امیدی دوباره برای تایید طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس



طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس بعد از کش‌وقوس‌های فراوان درنهایت با کسب 154 رأی موافق در دستور کار جلسات علنی مجلس قرار گرفت، هرچند گمان می‌رود عملی شدن این طرح زبان بر باشد اما قدمی مهم برای دولت یازدهم تلقی می‌شود.

        

به گزارش صبح ساحل، طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس که بانام اصلی «طرح الحاق دو تبصره به ماده 119 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.» طرحی که در 8 آذرماه سال 96 13 برای اولین بار توسط «محمدجواد فتحی» نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مطرح شد. نمایندگان طراح این طرح معتقد بودند که این طرح می‌تواند نمایندگان را در قبال آرای آن‌ها مسئولیت‌پذیر کند چراکه نمایندگان در قبال رأیی که در مجلس می‌دهند، هیچ مسئولیتی ندارند. آن‌ها حتی مسئولیت مدنی هم در قبال آن ندارند و اگر رأی آن‌ها باعث خسارت به جامعه شود، نه‌تنها توسط هیچ نهادی مؤاخذه نمی‌شوند، بلکه مردم و موکلان آن‌ها نیز از آرای نمایندگان خود باخبر نمی‌شوند؛ اما هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در آن زمان اعلام کرد: به دلیل اینکه طرح‌های متعددی در دستور کار مجلس است، اعلام وصول این طرح به تعویق افتاد.

طرح موردنظر دارای دوتبصره بود، که پس از اعلام وصول یک‌فوریت آن در جلسهٔ علنی چهارشنبه 14 شهریورماه 97 به رأی گذاشته شد و با کسب 108 رأی مخالف رد شد. سپس به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ارجاع شد و 7 آذرماه 97 در این کمیسیون به تصویب رسید، اما طرح اصلی تفاوت بسیاری با طرح مطرح‌شده داشت.

سرانجام طرح جایگزینی تصویب شد و اولین طرحی بود که درزمینهٔ شفاف‌سازی آراء نمایندگان مطرح شد، این طرح تنها به در خصوص مشخص شدن نمایندگان فعال در رأی‌گیری‌های صحن مجلس بود.

 

ارائه طرحی جدید در خصوص شفافیت سازی آرا نمایندگان مجلس

3 شهریور 98 طرحی دیگر در خصوص شفافیت سازی آرا نمایندگان در دستور کار مجلس قرار گرفت که در همان با 103  رأی مخالف در برابر تنها 69 رأی موافق رد شد.

«محمدمهدی زاهدی» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در آن زمان اعلام کرده بود که «با همین رأی‌گیری معلوم شد مجلس مشکل دارد، باید رأی‌ها شفاف شوند. بسیاری از مشکلاتی که در کشور ایجاد می‌شود به دلیل عدم شفافیت‌ها است».

طرحی که در دولت دهم نیز به تصویب نهایی نرسید. با شروع مجلس یازدهم یکی از شعارهای انتخاباتی آن‌ها شفافیت در خصوص آرای نمایندگان مجلس بود. طرحی که 12 بهمن‌ماه بررسی آن در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس به پایان رسید و گزارش نهایی به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع داده شد.

در کشورهای زیادی از جهان اصل شفافیت سازی آرای نمایندگان به‌عنوان یک اصل قابل‌قبول در نظر گرفته‌شده است. مجلسی که با شعار شفافیت آراء روی کارآمد و دیروز توانست با دریافت ۱۵۴ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه علنی با اولویت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی موافقت شد.. بااین‌حال «سعید حجاریان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب با کنایه به طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با کنایه به طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: «جلسات رسمی مجلس را غیرعلنی نکنید، شفافیت آرای نمایندگان مجلس خودمانی پیشکش ».

      

منابع : تسنیم، دنیای افتصاد

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها