رییس اداره حفظ کاربری اموراراضی سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد:

ممنوعیت هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز



طی سال های گذشته وبدنبال بروزخشکسالی درهرمزگان، به یکباره ساخت ویلا باغ درروستاهای این استان رونق گرفت وعده ای  با تملک زمین‌های کشاورزی  دست به تغییرکاربری  اراضی زدند. این افراد بدون آگاهی ازقوانین و مقررات با تصرف زمین های کشاورزی که منابع تامین غذای جامعه محسوب می شوند شبانه چهاردیواری بنا کرده ، آن را تصرف می کنند.برخی از ساکنان روستاها نیزبه دلیل مشکلات وهزینه های بالای تولید محصولات کشاورزی ، اقدام به فروش زمین های کشاورزی می کنند و خریداران نیز با تغییرکاربری این اراضی نقض قانون می نمایند.بدون شک برای کمک به باغداران و کشاورزان در بعضی موارد مثل ساخت اتاق کارگری و نگهبانی در سطح محدود و در صورت دارا بودن شرایط لازم مجاز می‌باشد.

 


 مهدی برومند رییس اداره حفظ کاربری امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در این باره به خبرنگارصبح ساحل می گوید: به استناد قانون حفظ کاربری ،بنا به تشخیص سازمان جهاد کشاورزی هر گونه اقدامی که مانع از تداوم و بهره برداری از اراضی کشاورزی گردد و بدون اخذ مجوز در خارج از محدوده شهرها ، شهرک ها و روستاها ی دارای طرح هادی صورت پذیرد تغییر کاربری محسوب می گردد.
به گفته وی بر اساس قانون ، کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ های موضوع قانون که بصورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوزازکمیسیون اقدام به تغییر کاربری نمایند علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.
وی همچنین ادامه داد: در موارد ضروری پس از ارائه درخواست توسط متقاضی کمیسیون موضوع تبصره یک ماده یک قانون مذکور پس از بررسی درخواست ها و در صورت تشخیص ضرورت نسبت به صدور مجوز اقدام می نماید.
برومند اضافه می کند: به عنوان مثال یکی از طرح هایی که در کمیسیون مزبورمورد بررسی قرار می گیرد احداث اتاق کارگری و نگهبانی در باغات می باشد که پس از تشکیل و تکمیل پرونده در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و ارسال پرونده به دبیرخانه کمیسیون واقع در مدیریت امور اراضی استان، با توجه به سطح زیر کشت باغ متقاضی نسبت به صدور مجوز اقدام می گردد.
وی خاطرنشان می کند : در مواردی که به اراضی زراعی و باغ ها طبق مقررات قانونی مجوز تغییر کاربری داده می شود هشتاد درصد قیمت روز اراضی و باغ های مذکور با احتساب ارزش زمین پس از تغییر کاربری بابت عوارض از مالکین وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می گردد. میزان عوارض پس از بازدید از زمین و بررسی های لازم از قبیل دوری و نزدیکی به شهرها، روستاها وامور خدماتی و و زیر بنایی و ارزش کاربری های مشابه در نزدیکترین فاصله عرفی از محل وقوع ملک تعیین می گردد.
رییس اداره حفظ کاربری امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان ادامه می دهد : برخی اقدامات از جمله احداث گلخانه ها، دامداری ها ، مرغداری ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه های صنایع تبدیلی و غذایی در روستاها بهینه  کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی شود. و در این زمینه مجوزی با موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تحت عنوان فعالیتهای موضوع تبصره 4 ماده یک قانون و بدون اخذ عوارض صادرمی گردد.
رییس اداره حفظ کاربری مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان بابیان اینکه معمولا در روستاهای نزدیک شهرمساله  تغییر کاربری بیشتر صورت می گیرد، افزود: با راه اندازی گشت های ویژه حفاظت ازاراضی کشاورزی سعی شده تا اراضی کشاورزی مورد پایش مستمر قرار گیرند که در این راستا  برای افراد متخلف پرونده هایی تشکیل شده ، و مسایل حقوقی مربوطه در دست انجام است. رییس اداره حفظ کاربری امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان همچنین به عملکرد این اداره در 9ماه سال جاری اشاره می کند و می گوید: در9ماه امسال 315 مورد تخلف تغییرکاربری زمین های کشاورزی درهرمزگان شناسایی واخطاریه و توقف عملیات ساخت و ساز  برای متخلفین صادر شد. یشترین تخلف در بندرعباس با 142 مورد صوت گرفته است. دراین مدت در شهرستان های جاسک، بوموسی و  سیریک  هیچ تخلفی گزارش و شناسایی نشده است.

ممنوعیت هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز


این مقام مسوول در ادامه به برخی از مصادیق تغییر کاربری های غیر مجازاشاره می کند و می گوید: انتقال و تغییر حقابه اراضی زراعی و باغی به سایر اراضی و فعالیت های غیر کشاورزی ، برداشت با افزایش شن و ماسه ، ایجاد بنا وتاسیسات، خاکبرداری و خاکریزی، گودبرداری، ایجاد سکونتگاهای موقت از جمله تغییر کاربری های غیر مجاز است.
وی همچنین در خصوص عملکرد 9 ماهه سالجاری اداره حفظ کاربری اظهار کرد: در این مدت موافقت های تبصره 4 ماده یک 42 مورد در سطحی برابر 45/54036 مترمربع اخذ شده است.
برومند ادامه داد: همچنین در 9 ماهه سالجاری46 مورد مجوز تبصره یک ماده یک در سطح 19/15243 مترمربع صادر گردیده  است.
وی گفت :مردم می‌توانند برای ارائه گزارش از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی با سامانه ۱۳۱ تماس حاصل نمایند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها