گزارش صبح ساحل از جلسه 210 شورای اسلامی شهر بندرعباس

استقبال از پروژه گازرسانی خوب نیست



جلسه دویست و دهم شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستورکار بررسی وضعیت عملیات گازرسانی در سطح شهر با حضور رئیس مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان، معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس و اعضای شورای شهر برگزار شد.

به گزارش صبح ساحل، رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: پروژه گازرسانی بندرعباس در کنار خدمات‌رسانی مشکلاتی را در زمینه حفاری برای شهروندان ایجاد کرده است. این جلسه با هدف هماهنگی بین شهرداری و شرکت گاز برای تسریع در روند حل مشکلات مردم برگزار شده است.

اسلام باوقار از مسئولان شرکت گاز درخواست کرد تعاملات لازم را برای کاهش هزینه‌های گازکشی را نهادهای مربوطه انجام دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: به مسئولان شهرداری بندرعباس پیشنهاد می‌کنم در وضعیت شیوع کرونا که میزان تحرک افراد کمتر شده است برنامه‌ای برای ورزش صبحگاهی کارکنان در نظر بگیرند و اگر این اتفاق نیاز به مصوبه دارد، شورا مصوب خواهد کرد.

گازکشی 500 کیلومتر شهر بندرعباس تا پایان 1400

رئیس مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز هرمزگان گفت: شرکت گاز از زمانی که به صورت استانی فعالیت  خود را آغاز کرده تا سال 95 تقریبا 100 کیلومتر در شهربندرعباس کار کرده است.

«محمودیارشناس» افزود: بسیاری از مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که به گازکشی نیازمند هستند. خواستن مردم خیلی مهم است. هنوز در استان به این باور نرسیده‌ایم چه نعمتی را از دست می‌دهیم.اولویت بندی و درآمد شرکت گاز از صنایع است و گاز خانگی در مناطق جنوبی کشور هیچ سودی برای این شرکت ندارد. حق مردم هرمزگان است که از این نعمت بهره ببرند آن هم در شرایطی که استان های همجوار نیازشان را از هرمزگان تامین می کنند. میزان حوادثی که به واسطه سیلندرهای گاز در استان رخ می‌دهد خیلی بیشتر از حوادث گاز خانگی است.

یارشناس نبود شبکه استاندارد و زیر ساخت را یکی از مشکلات اصلی پروژه گازرسانی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ دو پروژه فاز چهار و پنج گازکشی را به طول ۶۲ کیلومتر تعریف کردیم، اما بیشتر از ۵۰ کیلومتر نتوانستیم کار کنیم. در حالی که در سال پایانی دولت، شرکت گاز مکلف شده ۵۰۰ کیلومتر  در شهر بندرعباس کار کند. کاری که شرکت گاز به طور عادی در طی 10 سال انجام می‌دهد.

رئیس مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان با بیان اینکه تلاش ما این بوده برای این پروژه از پیمانکار بومی استفاده کنیم تا دغدغه بیشتری برای آبادانی شهر داشته باشند، گفت:  به همین منظور در سال 98 تفاهم نامه‌ای با شهرداری بندرعباس طراحی کردیم. براساس این تفاهم نامه مقرر شد 250 کیلومتر در سال 99 و 250 کیلومتر در سال 1400 انجام شود.

هزینه دریافت اشتراک گاز رایگان است

یارشناس با بیان اینکه 25 هزار علمک گاز برای بندرعباس پیش بینی کردیم، افزود: تاکنون 2 هزار عملک گاز در شهر نصب شده است. اگر نتوانیم از حداکثر ظرفیت خود برای اجرای این پروژه استفاده کنیم مشخص نیست در دولت بعدی این امکان و بودجه برای استان فراهم شود.

وی گفت: هر علمک گاز بیش از هشت میلیون تومان برای شرکت گاز هزینه دارد درصورتی که رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. رگلاتور گاز حدود یک میلیون تومان هزینه دارد در حالی که بابت آن تنها 214 هزار تومان از مردم هزینه دریافت می‌کنیم.

رئیس مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز بیان کرد: استقبال از پروژه گازرسانی واقعا خوب نیست. به طور مثال بندرخمیر ۴ سال است پروژه گازرسانی فاز اول آن تمام شده، کلا 12 نفر مشترک شدند. پیش بینی می‌کنیم سال ۱۴۰۰ دولت بودجه‌ای به این پروژه اختصاص ندهد و شهروندان هزینه اشتراک 5 میلیون تومانی پرداخت کنند. در حال حاضر شرکت گاز پولی بابت اشتراک نمی‌گیرد و هزینه‌ای که مردم باید پرداخت کنند صرفا برای لوله کشی داخل خانه است.

یارشناس با بیان اینکه پروژه در محله‌های شهرک توحید، 13 هکتاری، نایبند، کوه فرهنگیان و ۲۲ بهمن در حال فعالیت است، افزود: ۱۳۰ کیلومتر از بندرعباس گازرسانی شده است.11 تیم با حدود ۴۰۰ نیرو در حال فعالیت هستند.این پروژه را تنها به عنوان وظیفه شرکت گاز نبینید. این خدمات رسانی نیاز به حمایت همهی مسئولان استانی دارد.

وی گفت:  مسئولیت گاز کشی داخل منازل با نظام مهندسی است. در حال حاضر شرکت گاز برای کاهش هزینه‌های لوله کشی در حال رایزنی است. گازکشی در طول سال برای مناطق جنوبی هزینه‌ی چندانی ندارد. همچنین هیات وزیران در مصوبه جدید برای مصرف کننده‌هایی که از حجم گاز مشخص کمتر استفاده کنند، هزینه گاز را رایگان کرده است با توجه به وضعیت اقلیمی هرمزگان براساس این مصوبه مشترکان استان بعد از لوله کشی گاز پولی بابت گاز پرداخت نمی کنند.

ترمیم 110 هزار متر مربع از حفاری‌ها

معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس با بیان اینکه ۱۵ اکیپ هم اکنون حفاری‌های سطح شهر را ترمیم می کنند، گفت: ترمیم آسفالت‌ها نسبت به حفاری زمان بیشتری می‌طلبد. نیاز به همکاری مردم داریم. پیمانکارها در ۱۲ نقطه از شهر فعالیت می‌کنند.

حسین بازماندگان اضافه کرد: در شرایطی که همه ارگان‌ها از برق، آب، مخابرات و غیره در این مدت حفاری داشته‌اند اما شهرداری وظیفه خود دانست تا با شرکت گاز همکاری کند زیرا مردم از این پروژه نفع می‌برند.

وی اضافه کرد: از ۱۳۵ هزار متر مربعی که شرکت گاز برای ترمیم در اختیار شهرداری قرارداده تاکنون ۱۱۰ هزار متر مربع آسفالت شده است. بقیه مکان‌ها نیز در حال زیرسازی است. برای ترمیم حفاری‌ها قرادادی به ارزش 30 میلیارد تومان با پیمانکار منعقد شده است.

«رضا حیدری زاده» عضو شورای شهر بندرعباس گفت: از مردم درخواست می‌کنیم تا اتمام این پروژه صبوری و همکاری کنند. عملیات گازکشی از لحاظ ایمنی حساسیت بیشتری دارد و لازم است و نیاز به دقت کاری بالاتری است.آنچه امروز مشکلاتی را به بارآورده عدم اطلاع‌رسانی به موقع در مورد پروژه گازرسانی است.

«اسماعیل بواشه» عضو دیگر شورای شهر بندرعباس گفت: یکی از دلایلی که مردم از پروژه گازرسانی استقبال نمی‌کنند اول هزینه و دوم کنده‌کاری‌ها است. مردم از این کنده‌کاری‌ها خسته‌اند. اگر‌کانالی در طرح‌های تفکیکی جدید احداث شود در بحث‌های زیرساختی دوباره کاری نمی شود.

 

 

 

منتشر شده: 1
چوک بندر
۲۲ دی ۱۳۹۹
بخدا از این کنده کاریهای مختلف در محلات خصوصا کنده کاری گاز رسانی که مدتهاست بحال خود رها شده خسته شدیم ،خدا کنه مصوبات شما ضمانت اجرایی محکمی داشته باشه و پیمانکار موظف به انجام کار بشه (خواجه عطا).
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها