آیاگاز ایران در عراق حذف می‌شود؟

بغداد درصدد مذاکره برای واردات گاز از قطر


نویسنده: سامیه طهورنیان

عراق در راستای متنوع کردن منابع تأمین انرژی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های برق به‌خصوص در شرایطی که آمریکا تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرده، درصدد مذاکره با قطر و روسیه و قزاقستان برای خرید گاز است.

به گزارش سرویس خلیج‌فارس صبح ساحل، هفته گذشته «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق در پاسخ به پرسشی درباره بهره‌برداری از گاز استخراج‌شده با نفت توضیح داد که 20 هزار مگاوات برق عراق در نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که با گاز فعالیت می‌کنند. او در ادامه گفت که عراق در پی خرید گاز از قطر است و دلیل آن را نزدیک بودن قطر به عراق عنوان کرد. از سوی دیگر برخی منابع خبر از استقبال وزارت برق عراق از تلاش وزارت نفت برای واردات گاز از قطر خبر دادند. این تغییر رویکرد عراق و درخواست واردات گاز از قطر، با حمایت زیاد مردم عراق و رهبران سیاسی این کشور روبه‌رو شد، چون تصور می‌کنند ایران از عراق برای دست‌یابی به اهداف اقتصادی و کمبود منابع مالی خود بهره می‌گیرد. این در حالی است که عراق 5 میلیارد دلار به ایران بدهکار است و تاکنون اقدام جدی برای پرداخت بدهی‌های خود انجام نداده است.
 
 عراق به دنبال تحکیم ارتباط با همسایه‌های عرب
به نوشتهٔ میدل ایست نیوز، «احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق، تأکید کرده که قطعی برق در عراق به 12 ساعت در روز رسیده و گفت که علت این وضعیت کمبود گاز بعد از کاهش صادرات از جانب ایران است. احمد العبادی می‌گوید که عراق با ایران درباره واردات 50 میلیون فوت مکعب گاز توافق کرده بود، آن‌هم برای فصل زمستان، اما هنوز این اقدام میسر نشده است.
العبادی عنوان کرد که اگر از عراق از قطر گاز وارد کند و سرویس دوره‌ای نیروگاه‌های برق هم انجام می‌شود، تولید برق عراق به 33 هزار مگاوات می‌رسد و بحران برق در کشور پایان پیدا کند. مذاکرات برای خرید برق از قطر در دولت «حیدر العبادی» آغاز شد اما این مذاکرات به علت تلاش دولت عراق برای بهره‌برداری از گاز استخراج‌شده با نفت متوقف شد.
«جعفر البراک»، کارشناس امور انرژی می‌گوید که گاز قطر کیفیت بیشتری در مقایسه با گاز ایران دارد، اما زیرساخت‌های لازم برای انتقال گاز از قطر به عراق وجود ندارد.
اما برخی مقامات عراقی از هدف دیگر دولت عراق برای تأمین گاز این کشور می‌گویند. «کریم عفتان»، وزیر برق اسبق عراق و عضو کمیسیون انرژی مجلس عراق، به رسانه‌ها گفته است که سرمایه‌گذاری بر بهره‌برداری از گاز استخراج‌شده با نفت و کشیدن خط لوله به نیروگاه‌های برق، چه در خود عراق چه از ایران، برای عراق کم‌هزینه‌تر از کشیدن خط لوله گاز از کشورهای دیگر چون قطر است به‌خصوص که گاز هدررفته در عراق بیش از آن چیزی است که از ایران وارد می‌شود. «کامل جمیل» کارشناس دیگری است که پیش‌تر در «الخلیج آنلاین» نوشته بود: به نظر می‌رسد عراق به دنبال تحکیم روابط اقتصادی با همسایگان عرب خود درزمینهٔ انرژی، علیه ایران است، به این دلیل که عراقی‌ها از بحران برق رنج می‌برند.
 
 بدعهدی عراقی‌ها برای پرداخت بدهی
در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰، ایران گاز مایع صادراتی خود به عراق را به نسبت ۴۰ درصد کاهش داد، چون عراق بدهی‌های پیشین خود را پرداخت نکرده بود؛ اما عراق مدعی است که در ژوئن گذشته ۴۰۰ میلیون دلار به ایران درازای خرید گاز و برق پرداخت‌نموده است. اما ایران، حجم قرض بدهی عراق به ایران را 5 میلیارد دلار اعلام کرده است.
 مقامات عراقی به رسانه‌ها گفته‌اند که کمیته‌هایی متشکل از کارشناسان انرژی هستند که وظیفه آن‌ها ایجاد جایگزینی برای گاز ایران، از طریق ساخت ایستگاه دریافت گاز در بندری در بصره در جنوب کشورشان است. آن‌ها قصد دارند یگ ایستگاه دریایی برای دریافت گاز بسازند و این امر از طریق کشتی‌های بخار صورت می‌گیرد.
 مقامات عراق مدعی هستند که در حال حاضر وزارت نفت و برق عراق، تصمیم قاطعی برای فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای استقبال از کشتی‌های بخار قطری حامل گاز، برای تأمین گاز موردنیاز ایستگاه‌های برق‌دارند.
دلیل دیگری که عراقی‌ها برای این تصمیم خود عنوان می‌کنند این است که پیدا کردن جایگزین به‌جای ایران این است که فضای رقابت ایجادشده و باعث عدم احتکار انرژی می‌شود و به‌این‌ترتیب آن‌ها می‌توانند منبع انرژی بهتر و مناسب‌تری را برای ورود به عراق انتخاب کنند.
گفتنی است که عراق با واردات ۱۲۰۰ مگابایت برق، به ایران متکی است و این برق برای تغذیه ایستگاه‌های برقی این کشور است.
 
منابع: میدل ایست نیوز، کانال مطالعات قطر، شبکه الجزیره، انتخاب

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها