5 فرمانده زن اقتصاد جهان را بشناسید



در دهه‌های اخیر حضور زنان در بازارهای مالی جهان و نهادهای تصمیم ساز اقتصادی و مالی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از اقتصاد نیزو، با رشد و پیشرفت جوامع نقش‌های اجتماعی زنان گسترش یافته است. در بازارهای مالی نیز -هر چند با تاخیر بیشتری- حضور زنان در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که شاهد جلوس زنان بر صندلی‌های ریاست در سازمان‌های مهم اقتصادی و مالی جهان هستیم.

     

بورس

   

5 زن مهم در اقتصاد جهان

   

در روزهای پایانی بهمن ماه «انگوزی اوکونجو ایوالا» به‌عنوان نخستین زن رئیس سازمان تجارت جهانی انتخاب شد تا یکی از پست‌های کلیدی و مهم بین‌المللی در اختیار زنان قرار بگیرد. درحال‌حاضر ریاست صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و بانک اروپایی بازسازی و توسعه به عهده زنان است.  

«کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول است، «کریستین لاگارد» ریاست بانک‌مرکزی اروپا را بر عهده داردو «اودیل رنو باسو» به‌عنوان رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه فعالیت می‌کند. «جنت یلن» نیز به تازگی وزیر خزانه‌داری آمریکا شد و «کریستیا فریلند» نیز معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کاناداست.

   

بورس

دختر بی‌پروای وال استریت

    

دختر بی‌پروا یک مجسمه برنزی از دختری جسور است که سال 2018 ابتدا در منطقه مالی منهتن در نیویورک نصب شد و سپس به وال استریت منتقل شد. این مجسمه نماد حضور زنان در بازار مالی است چرا که دهه‌ها زنان افرادی ریسک‌گریز و ناتوان از ورود به بازارهای مالی تلقی می‌شدند ولی این مجسمه نمادی است برای زنان جسور و توانمند که امروز در بازارهای مالی حضور چشمگیری دارند.

   

مجسمه دختر بی پروا - وال استریت

    

اولین رئیس زن در بورس نیویورک

    

استیسی کانینگام (Stacey Cunningham‎) متولد ۱۹۷۴ و بانکدار و مدیر اجرایی آمریکایی است که در حال حاضر به ‌عنوان شصت و هفتمین رئیس بازار بورس نیویورک فعالیت می‌کند. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه لی‌های است و فعالیت در بورس نیویورک را از سال ۱۹۹۶ آغاز کرد. کانینگام پیش‌تر در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ مدیر بازارهای سرمایه بازار بورس نزدک بود.

     

اولین زن صاحب منصب بورس نیویورک

      

موریل‌فای‌میکی سیبرت (Muriel Siebert) اولین زنی بود که در بازار سهام نیویورک صاحب یک صندلی شد و نیز نخستین زنی بود که در راس یک شرکت عضو بورس در نیویورک قرار گرفت. او در ۲۸ دسامبر ۱۹۶۷ به این دسته پیوست؛ دسته‌ای که ۱۳۶۵ عضو مرد داشت. سیبرت در ۱۲ سپتامبر ۱۹۲۸ در خانواده‌ای یهودی در کلیولند اوهایو به دنیا آمد. او کار خود را از بنگاه‌های دلالی سهام شروع کرد. در سال ۱۹۶۷ شرکتی با نام خودش، موریل سیبرت تاسیس کرد که برای نهادهای مالی کارهای تحقیقاتی و تحلیل‌های مالی خرید و فروش می‌کرد. در همان سال او برای داشتن یک صندلی در بورس نیویورک درخواست داد؛ اما از ۱۰ مردی که او از آنها خواهان حمایت مالی شد، ۹ تن او را رد کردند.

خود سازمان بورس، برای پذیرش درخواست سیبرت یک شرط گذاشت و تاکید کرد که او باید  تاییدیه‌ای از یک بانک ارائه کند مبنی بر آنکه بانک مزبور حاضر به دادن ۷۰ درصد از مبلغ لازم برای خرید این جایگاه به مبلغ ۴۴۵ هزار دلار است. سرانجام بانک چیس منهتن با درخواست وام وی موافقت کرد و به این ترتیب او توانست نخستین زنی باشد که چنین جایگاهی را به دست می‌آورد.

در سال 1977 او به سرپرستی بانک‌های ایالت نیویورک منصوب شد تا بر همه بانک‌های این ایالت با گردش مالی 500میلیارد دلاری نظارت کند. هرچند در آمریکا در این دوران برخی نهادهای مالی با ورشکستگی مواجه شدند اما در ایالت نیویورک و تحت نظارت سیبرت، هیچ بانکی ورشکسته نشد. در اواسط دهه نود شرکت متبوع وی با یک خرده‌فروشی مبلمان به نام «جی مایکل و پسران» -که داشت ورشکسته می‌شد- ادغام شد و شرکت جدیدی با نام هلدینگ سیبرت، سهام خود را در بازار بورس عرضه کرد. سیبرت در عین حال به عنوان مفسر مالی بازارهای سهام نیز فعالیت می‌کرد.

سیبرت از حامیان موثر زنان و اقلیت‌ها در صنعت بود. او در سال 1990 از «طرح خیریه کارآفرینی سیبرت» پرده برداشت که به خریداران امکان می‌داد در امور خیریه جوامع خود مشارکت کنند. تا سال 2006 بیش از 5 میلیون نفر در این طرح شرکت کردند.  سیبرت در هیات مدیره بسیاری از موسسات خیریه همانند باشگاه اقتصادی نیویورک، شورای بازرگانی دولتی نیویورک، شورای پیشاهنگی آمریکا، موزه گیلد هال و... عضو بود. او هرگز ازدواج نکرد و فرزندی نداشت. موریل سیبرت در 24 آگوست 2013 در پی ابتلا به سرطان در نیویورک درگذشت. 

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها