رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مخالفت کردند.

به گزارش‌ صبح ساحل، کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ١۴٠٠ در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه رد شد.

کلیات لایحه بودجه با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از مجموع 262  رای ماخوذه به تصویب مجلس نرسید.

اما این اتفاق موافقان و مخالفانی دارد. عده‌ای معتقدند که مجلس بهترین تمصمیم را در این شرایط گرفته است. دکتر هادی کشاورز استاد اقتصاد دانشگاه بوشهر در واکنش به رد لایحه بودجه ۱۴٠٠ توسط مجلس گفت: لایحه بودجه ۱۴٠٠ پر از اشکال بود و تصویب آن می‌توانست منجر به افزایش نرخ تورم و افزایش شکاف طبقاتی در کشور شود. اقدام مجلس در رد کلیات بودجه کار درستی بود و بهترین تصمیم در این شرایط توسط مجلس گرفته شد.

در مقابل عده ای مخالف این تصمیم مجلس بودند و آن را اشتباه دانستند.  دکتر محمدرضا یوسفی شیخ رباط استاد اقتصاد دانشگاه مفید قم در واکنش به رد لایحه بودجه ۱۴٠٠ توسط مجلس به  گفت: رد لایحه بودجه توسط مجلس اقدام غلطی بود. مجلس نباید اینکار را میکرد. در این شرایط حساس، با این‌کار کشور را وارد حاشیه میشود. نباید چنین اتفاقی می افتاد. متاسفانه باید اذعان کنم، مجلس اشتباه کرد.

بودجه ۱۴۰۰ که قرار بود در جریان بررسی ها اصلاح و از بار تورمی آن کاسته و توجه بیشتری به معیشت مردم داشته باشد، در نهایت با افزایش ۳۰۰ هزار میلیاردی هزینه ها، دستکاری نرخ ارز، افزایش یارانه پردرآمدها، تبعات تورمی و سنگین تر شدن کسری تراز عملیاتی از کمیسیون تلفیق خارج شد، لایحه ای که دولت ارائه کرد و چندان مورد تائید کارشناسان و نمایندگان نبود در نتیجه اصلاحاتی که گفته می شد به شفاف سازی منتهی شده حتی در صحن علنی مجلس به بررسی هم نکشید و رد شد، آنهم با تاکید بر همان محورهایی که گفته شد اصلاح شده است! لایحه بودجه ۱۴۰۰ با سقف کلی ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان وارد مجلس شد و در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت ولی آنچه که خارج شد نشان از بودجه ۲۷۴۴ هزار میلیارد تومانی داشت.
به دنبال رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق دولت اعلام کرده که" آماده است در کنار مجلس اصطلاحات مورد نظر را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بریزد و درآمدهای واهی بیشتر شود اصلاح کند. "حال اینکه با این وضعیت جریان بودجه ۱۴۰۰ تا کجا و چگونه پیش می رود در ابهام قرار دارد.
منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها