بی‌آرتی بندرعباس به یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای رسیدن به سرانجام نیاز دارد

ابر پروژه شکست‌خورده


نویسنده: راضیه نیرومند

سیستم اتوبوس‌های پرسرعت (بی‌آرتی)، سال‌های زیادی است که در کشورهای مختلف برای افزایش کیفیت و سرعت خدمات اتوبوس‌ها استفاده می‌شود. با توجه به افزایش شمار خودروهای شخصی در بندرعباس، معضل ترافیک، نبود سیستم حمل‌ونقل مناسب، نیاز به مواردی همچون بی‌آرتی، به وضوح احساس می‌شود. با وجود درآمدهای کلان این شهر جنوبی، سوال اکثر شهروندان این است که چرا با هزینه‌های بسیار زیادی که برای شروع این طرح شده، همچنان شاهد بی‌نتیجه ماندن و رهاسازی پروژه هستیم. مسئولان تصمیم‌گیرنده درباره این پروژه هربار از بهره‌برداری بی‌آرتی در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند. آیا این آینده بالاخره خواهد رسید؟ در ادامه سرکی به جزئیات این طرح کشیده‌ایم.

 

 گفت‌وگو با «عبدالحسین ارجمنـد»، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس درباره اجرای
طرح بی‌آرتی

 
توسعه حمل‌ونقل درون شهری، اولویت شهرداری است
«عبدالحسین ارجمنـد»، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس است. او معتقد است باید هرچه سریع‌تر توسعه حمل‌ونقل درون شهری بندرعباس محقق شود و شهرداری تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته‌است. در ادامه این ابهام را بررسی می‌کنیم که چرا با علم به این ضرورت، هنوز پروژه بی‌آرتی بی‌سرانجام مانده‌است.

 
 اجرای طرح پروژه بی‌آرتی از چه زمانی آغاز شده است؟ علت وقفه چندماهه در پروژه چیست و بهره‌برداری کامل از این طرح به چه بازه زمانی نیاز دارد؟
این برنامه در طرح ترافیکی سال ۸۹ مصوب شد و در شورای ترافیک استان نیز مورد موافقت قرار گرفت. با توجه به این‌که بهبود شبکه حمل‌ونقل درون شهری یکی از اولویت‌های مهم شهرداری است، ساخت شبکه بی‌آر‌تی بندرعباس از سال ۹۴ آغاز شد. کمبود منابع مالی یکی از مشکلات در کندی اجرای شبکه اتوبوس های تندرو بی‌آرتی این شهر بوده و هم‌اکنون تکمیل این شبکه نیازمند یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار است که به دلیل مسایل مالی و نوسانات ارز به تعویق افتاده و نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان آن اعلام کرد.

  
 ایستگاه‌های تعبیه‌شده در سطح شهر در چه وضعیتی به سر می‌برند؟
احداث ایستگاه‌های بی‌آرتی با مشارکت بخش خصوصی در دست اقدام است. البته به طراحی و زیبایی ایستگاه‌ها توجه ویژه‌ای شده‌است و از المان‌های بومی در آن استفاده خواهد شد. حداقل ۲۵ ایستگاه برای این بخش در نظر گرفته شده است. درباره ایستگاه‌های اتوبوسی که در سال‌های قبل جانمایی و نصب شد، بنا به دلایلی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدیم؛ زیرا بخش خصوصی نتوانست به تعهدات خود عمل کند. با این حال شهرداری بندرعباس پیگیری‌های لازم را از طریق مراجع قضایی انجام داد. در صورت اتمام پرونده پیمانکار بخش خصوصی و تعیین تکلیف، باید این کانکس‌ها به شهرداری برگردانده و جانمایی، ساماندهی و بهسازی آن‌ها انجام شود که البته با اجرایی شدن طرح بی‌آرتی تغییرات اساسی را در جانمایی این ایستگاه‌ها خواهیم داشت.

 
 چه تعداد اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران در نظر گرفته شده است؟ مسیرهای تردد به چه صورت خواهد بود؟
در بحث تجهیز و خرید اتوبوس‌های خطوط بی‌آرتی، با شرکت‌های فروشنده، قراردادها مجددا تنظیم و اقدامات لازم انجام شده است. برآورد حداقلی شهرداری در هزینه تکمیل این ناوگان که در حال حاضر ۲۲ دستگاه موجود است. طرح اتوبوس تندرو شهری در خیابان اصلی امام خمینی (ره) به طول ۲۸ کیلومتر، شامل ۱۴ کیلومتر رفت و ۱۴ کیلومتر برگشت در دست اجرا است. دو مسیر برای اجرای خطوط بی‌آرتی در نظر گرفته شد تا با پوشش مسیرهای پرتردد، شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند. این مسیر دو پایانه اصلی دارد که از میدان باهنر آغاز و تا میدان دفاع مقدس امتداد می‌یابد. 22 دستگاه اتوبوس بی‌آرتی با عبور از بلوار علی‌ابنابیطالب، بلوار امام خمینی، تقاطع داروپخش، بلوار امام خمینی ضلع غربی خیابان طلوع، بیمارستان خاتم‌الانبیا، حد فاصل سیدمظفر و بلوار چمران، تقاطع نواب صفوی، پارک شهر، مصلی، شهرداری مرکزی ضلع غربی میدان ابوذر، ضلع شرقی فلکه برق، بلوار امام موسی صدر، میدان شهدا، مجتمع ورزشی هفتم تیر، دانشگاه پیام نور، چهارراه ۲۲ بهمن، سورو و ضلع غربی شهرک شهید باهنر برای جابه‌جایی شهروندان وارد فعالیت خواهد شد. با بهره‌برداری از این شبکه شاهد بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر بندرعباس خواهیم بود و امکان جابه‌جایی سه هزار نفر در مسیرهای مذکور در هر ساعت وجود دارد.

 
 خیابان‌های بندرعباس قابلیت اجرای  طرح بی‌آر‌تی را دارد؟ آیا در اجرا با مشکلاتی نظیر ترافیک مواجه نخواهیم شد؟
مشکل ترافیک همچنان معضلی برای شهروندان بندرعباسی است. طرح‌هایی نظیر زوج و فرد کردن خودروهای سطح شهر نیز می‌توانست تا حدودی به رفع ترافیک شهر کمک کند اما از آن‌جایی که مشکلات باید از ریشه بررسی شود، تمام سعی ما بر این است تا با راه‌اندازی هرچه زودتر خطوط بی‌آرتی بتوانیم موجبات رضایتمندی شهروندان را فراهم کنیم. با وجود ظرفیت‌های خیابان‌های بندرعباس این طرح با مشکلاتی روبه‌رو شده و از برنامه زمان‌بندی عقب مانده است. در این طرح با مشکل عرض بعضی از معابر رو‌به‌رو بوده‌ایم؛ همچون خیابان امام خمینی که در هر صورت این طرح باید در آن اجرایی شود. تراکم جمعیتی و تردد خودروها در این خیابان بسیار زیاد است. در بخش دیگری از این چالش‌ها می‌توان به معارضات در انشعابات خیابان‌ها، تغییر در دوربرگردان‌ها و بررسی دوباره خیابان‌ها اشاره کرد که به زودی تمامی این مشکلات بررسی و رفع خواهد شد. با اجرای طرح بی‌آرتی علاوه‌بر کاهش ترافیک، رونق حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، شاهد تکمیل چرخه سلامت خواهیم بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها