قطع روابط بانک‌های جهانی با بانک مرکزی لبنان



منابع آگاه به یک خبرگزاری اطلاع دادند که  چند بانک مهم خارجی ازجمله HSBC و «ولز فارگو» در حال قطع کردن روابط خود با بانک مرکزی لبنان هستند، پیش از این رئیس بانک مرکزی لبنان هشدار داده بود که بانک‎‌های خارجی روابطشان را با بانک داخلی لبنان کاهش داد‌ه‌اند.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از میدل ایست نیوز، سه منبع آگاه در بخش‌های بانکی و قضایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که بانک «ولز فارگو» حساب دلاری بانک مرکزی لبنان را مسدود کرده و HSBC هم اقدام مشابهی درباره حساب بانک مرکزی به پوند انگلیس کرده است.

پیش از این «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان، در نامه‌ای به دادستان این کشور هشدار داده بود که بانک‌های خارجی در حال کاهش روابط خود با بانک‌های داخلی لبنان هستند و این باعث می‌شود که نقل و انتقال ارز و پرداخت اموال برای واردات کالاهای اساسی دشوار شود.

به گفته این منابع بانکی، «بانک آو امریکا» و «دویچه بانک» هم پیش از این برخی خدمات خود به لبنان ازجمله حواله‌های برون‌مرزی و صدور LC را متوقف کرده‌اند. البته همچنان بانک‌های جی بی مورگان چیس و «بانک آو نیویورک میلیون» و «سیتی اند کامرتس بانک» فعال هستند.

این تحولات پس از آن رخ داده که لبنان سال گذشته اعلام کرد که توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارد. در پی آن و با تحولات بعدی لبنان و استعفای دولت و سقوط ارزش لیر لبنان امیدها به امکان همکاری صندوق بین‌المللی پول با لبنان برای احیای اقتصاد این کشور رو به کاهش است.

یک مقام بلندپایه بانکی تأکید کرد که «این بانک‌ها کافی است در گوگل جست‌وجو کنند و ببینند که وضعیت ذخایر ارزی لبنان، دشواری پرداخت بدهی‌ها، اعتبار بانکی، فساد، و سوءمدیریت در لبنان چه وضعیتی دارد».

براساس تازه‌ترین آمارها، ذخایر مالی بانک‌های لبنان در بانک‌های جهانی در پایان سپتامبر 2020 به 16.7 میلیارد دلار رسیده بود که در مقایسه با دو سال قبل به کمتر از نصف رسیده است. این اموال به ترتیب در سوئیس، بریتانیا، امریکا، و آلمان سپرده شده است.

روز چهارشنبه گذشته «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان، با انتقاد شدید از عملکرد رئیس بانک مرکزی نسبت به متوقف کردن روند حسابرسی قضائی از این بانک هشدار داد. عون در یک پیام تلویزیونی انتقال اموال برخی حساب‌های لبنانی به بانک‌های خارجی در حدود یک سال پیش را «بزرگ‌ترین عملیات غارت در تاریخ لبنان» خواند و گفت که به نظر می‌آید اراده لازم برای تکمیل حسابرسی قضائی از بانک مرکزی وجود ندارد.

او گفت که تردیدها درباره غیر شفاف بودن حساب‌های بانک مرکزی در حال تبدیل شدن به یقین است اما هنوز معلوم نیست که بانک مرکزی چقدر کسری دارد و چه اموالی از حساب‌های مردم برای رفع کسری برداشته شده است. عون تأکید کرد که توقف حسابرسی قضایی از بانک مرکزی به معنای ضربه‌ای شدید بر طرح فرانسه برای نجات لبنان است چون بدون این حسابرسی وضعیت کمک‌های بین‌المللی به لبنان به تعلیق درخواهد آمد.او از مردم لبنان خواست که در این موضوع با وی همکاری و از وی حمایت کنند.رئیس جمهور لبنان همچنین با خطاب قرار دادن رئیس بانک مرکزی این کشور تأکید کرد که وی مسئولیت اصلی در تخلف قانونی و برداشت غیر قانونی از سپرده‌های مردم را داشته و نمی‌تواند از مسئولیت فرار کند.

هفته گذشته «غازی وزنی»، وزیر دارایی در دولت پیشبرد امور لبنان، تأکید کرد که اموال اختصاص یافته برای واردات کالاهای اساسی تا اول ماه مه به پایان می‌رسد.او در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» تأکید کرد که بانک مرکزی لبنان از دولت پیشبرد امور خواسته که برای کاهش تدریجی یارانه کالاهای اساسی اقدام کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها