گزارش ثبت احوال کشور از سن ازدواج زنان و مردان ایران:

ازدواج کودکان، هرمزگان را در لیست میانگین سنی پایین قرار داد


نویسنده: صبح ساحل

سازمان ثبت احوال کشور در گزارشی میانگین سن ازدواج برای مردان و زنان را در سال ۹۸ اعلام کرد. بر اساس این آمار، هرمزگان در لیست پایین‌ترین میانگین سن ازدواج برای زنان و مردان قرار دارد.

به گزارش صبح ساحل، میانگین سن ازدواج در کل کشور در سال ۹۸ در مردان ۲۹.۷ سال و در زنان ۲۴.۸ سال به ثبت رسیده و این آمار در ۳۱ استان کشور متفاوت است. در این لیست استان هایی که پایین ترین سن ازدواج را دارند، استان هایی هستند که ازدواج کودکان در آن آمار بسیار بالایی دارد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۹۸ به ترتیب ۵ استان از جمله تهران (۳۲ سال)، البرز (۳۱.۵ سال)، مازندران (۳۰.۹ سال)، مرکزی (۳۰.۸ سال) و فارس (۳۰.۸ سال) دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده اند. همچنین به ترتیب ۵ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان (۲۵.۸ سال)، خراسان جنوبی (۲۷.۳ سال)، هرمزگان (۲۷.۷ سال)، خراسان شمالی (۲۷.۹ سال)، یزد (۲۸.۳ سال) و گلستان (۲۸.۴ سال) دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده اند.

در زنان نیز به ترتیب ۵ استان کشور از جمله کرمانشاه (۳۰.۱ سال)، تهران (۲۸ سال)، البرز (۲۷.۳ سال)، گیلان (۲۶.۴ سال) و مازندران (۲۶.۲ سال) دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده اند، همچنین به ترتیب ۵ استان کشور نیز از جمله سیستان و بلوچستان (۲۱ سال)، خراسان جنوبی (۲۲.۵ سال)، خراسان شمالی (۲۲.۷ سال)، هرمزگان (۲۳.۳ سال) و زنجان (۲۳.۶ سال) دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده اند.

ازدواج کودکان در هرمزگان، منشا پایین آمدن سن ازدواج

مرکز آمار ایران ۱۲ بهمن گزارشی درباره «وضعیت اجتماعی وفرهنگی ایران تابستان ١٣٩٩» منتشر کرد؛  بر اساس این گزارش، در تابستان سال ۹۹، در مجموع ازدواج ۹ هزار و ۵۸ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ثبت شده و در همین مدت، ۱۸۸ طلاق مربوط به دختران ۱۰ تا ۱۴ سال ثبت شده است.

برطبق آمار منتشر شده سال 1395، 962 پسر زیر 19 سال در استان هرمزگان ازدواج کرده اند که ازین تعداد، 21 نفر کمتر از 15 سال داشتند. شهرستان های جاسک و میناب هرکدام با 6 مورد بیشترین ازدواج پسران زیر 15سال را داشتند. آمارها نشان می دهد که در این سال، 6268 دختر زیر 19 سال ازدواج کرده اند که 723 نفر بین 14-10 و 11 مورد کمتر از 10 سال سن داشتند.

مقایسه تعداد ازدواج دختران زیر 11 سال نشان می دهد که تعداد نسبت به  سال های گذشته افزایش یافته است. بر طبق آمار سال 97، شهرستان های بندرعباس وجاسک، هرکدام با 3 مورد بیشترین ازدواج های دختران زیر 10 سال را داشتند. بیشترین ازدواج های 14-10 سال در بندرعباس با 155 مورد و میناب با 117 ثبت شده است. جالب است بشاگرد در میان شهرستان های که کمترین ازدواج دختران زیر 18 سال را دارند، جای دارد.

به طور کلی هرمزگان هر ساله در لیست استان هایی جای دارد که بیشترین آمار ازدواج کودکان در آن رخ می دهد و ازجمله استان هایی است که ازدواج های ثبت نشده یا با تاخیر به ثبت رسیده به وفور در آن دیده می شود. بنابراین تعداد ازدواج های موجود بدون شک آماری بیشتر از چیزی خواهد بود که ارائه شده است.همچنین طبق آمار سالنامه جمعیتی، در سال ۱۳۹5 در استان هرمزگان ۴8 زن کمتر از ۱۵ سال مادر شدند. از این شمار ۱2 مورد در شهرها و 36 مورد در روستاها فرزندان خود را به دنیا آورده اند. بارداری ها و زایمانی که در سنینی اتفاق افتاده اند که به عنوان «پرخطر» از آن یاد می شود.

منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، خبر آنلاین، شبستان، ثبت احوال کشور، روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها