جاعل پیج پولدارها در بندرعباس دستگیر شد

کلاهبرداری 230 میلیونی از فالوورها در اینستاگرام



مرد جوانی که پس از شناسایی پیج اشخاص پولدار در اینستاگرام و با جعل پیج آنها  از فالوورها کلاهبرداری می کرد، در بندرعباس  دستگیر شد. این مرد حدود 37 ساله سابقه دار،در طی 6 ماه گذشته با 23 فقره کلاهبرداری،  بیش از230 میلیون تومان به جیب زد.

به گزارش صبح ساحل، شگرد این جوان متأهل و ساکن بندرعباس، این بود که صفحه ثروتمندان  اغلب خارج نشین،در اینستاگرام شناسایی می‌کرد. او پس از جعل پیج و پست کردن عکس‌های آن‌ها، به مخاطبین پیام می‌داد که پیج قبلی حک‌شده و این پیج جدید وی  است . مدتی که می‌گذشت این مرد به بهانه‌های مختلف  از مخاطبان درخواست پول می‌کرد.افراد با تصور اینکه خود صاحب اصلی  پیج است به شماره‌حساب  او وجه را پرداخت می‌کردند. اما این شماره حساب‌ها متعلق به مرد کلاه‌بردار نبود بلکه مربوط به فروشندگان طلا  و تلفن همراه و غیره بود که بهانه خرید از آن‌ها شماره‌حساب می‌گرفت و پس از ریختن وجه موردنظر، به‌صورت پیک  محموله‌اش را تحویل می‌گرفت. این مرد کلاه‌بردار پس از به دست آوردن شماره  تلفن‌های فروشندگان، با پیامک، خود را به‌عنوان زن  ثروتمند معرفی  می‌کرد . پس از آن برای گرفتن کالای موردنظر مبلغ را واریز و راننده اسنپ اقدام به دریافت محموله کند. فروشندگان نیز با اعتماد به فرد ناشناس ، شماره موردنظر به وی پیامک می‌کردند. تا اینکه یکی از طلافروشان به این موضوع مشکوک شد و به پلیس فتا مراجعه کرد.بدین ترتیب دست مرد فریبکار رو شد به دام افتاد.

سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان با اشاره به اینکه شکایت کنندگان از این کلاه‌بردار از سراسر کشور بودند گفت: با تلاش مأموران، این مرد جاعل به همراه  همدستش در بندرعباس دستگیر شد، وی فقط از طریق پیامک با طعمه‌هایش ارتباط داشت و حتی راننده اسنپ نیز او را ندیده بود.

سرگرد "احسان بهمنی" در گفتگو با صبح ساحل  ، این پرونده را تشریح کرد و گفت: یکی از طلافروشان به پلیس فتا استان مراجعه و طی گزارشی مدعی شد مدتی است شخصی به‌صورت غیرحضوری و ناشناس به حسابش پول واریز می‌کند و با اعزام راننده‌ای ثابت در اسنپ از وی سکه خریداری می‌کند، لذا مراتب برای پیگیری و تشکیل پرونده از طریق معاون محترم دادستان شهرستان بندرعباس کسب تکلیف شد.وی ادامه داد : طی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد شخصي ناشناس در نقش خانمی پولدار تنها از طریق پیام‌رسان با راننده‌ای شاغل در اسنپ ارتباط کاری و به‌صورت همیشگی با واریز حق‌الزحمه بیش‌ازحد،موفق به هدایت وی برای تحویل بسته‌های گوناگون از فروشگاه‌های متنوع به‌ویژه دریافت سکه‌های طلا از مغازه‌های طلافروشی می‌شود.

سرگرد بهمنی  بابیان اینکه   با تحقیقات میدانی و اقدامات پلیسی شخص واسط در محل مقرر جهت تحویل بسته خریداری‌شده شناسایی و دستگیر شد گفت: وی در ابتدا مدعی می‌شود با متهم اصلی به‌عنوان دوست مجازی در اینستاگرام آشنا شده است و طبق سفارش کاری اقدام به دریافت بسته‌ها از راننده اسنپ و ارسال آن برای کارفرما می‌کرده است،لذا عاقبت با مشاهده ادله مجرمانه ناگزیر لب به اعتراف می‌گشاید و اظهار می‌دارد که متهم فامیل او هست و آگاهانه با وی همکاری داشته است.

این مقام مسئول یادآور شد که سرانجام با تکمیل ادله جرم و مستندات، محل سکونت متهم شناسایی و پس از هماهنگی با مقام محترم قضایی شخص مربوطه دستگیر و دستگاه‌های بسیاری از قبیل کنسول بازي،مک بوک و گوشی‌های آیفون از متهم نهایی توقیف شد همچنین مقداری زیادی سکه طلا یافت شد،متهم با شناسایی پیج اشخاص پولدار ایرانی خارج نشین و یا داخل کشور،با ادعای هک پیج قبلی و راه‌اندازی پیج جدید اقدام به ارسال پیام برای مخاطبین آن شخص و اغفال آن‌ها برای واریز مبالغ میلیونی به بهانه نیاز موقت با اعلام شماره کارت فروشندگان فعال در استان هرمزگان می‌کرده است.

سرگرد بهمنی اظهار داشت: متهم درمجموع، بیش از 230 میلیون تومان طی 23 فقره از مخاطبین هدف در اینستاگرام کلاه‌برداری می‌کند. با بررسی سامانه‌های در اختیار پلیس فتا محرز گردید بیش از 20 پرونده با ماهیت و مشخصات مشترک در سطح کشور تشکیل‌شده است و همچنین طی اطلاع‌رسانی به پلیس فتا استان‌های مربوطه پرونده‌های فوق به شعبه مربوطه در دادسرای عمومي و انقلاب شهرستان بندرعباس ارجاع گردیده است.سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان در تحلیل این خبر گفت: اعتماد بیجا و زودباوری مخاطبین در زمان مشاهده تصاویر شخص آشنا در پیج مشابه اینستاگرامی و عدم راستی آزمایی از طریق کانال‌های ارتباطی دیگر، بسترساز جرائم کلاه‌برداری از این قبیل می‌باشد.بر همین اساس بیش از هر زمان دیگری این نیاز احساس می‌شود که رسانه ملی با اهتمام بیشتری با بهره‌گیری از دانش و تجربیات پلیس فتا استان‌ها با پیاده‌سازی طرح‌های گسترده اقدام به تولید برنامه‌های آموزشی متنوع و جذاب با محوریت جرائم سایبری نماید و فعالیت‌های پررنگ‌تری در حوزه پیشگیری از جرائم سایبری داشته باشد.وی در پایان به شهروندان توصیه کرد : به‌صورت مستمر برای مشاهده محتوای آموزشی،مطالعه اخبار جرائم سایبری، مصونیت از شگردهای مجرمانه و گزارش جرائم سایبری به وب‌سایت ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها