وزیر امور خارجه قطر:

خواهان حل اختلافات با ایران هستیم



"محمد بن عبدالرحمن" آل ثانی وزیر امورخارجه قطر چهارشنبه شب اعلام کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه‌های مختلفی با ایران دارند و ما خواهان راه‌حل‌هایی برای کاهش تنش‌ها هستیم.

به گزارش صبح ساحل، عبدالرحمن در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر البته افزود، تشدید تنش میان آمریکا و ایران را زیر نظر داریم و پیام ما به هر دو طرف این است که  نمی‌خواهیم شاهد تشدید [تنش‌ها] یا یک اقدام نظامی [در منطقه] باشیم.

وی به شکست شروط عربستان برای از سرگیری روابط قطر نیز اشاره کرد و گفت که طرح موضوع [بسته شدن] شبکه الجزیره [برای صلح میان دوحه و ریاض] مطرح نمی‌شود، مسأله‌ای که بیانگر شکست عربستان در تحمیل خواسته‌های خود به قطر است.

وی همچنین گفت که سازمان رسانه‌ای الجزیره، یک سازمانی است که وی به آن و این که در دوحه قرار دارد، افتخار می‌کند.

به نوشته ایرنا، چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا عصر دیروز سه شنبه به میزبانی عربستان و با حضور مقام‌های شش کشور عضو در شهر «العُلا» در عربستان سعودی برگزار شد. 

در این نشست «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان، «سلمان بن حمد آل خلیفة» ولیعهد و نخست وزیر بحرین،  «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عُمان،  «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رییس دولت امارات و حاکم دبی،  «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر حضور داشتند. 

در جریان این اجلاس توافقنامه مصالحه با قطر امضا شد و این کشورها پایان اختلافات خود با دوحه را اعلام کردند. 

عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می‌کند، اما این ادعا توسط دوحه رد شد.

چهار کشور یاد شده در این سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند و ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط خود با دوحه اعلام کردند که یکی از آنان بسته شدن شبکه خبری الجزیره، کاهش سطح روابط دیپلماتیک این کشور با تهران و آنکارا و نیز بسته شدن پایگاه‌ نظامی ترکیه در قطر بوده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها