سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

فعلا برای نوروز بلیط رزرو نکنید/ با سهل‌انگاری مسئولان و مردم، موج چهارم کرونا در فروردین رخ می‎دهد



سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است: اگر ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مسئولان و مردم کشور ادامه داشته باشد، موج چهارم کرونا در فروردین رخ می‌دهد. در نهایت، مردم فعلا برای سفرهای نوروزی بلیط رزرو نکنند.  این درحالی است که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان روز گذشته از ساماندهی خانه‌های مسافر در هرمزگان خبرداده و گفته که  افراد متقاضی «خانه مسافر» تا ۱۵ اسفند مهلت دارند برای دریافت مجوز به دفتر جامعه هتل‌داران استان مراجعه کنند. درباره پذیرش مسافران نوروزی نیز هنوز در ستاد مقابله با کرونای استان تصمیم گیری نشده است و بستگی به وضعیت کرونا دارد.

به گزارش صبح ساحل، «دکتر علیرضا رییسی»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده انگاری و سهل انگاری مسئولین هم تاکید کنیم که تاکید بر آن بسیار مهم است. ساده انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القا کننده عدم رعایت پروتکل‌ها باشد. الان حتی در برخی شهرستان‌ها فرمانداران اندکی ساده انگاری می‌کنند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس شبکه بهداشتی و... هم ممکن است دچار این حالت شود که متعاقب آن نظارت و رسیدگی بر وضعیت بیماری کاهش می‌یابد و به تبع آن مردم هم به سوی ساده انگاری می‌روند و می‌گویند حالا که پاساژها باز است، عروسی و عزا به راه است و... پس دیگر خبری از بیماری نیست. باید بدانیم ویروس کرونا نه از بین رفته است و نه ضعیف شده است و ساده انگاری هیچ توجیه منطقی ندارد.

همین روند پیش رود، موج چهارم در فروردین رخ می دهد

وی افزود: اگر روند سهل‌انگاری به همین شکل پیش برود موج چهارم بیماری در فروردین ماه ۱۴۰۰ رخ خواهد داد؛ ولی اگر سهل‌انگاری نشود و حساسیت زایی درستی اتفاق افتد، امیدوار هستیم این موج شکل نگیرد تا با تعویق بروز آن واکسیناسیون تا حد قابل قبولی انجام شود. ممکن است میزان ابتلا در کشور با تاخیر کاهش یابد ولی میزان مرگ و میر به وضوح کاهش می‌یابد که این موضوع هدف اول ما در واکسیناسیون است.

بدترین میزان رعایت پروتکلها در نانوایی ها، پاساژها و مراکز پلیس + ۱۰

وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصناف نیز تصریح کرد: نکته حائز اهمیت آن است که تنها زدن ماسک برای جلوگیری از شیوع بیماری کافی نیست و مبحث مهمی به نام فاصله گذاری فیزیکی دغدغه مهم و جدی ما است. عدم تجمع، عدم تردد و تهویه مناسب ۳ عامل بسیار مهم در کنترل شیوع بیماری است. در حال حاضر نانوایی‌ها رتبه اول عدم رعایت پروتکل‌ها را دارند، سپس پاساژها و بازارهای جانبی و پلیس +۱۰ از بدترین نقاط در رعایت پروتکل‌ها هستند. از سوی دیگر در مراسمات عروسی و عزا هم بیشترین میزان ابتلا را شاهد هستیم. رئیسی درباره تالارهای پذیرایی نیز گفت: درباره تالارهای پذیرایی ما باید به چند نکته همزمان کنار هم نگاه کنیم. ما ترجیح  می‌دهیم عروسی در تالار و تحت نظارت نیروهای بهداشتی انجام شود اما به خانه‌ها و باغ‌ها کشیده نشود که معلوم نیست اصلا پروتکلی رعایت خواهد شد یا خیر. در تالار پذیرایی تعداد افراد، فاصله‌گذاری، ضدعفونی فضا و... تا حد زیادی کنترل می‌شود. اکنون در مناطق آبی حداکثر تعداد نفرات مجاز در هر بخش سالن ۵۰ نفر است و اگر رعایت شود ایرادی ندارد؛ اما برگزاری مراسم به غیر از این مناسب نخواهد بود.

اجازه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی را نمی دهیم

وی در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به سوال درباره سفرهای نوروزی و تمهیدات پیش بینی شده در این باره، گفت: پیش‌بینی فعلی بنده این است که باید نگران باشیم. با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین ماه رخ دهد سفرها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند. با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل‌های بهداشتی به نظر من سفرهای نوروز تقریبا منتفی است مگر اینکه در دو تا سه هفته آینده رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد و تعداد شهرهای آبی خیلی زیاد شود، این در حالی است که متاسفانه تعداد شهرهای آبی روزبروز در حال کاهش است. البته در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا شهرهای زرد مسافرپذیر  وارد شود. باید در مورد سفرها واقع‌نگر بود البته که می‌دانیم مردم تحت فشار هستند و برخی سه عید است که سفر نرفته‌اند، عید سال ۱۳۹۸ که سیل آمد، عید سال گذشته و امسال هم درگیر کرونا و ویروس جهش یافته هستیم و با این شرایط بعید است بتوانیم پیشنهادات مطرح شده در ستاد در مورد سفرهای هوشمند و سلامت را تصویب کنیم.

فعلا برای سفر نوروزی بلیط رزرو نکنید

رئیسی خاطرنشان کرد: به نظر بنده فعلا مردم اقدام به رزرو بلیط هواپیما، قطار و... برای نوروز ۱۴۰۰ نکنند؛ چون ما در یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم‌. البته مهم‌تر از رفتار ویروس، تغییر رفتار ما مهم است‌. اگر می‌توانستیم شرایط و رفتارمان در قبال ویروس را کنترل کنیم، می‌شد دو نوع سفر را انجام داد؛ در نوع اول ثبت‌نام افراد در تور بود تا حمل و نقل و محل اسکان آنها کنترل شود. در نوع دوم افرادی هم می‌توانستند با وسیله نقلیه خود اما تحت نظر تور سفر کنند تا محل اسکانشان تحت نظر باشد. این دو نوع سفر می‌توانست اجرایی باشد، اما در حالت سوم افراد با ماشین خود به خانه یا ویلای خود با اقوام می‌رفتند که در این حالت شرایط از کنترل ما خارج بود و در نوع آخر هم افراد با ماشین خود یا وسیله حمل و نقل عمومی به سفر می‌رفتند و در پارک‌ها چادر می‌زدند که این نوع از سفر از ابتدا ممنوع اعلام شد. در حال حاضر مشکل اصلی ما سفر رفتن گروه سوم است. اگر پروتکل‌ها در ۲ هفته باقی‌مانده به خوبی رعایت شود آن وقت شاید بتوان اجازه داد سفرهای نوع یک و دو انجام شود اما اگر موفق به رعایت پروتکل‌ها نشویم دیگر سفرها امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای سفرهای نوروزی ممنوعیت اعمال خواهد شد یا محدودیت؟، گفت: اگر شرایط بیماری به شکل مساعد و کاهشی پیش نرود، ما محدودیت در سفر اعمال خواهیم کرد و کسی که به نقاط ممنوعه سفر می‌کند باید جریمه پرداخت کند. فعلا برنامه اصلی ما افزایش تست‌ها و افزایش تزریق واکسن در گروه‌های آسیب‌پذیر است.

هزینه واکسیناسیون کرونا چقدر است؟

رییسی در پاسخ به این سوال که واکسن کرونا برای چه کسانی رایگان است، گفت: فعلا گروه‌های پرخطر واکسن را به شکل رایگان دریافت می‌کنند و این رایگان بودن باید تا اتمام واکسیناسیون گروه پرخطر ادامه دهیم. نگاه ما واکسینه کردن رایگان کل کشور است اما همه چیز بستگی به شرایط پیش روی ما دارد، واکسن هم ارزان نیست اما دولت با این فشار اقتصادی  فعلا تعهد کرده است که گروه پرخطر رایگان واکسینه شوند.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در بهبودیافتگان کووید

معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد تزریق واکسن به بهبودیافتگان کرونا نیز گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که فعلا افرادی که یکبار مبتلا شدند را از اولویت خارج کنیم اما در نهایت باید واکسن بزنند. دو توصیه در این زمینه وجود دارد یکی آنکه این افراد فقط یک تک دوز دریافت کنند چون آنتی‌بادی در بدنشان وجود دارد، توصیه دوم این است که این افراد هم مانند افراد عادی واکسن بزنند. واکسن تولیدی انستیتو پاستور یک مودالیته دارد که تک دوز است و مخصوص مبتلایان بهبود یافته بیماری است.

زمان تزریق دوز دوم واکسن کرونا

وی افزود: دوز دوم واکسن‌ها معمولا سه تا چهار هفته پس از تزریق اول انجام می‌شود، دوز دوم ۱۰ هزار واکسن اولی که تزریق شد، دپو شده است و دوز دوم ۱۰۰ هزارتایی که اخیرا به دستمان رسیده هفته آینده به کشور می‌آید تا در موعد مقرر به افراد تزریق شود.

محموله ۲۵۰هزار دوزی واکسن "سینوفارم" در راه است

وی درباره محموله بعدی واکسن کرونای وارداتی، بیان کرد: محموله بعدی ۲۵۰ هزار دوز واکسن «سینوفارم»  چین است که مورد تایید بوده و آن را برای گروه درمان شاغل در مطب‌ها شامل متخصصان عفونی، داخلی و... استفاده می‌کنیم. سپس باقی مانده افرادی که جانبازی کمتری دارند و افراد شاغل در زندان‌ها، سربازخانه‌ها و قسمتی از افراد سالمند را واکسینه می‌کنیم. دسته بندی افراد سالمند برای ما به این شکل است که بالای ۸۰ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال، ۶۴ تا ۷۰ سال و گروه بعدی اولویت‌دار افراد دارای بیماری مزمن ۱۶ تا ۶۴ سال هستند. سالمندان ساکن در منازل خودشان از طریق شبکه بهداشتی و بستر پرونده الکترونیک سلامت شناسایی می‌شوند البته در عین حال این امکان را هم درنظر گرفته‌ایم تا اگر نام فردی در سیستم ثبت نبود با ارسال یک پیامک اقدام به ثبت‌نام در سیستم کنند.

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها