افزایش ۶۵ درصدی قیمت انسولین وارداتی ایران



درحالی در ۱۰ماهه سال ۹۷ هر کیلوگرم انسولین به قیمت ۳۷ هزار و ۴۹۶ دلار وارد کشور شده که این مقدار در ۱۰ماهه امسال نزدیک به ۶۲ هزار دلار شده است و افزایشی ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش صبح ساحل، براساس آمارهای گمرک ایران، در ۱۰ ماهه امسال ۱۲۹ کیلوگرم انسولین به ارزش ۷ میلیون و ۹۹۸ هزار دلار وارد کشور شده که در مقایسه با ۷ ماهه سال ۹۷ کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

اما مقایسه قیمت وارداتی انسولین نیز نشان می‌دهد هر کیلوگرم انسولین درحالی در ۱۰ماهه سال ۹۷ به قیمت ۳۷ هزار و ۴۹۶ دلار وارد کشور شده که این مقدار در ۱۰ماهه امسال نزدیک به ۶۲ هزار دلار شده است. به عبارتی طی دو سال اخیر قیمت انسولین وارداتی ۶۵ درصد رشد داشته است. 

قابل ذکر است شاید شیوع ویروس کرونا بخشی از دلیل افزایش قیمت اقلام پزشکی را توضیح دهد، اما با توجه به اینکه تورم در کشورهای مبدا وارداتی بسیار ناچیز است این افزایش قیمت ۶۵ درصدی حتی با وجود اضافه شدن تحریم‌ها هم کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

با این وجود برخی مسئولان شرایط تحریم‌ها را یکی از دلایل اصلی کمبود انسولین‌های قلمی در بازار می‌دانند و معتقدند کمبود ارز و چالش در نقل و انتقال آن موج بروز کمبود انسولین‌های قلمی در داروخانه‌ها شده است. 

 کشور ما بارها با کمبود انسولین قلمی یا انسولین‌های آنالوگ و خارجی مواجه بوده‌است؛ در مهرماه امسال هم کمبود انسولین بیماران دیابتی را با مشکل مواجه کرده بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها