واردات کالاهای عجیب در مناطق آزاد؛ از زردچوبه و زیپ تا قیچی و دستمال گردن



مقامات مناطق آزاد از هزینه‌ی سالانه بیش از 20 هزار میلیاردی برای توسعه خبر دادند، درحالی که این مناطق به مکانی برای واردات کالاهای عجیب‌وغریب تبدیل شده‌است. در ادامه به بخشی از واردات کالاها طی چند سال اخیر می‌پردازیم.

به گزارش صبح ساحل، در سال ۹۸، سهم مناطق آزاد از صادرات کل کشور ۲٫۵ درصد و از واردات ۱٫۶ درصد بوده است. اما نکته جالب اینجاست که عمده کالاهای صادرشده از این مناطق، محصولات پتروشیمی است. کالاهایی که از دیگر نقاط کشور هم صادر می‌شود و این مناطق در مقایسه با دیگر مناطق کشور، مزیت خاصی ندارند. اما نکته جالب درباره واردات این مناطق، واردات کالاهای عجیب و البته ممنوعه است.

اگرچه جزئیات آمار صادرات سال‌های ۹۸ و ۹۹ در دسترس نیست، اما بررسی آمارهای سال ۹۷ و ۹۶ نشان می‌دهد مناطق آزاد ایران در ازای صادرات محصولات پتروشیمی، کالاهای خاصی از کشورهای مختلف وارد کرده است. مداد تراش، روروک، کالسکه عروسک، زیپ، شانه و گیره مو، مداد رنگی و مداد شمعی و دستمال گردن، زردچوبه، سرپیچ لامپ و چوب هاکی از جمله کالاهایی است که وارد این مناطق شده است.

اما نکته قابل توجه درباره این واردات این است که نام برخی از کالاهایی که واردات آن به سرزمین اصلی ممنوع است در لیست واردات مناطق آزاد دیده می‌شود.

سال ۹۷ وزارت صمت، لیستی از ۱۵۰۰ کالای ممنوعه وارداتی به کشور منتشر کرد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از این کالاها با وجود ممنوعیت واردات به سرزمین اصلی، وارد مناطق آزاد شده‌اند. از جمله مداد رنگی، دستگاه ساخت قهوه و چای، قیچی، اشیای سرمیز یا آشپزخانه، شال و دستمال گردن لوازم دفتر کار و مدارس (مداد و مدادرنگی و مداد تراش و اتود و غیره) صابون مایع و جامد.

لیستی که نشان می‌دهد در شرایط تحریم و محدودیت ارزی، اگرچه وزارت صمت محدودیت‌هایی برای واردات وضع کرده اما برخی با کمک امتیازات مناطق آزاد، این کالاها را وارد کشور کرده‌اند. نکته قابل توجه دیگر این است که عمده کالایی که از این مناطق صادر شده، محصولات پتروشیمی است. این در حالی است که قرار بود این مناطق به قطب صادرات و صادرات مجدد کشور تبدیل شود. اما در این مناطق هم، لیست صادرات، دقیقا شبیه لیست صادرات دیگر مناطق است. پس مزیت این مناطق برای کشور چیست و چرا باید این مناطق توسعه پیدا کنند؟

«سهل آبادی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بهمن ماه سال 1396 از واردات برخی کالاهای عجیب خبر داده‌بود. از واردات سیگار برگ گرفته تا وارد کردن چند میلیون دلار لاک و خاکستر!  به گفته‌ی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، واردات ده‌ها مورد پتو به مبلغ ده‌ها میلیون دلار که در سه مورد آن پتو با کرک حیوانات خارجی وارد کشور شده‌بود. همچنین ده‌ها میلیون دلار توتون قلیان با حقوق ورودی 5 درصدی وارد کشور شده در حالیکه دستگاه نوار قلب – دستگاه بازکننده عروق – دریچه اکسیژن هوا در اتاق عمل حقوق ورودی 15 درصد داشت. به عبارتی وسایل سرطان زا با تعرفه 5 درصد وسایل درمان با تعرفه 15 درصد وارد کشور می‌شد. نکته جالب توجه‌ اینجاست که آن زمان  صدها میلیارد تومان خرج مبارزه با وسایل سرطان انجام می‌شد.

منبع: تجارت نیوز/ تسنیم

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها