امارات متحده عربی رتبه یک گردشگری سلامت در منطقه را کسب کرد

بازار 2 میلیارد دلاری صنعت گردشگری سلامت در خلیج فارس


نویسنده: سامیه طهورنیان

انجمن گردشگری پزشکی امارات متحده عربی، اعلام کرد که  در میان کشورهای شورای خلیج فارس، رتبه‌ی اول بهترین مقصد گردشگری پزشکی را امارات کسب کرده است. همچنین عمان در رده دوم و بحرین در رده  سوم این لیست قرار گرفته‌اند. عربستان سعودی و کویت نیز به ترتیب در رده های چهارم و ششم قرار دارند. در گزارش این انجمن آمده است که این رتبه بندی، براساس شاخص ها و عوامل مختلفی انجام می شود. شاخص های مهم شامل محیط مقصد، تجربه بیمار، سطح فعلی گردشگری پزشکی و جذابیت گردشگری سنتی است.

     

بازار میلیارد دلاری گردشگری سلامت

ارزش بازار گردشگری پزشکی امارات در سال 2017، حدود 15.5 میلیارد دلار آمریکا بوده و پیش بینی می شود تا پایان سال 2024، با نرخ رشد سالانه مرکب حدود 8.8 درصد، به 28 میلیارد دلار برسد.

در گزارش دیگری که مجله بین المللی «سفر پزشکی» منتشر کرد، هزینه جهانی گردشگری پزشکی برای معالجه خارجی برای شهروندان شورای همکاری خلیج فارس، بیش از 2 میلیارد دلار در سال است. .به نوشته ی روزنامه صبح ساحل، در سالی که گذشت، امارات با 4 درصد افزایش در حوزه جذب توریست درمانی و جذب بیش از سیصد و پنجاه هزار نفر گردشگر در این حوزه به یکی از مهم‌ترین مقصدهای این صنعت در منطقه خلیج فارس تبدیل‌شده است.

در این گزارش آمده است که بیش از یک‌سوم از سیصد و پنجاه‌هزار مسافری که برای درمان وارد امارات شده‌اند، از کشورهای آسیایی بودند و پس از آن‌ها اتباع کشورهای عرب و شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس بیشترین تعداد را در این لیست دارند. سازمان جهانی گردشگری سلامت را اینگونه تعریف می کند: «به کار بردن خدماتی که باعث بهبود یا افزایش سلامت و روحیه فرد با استفاده از منابع طبیعی مانند آب‌های معدنی آب‌ و هوا یا دستورات پزشکی می‌شود. توریست درمانی خدماتی است که در محلی خارج از محل سکونت فرد انجام میشود.»

    

عوامل موفقیت امارات در حوزه گردشگری سلامت

بر اساس آمارهای رسمی، تعداد گردشگران سلامت و افرادی که به‌طور خاص برای مراقبت‌های پزشکی به دبی سفر می‌کنند در سال 2019 به 350.118 رسیده است. این آمار برای آسیایی‌ها 34 درصد، برای کشورهای عربی و خلیج‌فارس 28 درصد و مابقی کشورهای اروپایی 17 درصد است». براساس این آمارها امارات در سال‌های آینده می‌تواند رقیب جدی منطقه‌ای در این حوزه شود.پوست، دندانپزشکی و ارتوپدی بیشترین درخواست‌های تخصصی گردشگری پزشکی امارات در سال 2019 بودند. در کنار آن، باروری و چشم‌پزشکی از دیگر تخصص‌های ویژه‌ای بود که گردشگران پزشکی را به امارات جذب کرده است. به نظر کارشناسان،  امارات با داشتن زیر ساخت های مناسب و قانون های تسهیلگر خود در کنار امکانات مدرن شهر دوبی، شرایط را به گونه ای فراهم کرده است که بیماران می توانند بدون هیچ دغدغه ای تنها به درمان خود فکر کنند. آنالیزهای اعلام شده اتاق بازرگانی دبی نیز اعلام کرده است این بیماران به تنهایی در شهر دبی ۱۲٫۱ میلیارد درهم خرج کرده اند.

اپلیکیشن و وب سایت رسمی گردشگری سلامت دبی به آدرس  https://dxh.ae/ به منظور تسهیل بیشتر روند جذب گردشگران سلامت راه اندازی شده است. این وب سایت و اپلیکیشن، انواع مختلفی از پکیج های درمانی را در قیمت های مختلف ارائه میکند.

امارات قرار است در آینده پروتکل‌های بسیار پیشرفته را خصوص بهداشت و سلامت مسافران را در کشورش ارائه کند. این پروتکل‌ها برای حوزه‌های دیگر هم اعمال خواهد شد. گردشگری و استراحتگاه‌ها نیز باید به جذب مسافر در این حوزه کمک بگیرند. قول تسهیلات و اعطای سهام به بخش خصوصی در امارات نیز داده‌شده است.

منابع:روزنامه صبح ساحل، اتاق بازرگانی دوبی، مجله «سفر پزشکی»، مجله طب نظامی( دوره 14، شماره2)

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها