جزئیات شیوه رفع تعهد ارزی صادرات در سال 1400



کمیته ماده دو با تشکیل جلسه خود با وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، شیوه‌های رفع تعهد ارزی سال‌های 98، 99 و 1400 را اعلام کرد.
به گزارش صبح ساحل، بر این اساس شیوه‌نامه رفع تعهد ارزی صادرات سال 1400 هم از همین ماه اول سال تصویب شده و صادرکنندگان می توانند با آرامش بیشتری نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نمایند.
هفت بند از مصوبات کمیته ماده دو به شیوه رفع تعهد ارزی صادرات 97 تعلق یافته است.
مهلت بازگشت ارز صادراتی در اختیار وزارت صمت قرار گرفته که بسته به نوع صادرات، بازارها و موانعی که وجود دارد، این میزان تغییر خواهد کرد؛ اما عمده صادرکنندگان باید ارز خود را ظرف 4 ماه برگردانند.
کمیته اقدام ارزی تبدیل به یک کمیته تصمیم گیر شده و از بعد صرفا مشورتی خارج گردیده است؛ به این معنا که کمیته اقدام ارزی بر اساس مصوبه کمیته ماده دو رسمیت می‌یابد.
صادرکنندگان تنها مکلف هستند 90درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند.
پيش از اين «حمید زادبوم»، معاون وزیر صمت در 17 فروردين‌ماه گفته‌بود که با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، صادرکنندگانی که از سال ۹۷ تعهد ارزی دارند می‌توانند در ازای میزان تعهد خود، واردات داشته باشند.   زادبوم با بیان اینکه بسته سیاستی بانک مرکزی در تیرماه سال گذشته، به دلیل آنکه شرایط رفع تعهد ارزی صرفاً شامل ارائه ارز نیمایی بود، مورد اعتراض صادرکنندگان قرار گرفت، گفته بود: به دنبال پیشنهادهای اتاق بازرگانی، وزارت صمت ساز و کارهای مربوط به تنوع‌سازی در بازگشت ارز صادراتی و ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان مورد بررسی قرار داد و در نهایت، مصوبه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در آبان ماه سال ۹۹ تصویب و ابلاغ شد. به گفته رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت، بر اساس این مصوبه، به صادرکنندگانی که از ابتدای سال ۹۸ تعهد ارزی داشتند، اجازه داده شد تا در قالب واردات در مقابل صادرات، ایفای تعهد ارزی کنند و واردات با ارز اشخاص نیز آزاد شد. زادبوم اعلام کرده بود: در واقع کمیته ماده ۲، مصوبه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را جایگزین بسته سیاستی ۲۵ تیرماه بانک مرکزی کرده بود تا بر اساس آن، مقررات پیچیده بخشنامه تیرماه بانک مرکزی از بین برود؛ اما اشکالاتی در حوزه صادرات و واردات در این ابلاغیه وجود داشت که قرار شد با نظر بخش خصوصی برطرف شود.
منتشر شده: 1
محمد
۲۳ فروردین ۱۴۰۰
سلام و ممنون از اطلاع رسانی خوب شما آیا بخشنامه در سال 1400 ابلاغ شده یا خیر؟
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها