معرفی مجموعه ترانه «کاغذ مچاله»

سادگی و تازگی در شعر



«کاغذ مچاله» مجموعه ترانه ای است سروده ی «شیوا شاکری» که به تازگی توسط انتشارات سمت روشن کلمه، چاپ و منتشر شده است. این مجموعه ی 64 صفحه‌ای که حاوی چهل ترانه است توسط طاهره پور هاشمی صفحه آرایی شده و طراحی جلد آن را خانم مینا طافی انجام داده است.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، ترانه‌های این مجموعه غالبا در قالب چهار پاره سروده شده اما شیوا شاکری برای ارایه ی برخی از ترانه هایش سراغ دیگر قالب‌های ادبی مانند غزل نیز رفته است و از منظر تنوع در استفاده از قالب ها این ویژگی جز برتری های این مجموعه محسوب می شود. زبان ترانه ها در این مجموعه ساده و صمیمی است زبانی که شاعر برای بهره گیری از آن به هیچ وجه سراغ تکلف نرفته است و بازتاب جهان پیرامونی اش به ساده ترین شیوه ی ممکن در ترانه ها اتفاق افتاده است : دلم گرفته از این لحظه های تکراری / ولم نمی کنه تن لرزه های تکراری / دوباره خسته و بیزار از وجود خودم / توو فکر اینکه چرا آفریده شدم / ... شاعر در این زبان ساده حتی برای استفاده از ترکیب و عبارت های گفتاری نیز ابایی نداشته است همان گونه در همین دو بیت ذکر شده به راحتی از ترکیب : « ولم نمی کنه » به سادگی استفاده می کند.
روایت در ترانه های شیوا شاکری عنصر قابل توجه ای است زیرا شاعر در غالب ترانه هایش مبنا را بر اساس روایتی جاری و پویا قرار داده است تنها نکته ای که نباید در روایت های این مجموعه از نظر دور داشت سادگی بیش از اندازه ی برخی از آنهاست جایی که شاعر می توانست در برخی از این روایت‌ها معنا را به عمق بکشاند .
دست ورزی شاعرِ مجموعه ی کاغذ مچاله در برخی از وزن های نسبتا بلند شعر فارسی نکته ای است که در بین ترانه‌ها کاملا به چشم می آید تا میزان تسلط شاعر به وزن فارسی را نشان دهد : مث یک کاغذ مچاله شده توی سطل زباله ها جا موندم / ...
شیوا شاکری با توجه به آشنایی عمیق و آگاهانه اش با شعر کلاسیک فارسی، قطعاٌ می تواند با تمرکز بیشتر مخصوصا در حوزه معنا ، خالق ترانه های زیبایی در ادبیات امروز باشد برای او در ادامه راه شاعرانگی اش آرزوی موفقیت های روز افزون داریم.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها