مدیر کل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش:

حضور هنرستانی ها در مدرسه، الزام است نه اجبار



مدیر کل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش در واکنش با اجباری یا ضروری بودن حضور در کارگاه‌های عملی اظهار داشت: اجبار را با ضروری بودن نباید اشتباه گرفت، حتی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که دروس کارگاهی هنرستان‌ها ضروری است.

«مصطفی آذرکیش» مدیر کل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بررسی وضعیت حضور دانش‌آموزان در کارگاه‌های عملی گفت: براساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش آموزش و ارزشیابی، دروس شایستگی فنی در شاخه فنی حرفه‌ای و دروس استاندارد در شاخه کاردانش به شیوه حضوری و تراکمی و همچنین درس کارورزی هم به صورت حضوری و تراکمی باید اجرا شود. به استناد این امر در جلسه پنجاه و دوم ستاد ملی مقابله با کرونا موافقت شد که دروس کارگاهی و عملی هنرستان‌ها نیز به شیوه حضوری در مناطق زرد و آبی برگزار شود. 

وی در ادامه افزود: تقریبا در همه کشور در مناطق زرد و آبی هنرستان‌ها با عوامل اداری و آموزشی شروع به فعالیت کردند و درصدهای متفاوتی از دانش‌آموزان در شهرهای متعددی به مدرسه مراجعه کردند. در کل حضور دانش آموزان در مدرسه هر استان متفاوت است، اما در هر صورت گزارش‌ها نشان می‌دهد که استقبال‌های خوبی رخ داده است. 

آذرکیش افزود: در این میان دروس غیرکارگاهی تحت هر شرایطی در مناطق قرمز، نارنجی، زرد و آبی در بستر بسترهای مجازی داخلی و تلویزیونی در حال اجرا است که شامل دروس عمومی می‌شوند، اما دروس کارگاهی نیز بر اساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی باید حضوری و تراکمی باشد. مدتی که به نوعی در برخی مناطق متوقف شده بود، با این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مجددا فعال شد.

وی خاطرنشان کرد: گزارشات ناظر بر این است نه تنها از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا استقبال شده، بلکه دروس کارگاهی در مناطق زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام بوده و هست.

مدیر کل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش گفت: به دلیل اینکه ما تنوع رشته‌ای داریم و اقتضائات هنرستان‌ها با هم متفاوت است بر این اساس  امکان بهره‌برداری از این مجوز ستاد کرونا هم متفاوت است. برخی هنرستان‌ها که زمین، باغ، مزرعه و... دارند و یا هنرستان‌هایی که دارای سوله‌های کارگاهی بزرگ هستند، امکان آموزش حضوری به علت وجود فضای باز وسیع میسر است.

وی ادامه داد: در فضاهای کوچک‌تر در بخشنامه راهنمای جریان مدیریت یادگیری در شرایط کووید۱۹ که ۲۳  مهر سال ۹۹ ارسال شد؛ با تصویب شورای مدرسه برنامه ریزی کارگاهی و غیرکارگاهی نیز انجام شده است که می‌توانند با گروه بندی دانش‌آموزان  و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به تکمیل فرایند آموزش مهارت اقدام کنند.

مدیر کل دفتر فنی حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: هنرجویان ما در هنرستان‌ها در زمانی که کرونا نبود، دو تا سه روز در هفته از کارگاه استفاده می‌کردند. هر میزان که کلاس‌ها تعطیل شود به اقتضای نیاز و زمان امکان پوشش‌دهی دانش آموزان در کارگاه‌ها وجود دارد.

وی در واکنش به حضور دانش‌آموزان فنی حرفه ای و کار و دانش در کارگاه‌های عملی در استان تهران گفت: طبق رصد میدانی صورت گرفته در استان تهران استقبال خوبی از برگزاری حضوری کارگاه‌های عملی صورت گرفته است. اما در کشور ما و در دنیا تصمیماتی که گرفته می‌شود متاثر از همان شرایط بحرانی است و مانند شرایط عادی نیست. در زمان شیوع کرونا چون یک نوع عدم قطعیت در دنیا حاکم است، نمی‌توان برنامه ریزی دقیق داشت. در کشورهای دیگر بازگشایی‌های محدودی صورت گرفت که با وجود یک ویروس جهش یافته برنامه‌ریزی‌ها را متاثر می‌کند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا حضور در کلاس‌ها و کارگاه‌های عملی اجبار است یا خیر؟ گفت: این کلمه را با ضروری بودن نباید اشتباه گرفت، حتی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که دروس کارگاهی هنرستان‌ها ضروری است. وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه رسید که از میان همه دوره‌های تحصیلی، دانش آموزان هنرستانی باید در کارگاه‌های عملی باشند، یعنی حضور دانش آموزان در کارگاه‌های عملی ضروری است. اگر اکنون از این ظرفیت استفاده نشود باید منتظر بمانیم تا دوباره فرصت بدست بیاید، در هر صورت باید این اتفاق می‌افتاد، زیرا دروس کارگاهی و عملی مصوبه قانونی دارد. 

وی اضافه کرد: در حالت عادی حضور دانش‌آموزان در کارگاه‌های عملی ۱۵ نفره است و اگر با احتساب شرایط کرونا تعدادی از دانش آموزان کاسته شود حتی با ظرفیت ۱۰ نفر هم کلاس‌ها برگزار می‌شود. حضور هنرجویان در هنرستان‌ها با توجه به ماهیت آموزش‌های کارگاهی و عملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

آذرکیش گفت: آموزش و پرورش ‌با اعلام وزارت بهداشت بازدید میدانی از ۱۵ هزار مدرسه در کشور را انجام داد، سپس طی آن وزارت بهداشت اعلام کرد که ۸۶ درصد از مدارس پروتکل‌ها را رعایت کردند.  

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از دانش آموزان هنرستانی برای حضور در کارگاه‌ها اقدام نکرده و مدرسه چه واکنشی نسبت به آنها داشته است؟ گفت: ما به مدارس گفتیم که به جای اقناع با والدین توافق کنند توافقی یعنی اینکه طرفین شرایط را می‌پذیرند و این در بهبود کیفیت مدیریت مدرسه نیز به نوعی موثر است. مدارس و مدیران باید به جای حذف مقاومت اولیا، آن را مهار کنند. همچنین مشکل را حل کنند نه اینکه آن را جا به جا کنند.

مدیر کل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: اگر واقعا خانواده‌ای خیلی نگران بود و فرزندش را به مدرسه نفرستاد، تعیین تکلیف این دانش آموزان مشخصا در آیین نامه‌های آموزشی دوره متوسطه قید شده است و پیشنهاد ما این است که والدین از مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای هنرستان‌ها حداکثر بهرمندی را داشته باشند تا آموزش هنرجویان کامل شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها