جزئیات واگذاری زمین‌های روستای«بحلِ» جاسک به غیربومی‌ها

ماجرای یک اعتراض



«بحل» روستایی در نزدیکی شهرستان جاسک، با بیش از دو هزار جمعیت و 500 خانوار است. شغل مردان و جوانانش صیادی است. خیلی‌ها این روستا را با نام «روستای بدون بیکار» هرمزگان می‌شناسند. دی ماه 98 این روستا به عنوان روستای نمونه استان هرمزگان شناخته شد. این روزها اما خبرهای خوبی از آن به گوش نمی‌رسد. جوانان این روستا چندی پیش به دلیل نارضایتی از واگذاری زمین‌های محل سکونت‌شان به افراد غیربومی، تجمع کردند و خواستار رسانه‌ای شدن این موضوع شدند. در ادامه روایت‌گر ماجرای این اعتراض هستیم.

  حق پای‌مال‌شده

به نوشته‌ی روزنامه صبح ساحل، نارضایتی از عملکرد شواری شهر و دهیاری روستا بحل، اولین شکایت ساکنان روستای بحل است. آن‌ها از واگذاری زمین به غیربومی‌های روستا، شنیده نشدن صدای‌شان و پایمال شدن حق و حقوق‌شان شکایت دارند. یکی از جوانان روستا می‌گوید: «دریافت زمین چهار شرط داشتن کارت پایان خدمت، تاهل، نداشتن خانه و وام بانکی دارد. شورا و دهیاری افرادی را هم واجد شرایط می‌دانند که از روستاهای اطراف با دختران بحل ازدواج کرده‌اند. درصورتی‌که جوانان بحل سال‌هاست در انتظار گرفتن زمین و ساختن خانه‌ای برای خودشان هستند. ما به این شرط اعتراض داریم ولی اعتراض‌مان نادیده گرفته شده‌است». یکی دیگر از روستاییان معترض، درباره 5 سال انتظار برای دریافت زمین می‌گوید: «واگذاری زمین در بحل بر اساس روابط انجام می‌شود و هیچ اولویت‌بندی وجود ندارد. انتخاب‌ها سلیقه‌ای است. افرادی را در روستا می‌شناسم که با 4 فرزند متاهل، در یک خانه زندگی می‌کنند و سال‌هاست که در نوبت دریافت زمین هستند». یکی دیگر از جوانان روستا در اعتراض به اجحافی که در حق‌اش شده‌است، می‌گوید: «با داشتن تمامی شرایط برای دریافت زمین، سال‌هاست در نوبت هستیم. این وضع حدود 50 نفر از جوانان ساکن بحل است». بنیاد مسکن به‌طور دوره‌ای در این روستا زمین واگذار می‌کند. آن‌طور که ساکنان می‌گویند: «در دوره‌های قبل به صدها نفر زمین واگذار شد. این دوره اما تنها به 10 نفر زمین تعلق گرفت». آن‌ها به مدیریت ضعیف بنیاد مسکن و بی‌نتیجه ماندن خواسته‌های‌شان اعتراض دارند. به گفته یکی از ساکنان: «هکتارها زمین به غیربومیان بحل واگذار شده‌است اما وقتی حرف جوانان این روستا می‌شود، مسئولان نه تنها زیر بار اعتراض نمی‌روند، بلکه به کلی منکر این قضایا می‌شوند».

 گفت‌وگو با یکی از اعضای شورای بحل درباره ابهام در واگذاری زمین

 تخلفی صورت نگرفته‌است

برای روشن شدن ماجرای این اختلاف به سراغ «ایوب بابی‌زان»، یکی از اعضای شورای روستای بحل رفتم.

  آیا زمینی به غیربومی‌ها واگذار شده‌است؟

هیچ زمینی به غیربومی واگذار نشده‌است. فقط افرادی که با ساکنان بحل وصلت کرده باشند، می‌توانند متقاضی دریافت زمین شوند. آن هم درصورتی‌که چهار شرط دیگر واگذاری را داشته‌باشند. تعیین‌کننده این شرط‌ها برای واگذاری، بنیاد مسکن شهرستان جاسک است. ما حتی از متراژ زمین‌های واگذارشده اطلاعی نداریم. باید تاکید کنم هیچ تخلفی در واگذاری زمین صورت نگرفته‌ و تمام کارها طبق روال قانونی طی شده‌است. 

  روند واگذاری زمین‌ چگونه است؟

قانون واگذاری زمین‌ها به گونه‌ای است که در هر دوره حدود 100 متقاضی وجود دارد. ما به 10 تا 20 نفر از افرادی که واجد شرایط باشند به قید قرعه، زمین واگذار می‌کنیم. دولت و شورای شهر بحل درجریان تمام واگذاری‌ها بوده‌اند و هیچ مشکلی وجود نداشته‌است. تجمع این افراد برای دریافت زمین امری نادرست است؛ چرا که ما نمی‌توانیم به تمامی افراد زمین بدهیم. اگر به کسی زمین تعلق نگرفته‌ قطعا شرایط لازم را نداشته است. تمام واگذاری‌ها طبق قانون انجام شده است. بسیاری از افرادی که تجمع کرده‌اند، خانه دارند. درصورتی‌که یکی از شرایط دریافت زمین نداشتن خانه است.

  در هر دوره چند نفر واجد شرایط دریافت زمین می‌شوند؟

در این دوره 34 نفر واجد شرایط دریافت زمین بوده‌اند که طبق روال سال‌های قبل به صورت قرعه‌کشی این امتیاز را دریافت کرده‌اند. به دلیل تقاضای بالای مردم، ما از بنیاد مسکن درخواست کرده‌ایم زمین‌های بیشتری را در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم مشکل جوانان را حل کنیم.

  مشکل تجمع جوانان روستای بحل را چگونه حل می‌کنید؟

داشتن شرایط یکسان و تقاضای بالا برای گرفتن زمین باعث تجمع افرادی شده‌است. باید تصریح کنم که در صورت داشتن شرایط یکسان، اولویت واگذاری با جوانان بحل است. پیگیری‌های لازم برای درخواست زمین‌های بیشتری درحال انجام است. در دو دوره واگذاری زمین، 15 نفر زمین‌دار شدند و تا پایان سال به 30 نفر دیگر هم زمین داده می‌شود. درخواست جوانان بحل در حال پیگیری است و جلسات لازم در حال انجام است. امیدواریم بتوانیم زمین‌های بیشتری را به جوانان واگذار کنیم.
منتشر شده: 1
بحل
۹ دی ۱۳۹۹
کاش در حضورچند نفر معترض سوالات رو از شورا میپرسیدی تا یک طرفه رای نمیدادن. مطمئن باش هیچ وقت کسی بر علیه خودش حرف نمیزنه
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها