معاون میراث فرهنگی:

ضوابط میراث فرهنگی در عرصه‌های تاریخی هرمزگان رعایت شود



 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: ضوابط و اصول میراث فرهنگی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به هویت فرهنگی و بافت تاریخی بایستی در ساخت و سازها رعایت شود.

عباس نوروزی اظهار داشت: توجه به اصول میراث فرهنگی در ساخت بناها و امکان نوساز اهمیت دارد اما این اهمیت در عرصه ها و بافت های تاریخی بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به خبری پیرامون خانواده دوستکی در شهرستان بشاگرد، اضافه کرد: ادعای تخریب منزل این خانواده توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ۱۸ سال قبل که توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده صحیح نیست، زیرا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۸۱ تازه تاسیس بوده و شناسایی در بشاگرد انجام نداده بود.

وی اضافه کرد: اما این صحصح است که میراث فرهنگی با توجه به تاریخی بودن زمین این خانواده اجازه ساخت و ساز برای آن‌ها صادر نکرد و قیمت پیشنهادی آنان برای فروش زمین خود نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی آن گران برای این اداره کل که محدودیت و مشکل‌های مالی دارد گران محسوب می‌شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ابراز داشت: این خانواده با توجه به تلاش هایشان برای درمان فرزندان معلول خویش و یا علتی دیگر سکونتگاه‌شان را برای مدتی رها می کنند، همین مساله منجر می‌شود عده‌ای در و پنجره منزل‌شان را به سرقت ببرند و خانه نیز دچار آسیب شود.

وی ادامه داد: این خانواده برای ساخت خانه از میراث فرهنگی استعلام می گیرند که با بررسی های کارشناسان میراث فرهنگی مشخص می‌شود زمین آن‌ها از نظر تاریخی دارای ارزش است و اجازه ساخت و ساز صادر نمی‌شود.

نوروزی تاکید کرد: با توجه به مشکل‌هایی که این خانواده از نظر مالی و سکونت دارند به فرمانداری شهرستان بشاگرد مراجعه کرده و از آنجا با این اداره کل تماس بگیرند تا از نظر اداری و ضوابط میراث فرهنگی برای ساخت خانه راهنمایی شوند و مشکل‌شان برای احداث منزل برطرف شود.

اغلب مردم بشاگرد از نظر سند زمین مشکل دارند

وی اشاره کرد: یکی از عمده مشکل های مردم در شهرستان بشاگرد نداشتن سند زمین و خانه‌ای است که در آن سکونت دارند و بایستی این مشکل توسط اداره‌ها و ارگان‌های متولیان حل شود.

نوروزی افزود: همین مساله نیز یکی از دلایلی بود که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نتوانست زمین را از این خانواده خریداری کند.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، سال ۹۲ یا ۹۳ بازدیدی با معاون وقت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شهرستان بشاگرد انجام شد که در آن بازدید زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع از سوی مسکن و شهرسازی به اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان واگذار اختصاص یافت.

وی عنوان کرد: اما فردی مراجعه کرد و گفت مالک زمین اختصاص یافته از سوی مسکن و شهرسازی به این اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و این اداره کل دیگر سراغ آن زمین نرفت.

منبع:ایرنا 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها