درباره نمایشنامه «زندگی گالیله»، نوشته «برتولت برشت»

روایت تبدیل شدن یک اسطوره به انسان


نویسنده: شیوا شاکری

«گالیله» دانشمند مشهور آلمانی است که محاکمه‌اش در کلیسا از روایات معروف تاریخی به شمار می‌آید. یافته‌های علمی او مغایر با عقاید مذهبی آن زمان بود. این موضوع کلیسا را رودرروی گالیله قرار داد. «برتولت برشت» نمایشنامه‌نویس شهیر آلمانی، زندگی دانشمند هموطنش را دستمایه نمایشنامه‌ای با نام «زندگی گالیله» کرده‌است. او  در این نمایشنامه سعی کرده است تا تصویر عمومی از دانشمندی مثل گالیله را بشکند. تصویری که دانشمندان را فقط مشغول تحقیق علمی و جان‌فشانی می‌بیند. در این تصویر دانشمندان وارستگانی هستند که جز به بهبود زندگی بشر نمی‌اندیشند. درواقع گاهی اسطوره‌سازی‌های نابه‌جا، تصویری خالی از صفات انسانی از افراد می‌سازد. در ادامه بیشتر با این نمایشنامه آشنا می‌شویم.
 معرفی نویسنده                                                                                                                                 
«اویگن برتولت فریدریش برشت»، سال 1898 میلادی در آلمان زاده شد. او غیر از نمایشنامه‌نویسی به کارگردانی تئاتر و سرودن شعر اشتغال داشت. برشت در سال 1933 میلادی به دلیل مخالفت با هیتلر از کشورش تبعید شد. برتولت برشت اکثر آثار مهم‌اش را در همین دوره نوشت. نمایشنامه‌های «ترس و نکبت رایش سوم»، «زندگی خصوصی نژاد برتر»، «ننه دلاور»، «زندگی گالیله»، «زن خوب سچوان»، «قیام آرتورو اویی» و «دایره گچی قفقازی»  بخشی از آثار او هستد. برشت مبدع سبک فاصله‌گذاری در تئاتر است. در این سبک تلاش می‌شود تا با استفاده از مواردی مثل نور و دیالوگ از غرق شدن مخاطب در نمایش جلوگیری شود. زندگی گالیله یکی از آثار مهم برشت است. ترجمه‌های متفاوتی از این اثر در بازار نشر ایران وجود دارد. نشر قطره یکی از ناشران این نمایشنامه با ترجمه «حمید سمندریان» است. این کتاب در 196 صفحه و با قیمت 30 هزار تومان عرضه شده‌است.
 درباره کتاب                                                                                                                                          
این کتاب به زندگی گالیله پرداخته است. گالیله‌ی این نمایشنامه با اسطوره‌ای متفاوت است که در بعضی موارد از او ساخته شده. در این نمایشنامه مخاطب با گالیله قهرمان روبه‌رو نیست. گالیله به دلیل فعالیت‌های علمی‌اش گرفتار دادگاه تفتیش عقاید می‌شود و برای زنده ماندن و رهایی از رنج، عقیده خود را انکار می‌کند. از دل همین ضعف اما قدرت او پدیدار می‌شود. بعد از این انکار گالیله فرصت پیدا می‌کند تا فعالیت‌های علمی خود را ادامه دهد و به نتیجه‌ای درخشان برسد. می‌توان گفت برشت با این شخصیت‌پردازی و اسطوره‌زدایی هم دید مخاطب را عوض کرده‌ و هم این فرصت را به خود داده‌است تا دیدگاهش را در نمایشنامه بیاورد. دیدگاهی مثل لزوم توجه به طبقه فرودست یا نگرانی از چگونگی بهره‌ گرفتن از دستاوردهای علمی. این نمایشنامه یکی از آثار مهم و شناخته‌شده برشت است. با توجه به جایگاه نویسنده در نمایشنامه‌نویسی، قطعا خواندن این کتاب خالی از لطف نخواهد بود.                                                                      
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها