جزئیاتی از یکسان سازی پیامک رمز دوم پویا؛

با هر رمز دوم پویا چند تراکنش انجام می‌شود؟



از روز گذشته بانک مرکزی یک مرحله دیگر از طرح رمز دوم پویا را اجرا کرد که بررسی جزئیات آن بیانگر این است که از این به بعد پیامک‌های رمز دوم علاوه بر رمز شامل اطلاعاتی چون نوع تراکنش، مبلغ تراکنش و دریافت کننده وجه نیز می‌شود و با هر رمز دوم پویا که دریافت می‌کنید تنها یک تراکنش قابل انجام است.

به گزارش صبح ساحل، اجرای رمز دوم پویا یکی از طرح‌های بانک مرکزی است که از ابتدای زمستان سال گذشته اجرا شد و طبق آن تمامی عملیات بانکی که پیش از این از طریق رمز دوم یا همان رمز اینترنتی انجام می‌شد، دیگر با رمز قبلی قابل انجام نیست و مشتریان بانک‌ها برای استفاده از این خدمات باید از رمز دوم پویا یا یک‌بار مصرف استفاده کنند.

به نوشته اقتصاد آنلاین، رمز دوم پویا یا یک‌بار مصرف رمزهایی هستند که در جریان پرداخت‌های اینترنتی و سایر پرداخت‌های بدون حضور کارت، به عنوان رمز مشتری وارد می‌شوند و مدت زمان اعتبار هر رمز ۱۲۰ ثانیه و پس از آن فاقد اعتبار است و باید رمز جدیدی دریافت شود.

از آنجا که هدف اجرای این طرح کاهش سو استفاده‌های بانکی یا فیشینگ بوده است، آخرین آمارهای بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی پیاده سازی رمز دوم پویا بیانگر این است که تراکنش‌های مشکوک بیش از ۸۵ درصد با کاهش مواجه شده است.

همچنین، پیش از این نیز اعلام شده بود که با اجرای رمز دوم پویا "افشای اطلاعات حساس کارت بانکی" و رخدادهای مرتبط با "فیشینگ درگاه‌های پرداخت" در اسفند پارسال نسبت به میانگین رخدادهای شناسایی‌شده در ماه‌های ابتدایی سال (پیش از عملیاتی‌سازی رمز دوم پویا) به ترتیب نزدیک به ۹۰ و ۸۵ درصد کاهش داشته است.

در این راستا، روز گذشته بانک مرکزی از آغاز اجرای مرحله دیگر این طرح «رمز دوم پویا» تحت عنوان یکسان سازی پیامک‌های این نوع رمز خبر داد که هدف آن، افزایش امنیت تراکنش‌های اینترنتی مبتنی بر رمز دوم پویا است و از این پس پیامک‌های رمز دوم پویا شامل اطلاعاتی چون نوع تراکنش، مبلغ تراکنش و دریافت کننده وجه خواهند بود.

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که با اجرای این مرحه از رمز دوم پویا، هر رمز دوم پویایی که برای شما پیامک می‌شود تنها برای یک تراکنش معتبر است و زمانی که یک تراکنش به پایان رسید برای تراکنش دیگر معتبر نیست و باید یک رمز دوم دیگر دریافت کنید.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی، در صورتی که هریک از اقلام تراکنش (نوع، مبلغ و دریافت کننده وجه) تغییر کند، رمز دریافت شده معتبر نبوده و تراکنش انجام نخواهد شد.

در این زمینه بانک‌ها چون بانک ملی، توسعه صادرات ایران و... از روز گذشته از تغییر محتوای پیامک رمز پویای خود خبر داده‌اند.  

بنابراین، گفته می‌شود که با اجرای این طرح سد مقاوم‌تری مقابل تراکنش‌های مشکوک قرار می‌گیرد و احتمال کاهش تقریبا ۱۰۰ درصدی این قبیل تراکنش‌ها را تقویت می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها