با رایزنی‌های اتاق بازرگانی بندرعباس در بُعد بین‌المللی

مناسبات تجاری هرمزگان و سنگال افزایش می‌یابد


نویسنده: سامیه طهورنیان

وبینار معرفی توانمندی‌های تجاری و سرمایه گذاری استان هرمزگان با «داکار» کشور سنگال ظهر امروز در  سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با حضور «محمدرضا دهشیری»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در داکار،«محمدرضا صفا»، رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی بندرعباس،«مهرداد بازرگان» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان«حسن قناعتیان» مدیرعامل شرکت دمباز، حمید رضائیان اصل، مدیر عامل مجتمع کشتی سازی صنایع فراساحل،«عبدلا لاسو» رئیس اتاق بازرگانی و کشاورزی داکار،«پاپ ابراهیم دیاگنه»، نایب رئیس اتاق بازرگانی داکار،«متر سیسه» رئیس اتاق بازرگانی آبزیان اتاق بازرگانی و کشاورزی داکار و دیگر اعضا برگزار شد.
به گزارش صبح ساحل، رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس، در این وبینار، ضمن تشکر از زحمات «سعید شعبان»، رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه هرمزگان، گفت: هرمزگان یک استان با ظرفیت بسیار بالا در ابعاد مختلف است و با وجود ظرفیت‌های کم نظیر به بهشت سرمایه گذاران و پایتخت اقتصادی و تجاری ایران معروف است.
محمدرضا صفا در ادامه افزود: استان هرمزگان ازهرچهار قابلیت شبکه‌های ارتباطات زمینی، ریلی، هوایی ‌ودریایی برخوردار است. همچنین با استفاده از ظرفیت حمل و نقلی این استان، دسترسی منطقه غرب آفریقا به آسیای میانه کاملا امکان‌پذیر است.
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در ادامه گفت: وجود ذخایر نفت و انرژی، پتروشیمی، گردشگری دریایی کشتی‌سازی، صید و صیادی، ترانزیت دریایی وجود محصولات بااررزش کشاورزی با قابلیت صادرات به کشورهای مختلف دنیا تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان است که اهمیت توسعه تجارت این استان را دوچندان می کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه سرمایه گذاران در هرمزگان از معافیت مناطق ویژه، مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی برخوردارند، گفت: وجود این ظرفیت‌ها در کنار مجتمع بندری شهید رجایی که دروازه طلایی واردات و صادرات کشور است اهمیت دوچندانی به این استان اقتصادی داده است.
صفا با اشاره به اینکه حدود ۸۵ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری کشور در بندر شهید رجایی انجام می‌شود، عنوان کرد: بدون شک حمایت  دو کشور از مناسبات بانکی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری، اعطای روادید به اتباع و فعالان اقتصادی ایرانی، تصویب و عملیاتی کردن اجتناب از اخذ مالیات و معافیت‌های گمرکی از کالاهای ایرانی از مهم ترین خواسته‌های فعالین اقتصادی برای توسعه روابط تجاری در سطح بین المللی است.
وی هم‌چنین یادآور شد: بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه‌مندی به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا، ازجمله کشور سنگال که دروازه ورود به منطقه غرب آفریقا است، نگاه می کند.
صفا با بیان اینکه سنگال می تواند زمینه مناسب برای ورود کالاهای ایرانی به منطقه غرب آفریقا را فراهم کند، گفت: همچنین امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق سنگال به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم است.
این مقام مسئول اضافه کرد: همکاری‌های آموزشی در زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی، غذایی و توریسم از دیگر زمینه‌های دارای مزیت برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه بین هرمزگان و سنگال است. به نمایندگی از بخش خصوصی هرمزگان آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام می نمایم.
وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی سنگال و بندر داکار به عنوان پایگاه دریایی، این کشور و شهر داکار ‌می‌تواند به پایگاه صادراتی ایران به کشورهای غرب آفریقا تبدیل شود.همچنین تبادل هیات‌‌های تجاری، پس از پایان شیوع بیماری کرونا ‌می‌تواند به گسترش همکاری‌‌ها کمک کند که آمادگی کامل خود را درا ین زمینه اعلام می داریم.
صفا در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنیم، اتاق داکار فهرستی از کالاهای مورد نیاز خود را برای اتاق بندرعباس ارسال کند تا در اختیار تشکل‌ها و فعالان اقتصادی قرار گیرد و صادرات به صورت هدفمند به این کشور صورت پذیرد. همچنین تفاهمنامه همکاری دوجانبه بین اتاق بازرگانی بندرعباس و داکار با هدف گسترش ارتباطات اقتصادی دوجانبه منعقد شود. بدون شک این تفاهمنامه می تواند سرعت ارتباطات انتقال اطلاعات و نحوه ارتباطات را بیشتر و هدفمند کند.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها