سازمان ملل متحد:

یک‌سوم کشورهای جهان، ورود توریسم را ممنوع کردند



سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد که 32 درصد مقاصد گردشگری به طور کامل بسته شدند و بیشترین تعطیلی مقاصد در آسیا، اقیانوسیه و اروپا رخ داده‌است.

به گزارش صبح ساحل، بنا بر تازه‌ترین داده‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تاکنون از هر سه مقصد گردشگری در جهان، یک مقصد به‌طور کامل به‌روی گردشگران بسته شده است. این سازمان معتقد است که انواع نوظهور و جهش‌یافته کووید ۱۹، دولت‌های بسیاری را متقاعد کرده‌ است تا دست از تلاش برای کاهش محدودیت‌های دوران پاندمی بردارند. این کشورها که اغلب متعلق به اروپا، آسیا و اقیانوسیه هستند، بار دیگر مقاصد گردشگری خود را به‌روی مسافران بسته‌اند. از ابتدای ماه فوریه، ۳۲ درصد از مقاصد گردشگری جهان به‌طور کامل به‌روی گردشگران بین‌المللی بسته شده است. این در حالی است که بیش از نیمی از این مقاصد که شامل ۳۸ کشور می‌شوند، در حدود ۴۰ هفته است که در تعطیلی به‌سر می‌برند. ۳۴ درصد مقاصد دیگر نیز در همین بازه زمانی به‌ حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند. همچنین بنا بر گزارش سازمان جهانی گردشگری، پنج مقصد آلبانی، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، مقدونیه شمالی و تانزانیا تمامی محدودیت‌های سفر را افزایش داده‌اند. داده‌های این گزارش، قوانین ۲۱۷ مقصد گردشگری جهان و پیامدها‌ی آن را توصیف می‌کند.

در این گزارش که ۶۹ مقصد برتر گردشگری جهان را بررسی کرده آمده است: بیش از نیمی از این مقاصد (۳۸ مورد) حداقل ۴۰ هفته بسته شده بودند و ۳۴ درصد از کل مقاصد گردشگری هنوز برای گردشگران بین‌المللی نیمه تعطیل هستند.

در گزارش سازمان ملل ذکر شده است که شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا در جهان باعث شده است تا کشورها دست از برداشتن محدودیت‌های خود بردارند و محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدیدی وضع کنند.

در این گزارش اشاره شده که بیشترین تعطیلی مقاصد گردشگری در آسیا اقیانوسیه و اروپا اتفاق افتاده است. از میان ۶۹ کشوری که مرزهای خود را تماما به‌روی گردشگران بسته‌اند، ۳۰ کشور در شرق آسیا و اقیانوسیه، ۱۵ کشور در اروپا، ۱۱ کشور در آفریقا، ۱۰ کشور در آمریکا و سه کشور در خاورمیانه قرار دارند. بسیاری از کشورهایی که مرزهای خود را باز نگه داشته‌اند نیز ورود گردشگران را منوط به ارائه پاسخ منفی تست کرونا و اطلاعات تماس برای ردیابی دانسته‌اند.

توریسم در ایران

ایران شهر چهار اقلیم، با سرزمینی زیبا و صنایع دستی خاص، کشوری که دو شهرش در یونسکو به‌عنوان شهر خلاق غذا و شهر صنایع دستی انتخاب شده‌اند، رتبه چهل و هفتم را در بین کشورهای توریستی جهان دارد و نه تنها گردشگران داخلی علاقه زیادی به دیدن ناشناخته‌های این سرزمین دارند، بلکه گردشگران خارجی نیز در سال‌های اخیر استقبال خوبی از باز شدن درهای ایران کرده‌اند. سن بیشتر توریست‌هایی که به هر دلیلی وارد ایران می‌شوند 40 تا 60 سال است. علت نیز از نظر دکتر خلدی نسب داشتن اوقات فراغت در این سن و سال است. او می‌گوید: در این رده سنی، افراد از کار فارغ و وارد دوره بازنشستگی می‌شوند. با بازنشستگی، افراد زمان کافی دارند و به همین دلیل به فکر مسافرت می‌افتند. از طرفی با گذشت سن و کسب درآمد، وضعیت زندگی‌شان ثابت شده و تمکن مالی برای مسافرت دارند. نکته دیگر هم این است که در این سن به آنها حق بیمه عمر پرداخت می‌شود که پول کافی برای سفرهای آنها را فراهم می‌کند. بر اساس آمار رسمی منتشرشده در سال 1398، تعداد گردشگر خارجی به ایران 5 میلیون و 800 هزار نفر بوده و این رقم در سال 1397 به 7 میلیون و 800 هزار نفر افزایش پیدا کرده‌بود. حال با توجه به بحران ایجاد شده، شمار گردشگران به صفر رسیده است.

منابع: مهر/ اقتصاد آنلاین/ پول نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها