان داشت : در زمینه آموزش و پژوهش  وآگاهی بخشی در راستای ارتقا سلامت اداری به کارکنان اداری خصوصا در گلوگاههای اقتصادی  نتوانسته ایم خوب عمل کنیم. سالاری در پایان افزود : دفتر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در هرمزگان از ابتدای محرم با تشکیل 14 کارگروه کار خود را آغاز کرده است تا با پیشگیری از رانت و فساد اداری برخی مدیران فاسد و نفوذی نشان دهد که دامن نظام و جمهوری اسلامی از پلشتی و زشتی پاک است.

«فریدون بهشتیان»، از اعضاینهاد دیده بان شفافیت و عدالت در استان با اشاره به برخی از عملکردهای مهم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در جلوگیری از فساد و رانت در استان گفت : همان طور که مدیران پاک دست تشویق و ترغیب می شوند با مدیران فاسد نیز مقابله خواهیم کرد که در این راه قطعا برچسب خواهیم خورد اما این برچسب ها نباید باعث ترس از ادامه مسیر درست شود. وی با اشاره به واگذاری زمین های اطراف دانشگاه هرمزگان برای مزارع پروش میگو بیان داشت : قطعا این واگذاریها در آینده مشکلات زیست محیطی برای شهر به همراه خواهد داشت که در این راستا همراهی و همکاری اساتید بزرگوار را می طلبد تا جلوی این مباحث گرفته شود. بهشتیان خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دست نیروهای انقلابی اداره می شود توقع مردم  ارتقا مطالبه گری در جامعه است .

 «صالح علی محمدی»، دیگر عضو شورای مرکزی این نهاد در استان با بیان اینکه مشکل جامعه هرمزگان فقر ، بیکاری و قاچاق است گفت : این معضلات و آسیب ها تا کنون ریشه یابی نشده است. وی همچنین خواستار تلاش دانشگاهیان جهت هماهنگی و همکاری  با آموزش و پرورش در جهت توسعه رشته های مورد نیاز استان شد.

علی محمدی با اشاره به اینکه هرمزگان یک استان صنعتی است افزود : این امر می طلبد با تاسیس هنرستان های فنی و حرفه ای ، نیروی فنی مورد نیاز صنایع استان از داخل استان تامین شود.

«عباس حسین پور» دیگر عضو شورای مرکزی این نهاد در هرمزگان نیز با تبریک روز دانشجو گفت : 16 آذر روز ظلم ستیزی و استکبار ستیزی بود که ادامه دارد و خواهد داشت.  وی افزود : دشمن برای 50 سال انقلاب برنامه ریزی کرده و نقشه کشیده است که در 40 سال گذشته شاهد اجرای این نقشه ها بوده ایم.  وی ادامه داد: نهاد دیده بان شفافیت و عدالت جناحی نیست و جناحی عمل نمی کندو عملکرد آن تنها برخی مواقع سیاسی است و اگر کسی از مسیر اصلی و درست وظایف خود خارج شود باید با آن برخورد کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها