مدیر مرکز خلاقیت شهرداری بندرعباس:

صنایع دستی و آیین های سنتی، قدیمی ترین صنعت خلاق بندرعباس است



مدیر مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری بندرعباس با بیان اینکه صنایع دستی و آیین های سنتی، قدیمی ترین صنعت خلاق بندرعباس است گفت: پیشینه فرهنگی مردم بندرعباس در بخش صنایع دستی،هنرهای محلی،غذاهای دریایی،موسیقی و ترانه های بومی،چشمگیر است و به همین خاطر،آن را از سایر نقاط،متمایز کرده است.
به گزارش صبح ساحل، احمد پایدار گفت: بندرعباس، به عنوان جنوبی ترین شهر ساحلی کشور از سابقه ای دیرینه در تجارت دریایی برخوردار است و به همین دلیل،ارتباطی نزدیک میان مردم این شهر با مردم دیگر کشورها برقرار بوده و این ارتباط به مبادلات فرهنگی نیز منجر شد.
او ادامه داد: صنایع دستی و آیین های سنتی که موضوع پیوست بندرعباس به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو بود در سه شاخه صنایع دستی کاربردی و دریایی،تزئینات لباس محلی و موسیقی بومی،تولیداتی متعدد دارد که قایق سازی،توربافی،مجسمه های صدفی،زیورآلات ،تابلو برجسته صدفی،آویز،ظروف سفالی،حصیر و تک بافی،ظروف حصیری و سواس از جمله این تولیدات است.
مدیر مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری بندرعباس با اشاره به نمونه های تزئینات لباس محلی از بادله دوزی، گلابتون دوزی،کمه زنی،تلی بافی،برقع و خوس دوزی  گفت: این نمونه ها حاصل تلاش و هنرمندی مردم بندرعباس است که باید پاس داشته شود.به گفته مدیر مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری بندرعباس،موسیقی زار،لیوا،لوطی ها،تک نوازی عود،دهل،جفتی و جهله از جمله هنرهای شهر خلاق بندرعباس در بخش موسیقی خاص است و سنگ زنی،موسیقی دریانوردی،تعزیه خوانی و سینه زنی نیز از جمله موسیقی های آیینی و مذهبی این شهر را تشکیل می دهد.
ویدر پایان گفت: این هنرها باید گرامی داشته شود و پیوستن به شبکه جهانی شهرهای خلاق ،بهترین فرصت برای بیان این ظرفیت های فرهنگی و هنری است و دست اندرکاران باید در این زمینه ،تلاش کنند.
 
بندرعباس،عضو شبکه جهانی شهرهای خلاق در حوزه صنایع دستی و آیین های سنتی است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها