درباره کتاب «خانه ملک»، نوشته «شراره قاسمی»

قصه آموزگاری دلسوز


نویسنده: شیوا شاکری

 هر اقلیمی می‌تواند پرورش‌دهنده افرادی باشد که مسئولانه برای اعتلای زادگاه‌شان تلاش می‌کنند. بیراه نیست اگر بگوییم معلمان نقش پررنگی در این بین دارند. «شهربانو محترمی» از همین آموزگاران دلسوز است که تلاش می‌کند تا علی‌رغم مشکلات و کمبودها، زمینه رشد هرمزگان را فراهم بیاورد. «شراره قاسمی» دختر شهربانو در کتاب «خانه ملک» ما را با شخصیت مادرش بیشتر آشنا می‌کند. او در بخشی از کتاب جا پای مادر می‌گذارد و برای ارائه تصویری واقعی از هرمزگان تلاش می‌کند. در ادامه خانه ملک، نویسنده و شخصیت اصلی کتاب را بیشتر می‌شناسید.
 معرفی نویسنده
«شراره قاسمی»، فرهیخته هرمزگانی و دختر «شهربانو محترمی» است. او می‌گوید شور و شعر را از مادرش به ارث برده‌‌است. شراره بعد از فوت مادرش تصمیم می‌گیرد تا کتابی را به پایان برساند که مادرش می‌خواست بنویسد. او علاقه به زادبومش را از مادر آموخته‌است و دغدغه شناساندن این خطه به عموم را دارد. تاجایی‌که حتی در خلال زندگی‌نامه مادرش می‌کوشد تا هرمزگان را به مخاطب معرفی کند. این کتاب تنها اثر منتشرشده شراره قاسمی است. او بعد از اندوه ناشی از فوت مادر، با استفاده از دست‌نوشته‌های شهربانو محترمی و قوت قلب نزدیکانش کار ناتمام مادرش را به پایان رسانده‌است. «خانه ملک» کتابی 162 صفحه‌ای است که موسسه آموزشی، تالیفی ارشدان در سال جاری منتشر کرده. قیمت این کتاب 30 هزار تومان است.
 درباره کتاب
«خانه ملک» در دو بخش نوشته شده‌است. بخش اول زندگی‌نامه شهربانو محترمی است که به شیوه داستانی نوشته شده. شهربانو دختر یک خانواده اصیل و متمول هرمزگانی است. او آموزگاری را به عنوان شغل و راه زندگی‌اش انتخاب می‌کند اما یک معلم معمولی نیست. تلاش شهربانو بهبود وضع آموزش در هرمزگان بود. به گونه‌ای که می‌توان گفت زندگی‌اش را وقف این موضوع کرد. او احساس مسئولیت بالایی نسبت به دانش‌آموزانش داشت. هدف شهربانو از آموزش به آنان، کمک برای ساختن آینده‌ای بهتر است. در بخشی از کتاب خانه ملک با دختری به نام «عبدالزهرا» مواجه می‌شویم که آرزوی پزشک شدن دارد. عبدالزهرا با کمک معلم‌اش شهربانو به این آرزو می‌رسد و در روزهای بیماری شهربانو محترمی که در بیمارستان بستری است، از پزشکان معلم‌اش است. بعد از زندگی شهربانو در فصل دوم کتاب، نویسنده به معرفی هرمزگان پرداخته‌است. او اطلاعاتی شامل جغرافیا، تاریخ و آداب‌ورسوم مختلف این استان را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. متن این کتاب روان و خوشخوان است و مخاطب را با خود همراه می‌کند. در بخش زندگی‌نامه اما روایت شراره از زندگی مادرش به جزئیات داستانی بیشتری نیاز دارد تا مخاطب با آن ارتباط بهتری برقرار کند. در هر حال اما کتاب خانه ملک گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال شناخت و کسب آگاهی بیشتر از استان هرمزگان هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها