ردیابی ملخ صحرایی در بیش از ۲ میلیون هکتار از اراضی هرمزگان



مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از اجرای عملیات ردیابی ملخ صحرایی در نیمه دوم سالجاری در بیش از ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، سید عبدالرضا اشرف منصوری افزود: این میزان پایش با مشارکت نیروهای مردمی و کشاورزان و همچنین بکارگیری از سیستم‌های جدید ردیابی که اخیرا آموزش‌های استفاده از آن در اختیار همکاران در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها قرار گرفته، انجام شده است.
وی بیان داشت: همچنین از ابتدای دیماه سالجاری تاکنون نیز عملیات ردیابی ملخ های صحرایی با استفاده از نرم افزار جدید ( ELOCUST۳M) در هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی هرمزگان انجام شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: این میزان ردیابی در تهیه نقشه‌های پیش آگاهی ملخ های صحرایی در جنوب کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به عنوان یکی از خطوط ورود این آفت به کشور شناخته شده است، بیان داشت: هرمزگان از جمله استان‌های دارای رکورد بالا در میزان ردیابی با نرم افزار یادشده است.

 

گفتنی است که باتوجه به پیش بینی فائو و سازمان حفظ نباتات کشور، احتمال افزایش هجوم ملخ های صحرایی به استان های جنوبی از جمله هرمزگان باتوجه به وجود جمعیت انبوه ملخ بالغ در عربستان، وجود جریانات جوی و جهت وزش باد است.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه پارسال در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه در غرب هرمزگان گزارش شد و علت مهاجرت آن‌ها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج فارس و دریای عمان وارد خاک ایران شده بودند.

 اسفندماه سال ۹۷، نیز شاهد هجوم دسته ای از این ملخ ها در شرق هرمزگان (بخش سندرک از توابع میناب) بودیم که با عبور از کشور عمان و همچنین آب‌های دریای عمان به جنگل ها و مراتع سواحل مکران حمله کردند.

در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران با اشاره به حمله ملخ ها به ۱۰ استان کشور درسال کشاورزی گذشته(مهر۹۷تا شهریور۹۸) از هرمزگان به عنوان موفق ترین استان در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.

وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۲ هزار هکتار با تولید سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰هزارتن محصول (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) اعلام شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها