در آذرماه گذشته رخ داد

نجات 52 نفر از کابین متوقف‌شده آسانسور



آتش‌نشانان بندرعباس 52 نفر که در کابین متوقف‌شده آسانسور گیر افتاده بودند را  نجات دادند. این تعداد افراد در طی آذرماه گذشته به علت نقص فنی در آسانسورهای شهر گرفتارشده بودند. در این مدت نیز یک نفر بر اثر سقوط آسانسور جان سپرد.این فرد 77 ساله  نگهبان ساختمانی در چهار راه داماهی بود که  به علت خرابی درب آسانسور در طبقه هفتم ساختمان حین سوارشدن، ناگاه سقوط کرد و ساعاتی بعد جان سپرد.

    

به گزارش صبح ساحل، امروزه اکثر ساختمان‌های شهر دارای آسانسور هستند و به نقل از ساکنان مجتمع‌ها اغلب دارای نقص فنی و غیراستاندارد.
افزایش دستمزد تعمیرکار، گرانی قطعات و همچنین عدم پرداخت شارژ ساختمان از سوی برخی از ساکنان باعث شده مدیران، سرایداران یا اهالی،خود دست‌به‌کار شوند ایراد این بالابرها تا حدودی مرتفع کنند. همیشه خطر عدم ایمنی در کمین ساکنان مجتمع‌ها هست که برای حل این مشکل باید نظارت‌ها تشدید شود.به گفته اکبر بوستانی رییس انجمن آسانسور و اتحادیه آسانسورهای هرمزگان،بندرعباس دارای‌حدود 15 هزار آسانسور است  که کمتر از یک و سوم آن زیرنظرشرکتهای  انجمن و نصب و تعمیرات آسانسور استان هستند.بدین ترتیب اگر حادثه ای برای یکی از ساکنان مجتمع رخ دهد و آسانسور تحت نظارت شرکتهای معتبر انجمن نباشد،هیچ بیمه ای به حادثه دیده‌یا به خانواده فوت شده  تعلق نمی گیرد و مسوولیت اتفاق رخ داده بر عهده مدیر و مالکان ساختمان است .
   
 شناسنامه‌دار شدن آسانسورها
برای کاهش حوادث ناشی از آسانسورها قرار است به‌زودی که این بالابرهای فلزی ساختمان‌های شهر بندرعباس شناسنامه‌دار شوند. تیم بازرسی از آسانسورها که متشکل از آتش‌نشانی، شهرداری، انجمن آسانسورها و یک کارشناس حقوقی هستند علاوه بر بازرسی از آسانسورها بروشوری از شرح وظایف مدیر ساختمان‌ها و مجتمع‌ها تهیه و در اختیار آن‌ها قرار دهند تا نسبت به وظایف قانونی مدیریت مجتمع اشرافیت بیشتری داشته باشند. فرماندار بندرعباس با تائید این مطلب گفت: جهت جلوگیری از خطرات و تهدیدات ایمنی آسانسورها تیمی تخصصی با محوریت انجمن آسانسورهای استان با مراجعه به ساختمان‌ها ضمن بررسی لازم نسبت به صدور گواهی وضعیت موجود آسانسورها و اطلاع‌رسانی لازم، در صورت ضرورت هشدارهای ایمنی را ارائه خواهد نمود.کناری که مدتی قبل در جلسه بررسی راهکارهای نظارت بر آسانسورهای شهر بندرعباس و راهکارهای کاهش حوادث ناشی از آن سخن می‌گفت افزود: هرچند آسانسور در هر ساختمان اداری، تجاری و یا مسکونی به‌عنوان یک امکان رفاهی محسوب می‌شود، اما اگر از طریق صحیح از آن‌ها مراقبت و نگهداری نشود یک تهدید جدی علیه ساکنان و استفاده‌کنندگان مربوطه خواهد بود و متأسفانه تاکنون نیز حوادث تلخی داشته‌ایم که لازم است هر چه سریع‌تر به کمک مردم از این مخاطرات جلوگیری به عمل آید.
 
 توجه به ظرفیت‌ها و کابین آسانسور
«افراد هنگام استفاده از آسانسور، به ظرفیت نهائی آن توجه کنند  که باید بر روی پلاک مشخصات، در کابین نصب باشد. هرگز در حال گفتگو، به‌صورت عقب یا از پهلو به کابین آسانسور وارد نشوند. همواره هنگام ورود به کابین آسانسور، از وجود کابین در مقابل خود مطمئن و رو به کابین وارد شوند.»
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس بابیان این مطلب و توصیه‌های درباره استفاده از آسانسور گفت: از روش‌های اطمینان از وجود کابین، دیدن تصویر خود در آینه کابین و مشاهده افراد در کابین است، حواستان به جلوی پایتان باشد،ممکن است کابین آسانسور کاملاً هم‌سطح طبقه قرار نگرفته باشد،حتی ممکن است خیلی پایین‌تر یا بالاتر از طبقه باشد. حسن امینی زاده  با اشاره به اینکه در صورت متوقف شدن کابین، بین طبقات و محبوس شدن افراد در داخل آسانسور قبل از هر اقدامی در کمال خونسردی با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس تماس بگیرند ادامه داد: درصورتی‌که برق آسانسور خاموش شده می‌توانند برای مدت کوتاه از نور گوشی استفاده کرد،دکمه تلفن یا زنگ را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیرکرده است و اگر آنتن دارید با آتش‌نشانی یا نگهبان ساختمان تماس بگیرید، در غیر این صورت با صدای بلند ولی خونسرد مکرراً درخواست کمک کنید.وی این را هم یادآور شد که عموم مردم بر این باور هستند که گیر افتادن در آسانسور با تمام شدن اکسیژن همراه است، این باور غلطی است و درباره زمانی کوتاه‌مدت اکسیژن داخل کابین از بین نمی‌رود، زیرا دیواره‌های اطراف آسانسور طوری تعبیه‌شده‌اند که هوا می‌تواند جریان داشته باشد. امینی زاده گفت: برخی شهروندان گمان می‌کنند اگر آسانسوری بین طبقات گیر کند با خطر سقوط مواجه می‌شوند و باید بکوشند هر چه سریع‌تر خارج شوند درصورتی‌که چنین تفکری کاملاً اشتباه است. وی این را گفت که در چنینی شرایطی شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی خودداری کنند.افراد نفس عمیق بکشند و وحشت‌زده نشوند تا دیگران را نیز به وحشت نیندازند چراکه چند فرد وحشت‌زده در شرایط بد ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند. امینی زاده از شهروندان خواست که به کودکان خود آموزش و هشدار دهند تا از آسانسور به‌عنوان وسایل بازی استفاده نکند و توصیه کرد : افراد سالمند  و کودکان به‌تنهایی از آسانسور استفاده نکنند برخی از کودکان در هنگام ورود به آسانسور فرمان‌های مختلفی را به کلیدهای آسانسور می‌دهند که این امر می‌تواند حادثه‌ساز باشد.وی بابیان اینکه بهتر است در هنگام وقوع آتش‌سوزی، بعد از زلزله و یا زمانی که نقص فنی کوچکی در آسانسور مشاهده شد، اصلاً از آسانسور استفاده نشود یادآور شد: بعد از نجات محبوسین از داخل آسانسور توسط مأموران سازمان آتش‌نشانی، در اسرع وقت برای تعمیر، سرویس و رفع نقص فنی با شرکت مسئول تماس بگیرید.
 
 143 مأموریت امداد و نجات
آذرماه گذشته تیم امداد و نجات آتش‌نشانی بندرعباس به 143 مأموریت اعزام شدند و 108 نفر را نجات دادند. میانگین رسیدن این تیم  به محل 3 دقیقه و 25 ثانیه بود. بیشترین مأموریت با 32مورد مربوط به محبوس شدگان در منزل و خودرو  بود که به علت 22 مورد سهل‌انگاری، 7 مورد نقص فنی  و 3 مورد سایر موارد حبس شده بودند.در این‌ مدت 25 خودرو به علت واژگونی و برخورد با خودروهای دیگر دچار سانحه شد و24 نفر مصدوم ، 5 نفر فوت شدند و 17 نفر نیز نجات یافتند.
 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها