رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان:

غرامت بیمه ای به کشاورزان هرمزگانی پرداخت می شود



 رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:کشاورزان و باغدارانی استانی که محصولات باغی و زراعی آن‌ها بیمه هستند، غرامت بیمه‌ای پس از برآورد و ارزیابی صورت گرفته به آن‌ها پرداخت می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، علی باقر زاده همایی افزود: با اشاره به سرمازدگی محصولات کشاوزری از کشاورزان استان خواست محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده تا خسارت سرمازدگی به آن‌ها تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه بهره برداران بخش کشاورزی قبل از بروز سرما بایستی محصولات کشاورزان خود را تحت پوشش بیمه قرار می‌دادند، افزود: با هماهنگی‌های انجام شده اکیپ‌های ارزیابی غرامت بیمه‌ای به مناطق اعزام شدند و بررسی‌ها درحال انجام می‌باشد.

به نوشته ایرنا،وی خاطرنشان کرد: تاکنون ارزیابی از مزارع خسارت دیده کشاورزی توسط بازرسان و مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی هرمزگان انجام و نتیجه آن به مدیریت بحران استانداری نیز ارسال شده است تا بعد از بررسی نهایی در وزارت کشور و دریافت مصوبه هیات دولت؛ اعتبارات لازم برای خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی تخصیص یابد.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: متاسفانه بیشتر محصولات کشاورزی در هرمزگان بیمه نیستند و دراین خصوص محصولاتی که بیمه نیز نبوده را در نتیجه ارزیابی‌ها به اداره کل مدیریت بحران استانداری و سپس به وزرات کشور ارسال می‌شود تا اعتباری برای سرمازدگی و پرداخت غرامت به این کشاورزان هم تصویب شود.

 باقرزاده همایی با اشاره به اینکه ارزیابی خسارت وارده به محصولات کشاورزی هرمزگان تا پایان فصل سرما درحال انجام است، گفت: متاسفانه در دیماه و بهمن‌ماه امسال شاهد خساراتی به لحاظ سرمازدگی محصولات کشاورزی در مناطقی از شرق، شمال و غرب استان بودیم.

وی اذعان داشت: کشاورزان باتوجه به سرمازدگی با کاهش عملکرد مواجه می‌شوند که امیدواریم محصولاتی که دچار سرمازدگی شده مجدد به چرخه تولید بازگردد و بایستی تمهیدات لازم درخصوص محافظت از خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی انجام شود.

این سرمای ناگهانی که در سال‌های قبل به این شدت سابقه نداشته است، امسال طبق آخرین برآوردها بیش از ۶۸۰ میلیارد ریال خسارت به محصولات زراعی و باغی کشاورزان هرمزگانی بویژه در شرق استان وارد کرده و آنان را با چالشی جدی مواجه کرده است.

این تغییر وضعیت ناگهانی دمای هوا و افزایش سرما امسال همه بخش‌های کشاورزی هرمزگان از جمله دامداری‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، استخرهای پرورش ماهی و حتی کندوهای عسل را غافلگیر کرده و از خسارت سردی هوا در امان نبودند.

اما با این حال کشاورزان هرمزگانی که به خیال سال‌های گذشته فکر غافلگیری افت دما و سرمای هوا را به این شدت نمی‌کردند، نه تجهیزاتی در اختیار داشتند و نه می‌دانستند که چه کاری باید برای مقابله با این سرما انجام دهند.

 همین امر سبب شد تا میزان خسارت‌های وارده به محصولات کشاورزی آن‌ها به حدی افزایش یابد که مردم از آن به عنوان سونامی سرما یاد ‌کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها