اینفلوئنسرها برای تبلیغات مجوز بگیرند!



صدور دستورالعملی برای نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر انتشار آگهی در فضای مجازی، نگرانی‌هایی را در میان فعالان این حوزه ایجاد کرده است. دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی با اشاره به مبهم بودن این دستورالعمل تاکید می‌کند این موضوع، جا را برای هر نوع تفسیر سختگیرانه‌ باز می‌گذارد.

به گزارشصبح ساحل و به نوشته تجارت نیوز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخیرا دستورالعملی را با عنوان «ساماندهی آگهی‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی»، منتشر کرده است اما فعالان صنفی این حوزه نسبت به دستورالعمل تازه که به تصویب کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور رسیده است، انتقاداتی دارند.

بر اساس این دستورالعمل، رسانه‌های مجازی و حتی افراد تاثیرگذار یا همان سلبریتی‌ها، باید برای پذیرش و انتشار آگهی، از طریق کانون‌های آگهی و تبلیغاتی اقدام کنند اما بخشی که به طور ویژه مورد انتقاد فعالان حوزه تبلیغات مجازی و بازاریابی دیجیتال قرار گرفته آنجاست که این دستورالعمل مقرر می‌کند «کانون‌ها و انتشاردهندگان تبلیغات ضمن ایجاد دسترسی رصد و پایش برای دفتر تبلیغات، موظف به ایجاد سازوکار نظارتی برای پذیرش و انتشار آگهی هستند.»

نگرانی از نظارت‌های سختگیرانه

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی معتقد است تجربه نشان می‌دهد که نظارت وزارت ارشاد در مورد نظارت بیش از حد سختگیرانه عمل کرده و این موضوع مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد می‌کند.

او در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: دستورالعمل صادر شده بسیار مبهم است و هر تفسیری را می‌توان از آن کرد. این موضوع نگران‌کننده است و دست وزارت ارشاد را برای هر نوع سخت‌گیری‌‌ باز می‌گذارد و حتی ممکن است نظارت را به پیش از انتشار آگهی نیز بکشاند.

طالبی افزود: در کل، مدل ذهنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که پیش از انتشار هر اثری باید نظارت را انجام دهد اما رویه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که کسب و کارها، اثری را منتشر کنند و در صورت وجود هر مشکلی نیز مسئولیت آن را بپذیرند.

دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی با اشاره به این موضوع که روندهای اداری نظارت در وزارت ارشاد بسیار کند است، تاکید کرد: تبلیغات به سرعت عمل نیاز دارد و شرکت‌ها نمی‌توانند برای اجرای کمپین‌های تبلیغی خود ماه‌ها منتظر صدور تاییدیه بمانند.

دستورالعمل اصلاح شود

به گفته طالبی، دستورالعمل منتشر شده هنوز اجرایی نشده؛ رویه معمولا به این شکل است که بخش‌های دولتی بخشنامه‌ای را صادر می‌کنند و مدتی ماجرا را مسکوت می‌گذارند. در ادامه با برخی بازیگران بزرگ حوزه بر مبنای آن بخشنامه برخورد می‌کنند تا دیگران مجبور به تبعیت از تصمیم آنها شوند. به نظر او اکنون ماجرا در این مرحله قرار دارد.

طالبی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروهی در بخش حقوقی نظام صنفی رایانه‌ای، افزود: این کارگروه در حال بررسی موضوع است که راهکاری برای جلوگیری قانونی از اجرای این دستورالعمل پیدا کند.

به گفته دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی، در گذشته مواردی اتفاق افتاده که برخی تصمیمات غیرکارشناسی با تلاش‌های فعالان این حوزه متوقف شده است و این امیدواری وجود دارد که این بار نیز همین اتفاق رخ دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها